X. Výber medzi stravovacou poukážkou a finančným príspevkom (§ 152 ZP)

Výber medzi stravovacou poukážkou a finančným príspevkom je možný len tam, kde zamestnávateľ nezabezpečuje podnikové stravovanie. Avšak zákon umožňuje, aby si samotné pravidlá, pokiaľ ide o výber, zamestnávateľ upravil vo vnútornom predpise a zároveň sa tiež umožňuje, aby zamestnávateľ na nový stav nemusel nabehnúť ihneď od 1. 3. 2021, ale najneskôr od 1. 1. 2021.

Obsah:

a) Zmeny v § 152 odsek 1 a 2 Zákonníka práce, účelovo viazaný príspevok na stravovanie

b) Elektronická forma stravovacej poukážky (§ 152 ods. 4 ZP)

c) Poplatok za sprostredkované stravovacie služby (§ 152 ods. 5 ZP)

d) Finančný príspevok zo zákona (§ 152 ods. 6 ZP)

e) Výber medzi stravovacou poukážkou a finančným príspevkom (§ 152 ods. 7 ZP)

 

Jednou z najzásadnejších zmien (a najviac komunikovaných tém) v novele Zákonníka práce č. 76/2021 Z. z. je otázka zmien v oblasti zabezpečovania stravovania zamestnancom zamestnávateľom. Podstatou zmeny má zjednodušene byť umožnenie zamestnancom vybrať si medzi gastrolístkom (zákonný pojem „stravovacia poukážka“) a finančným príspevkom na stravovanie. Tento výber je možný len tam, kde zamestnávateľ nezabezpečuje podnikové stravovanie.

Ďalšia časť textu je zameraná na rôzne (aj zložitejšie) situácie, ktoré môžu nastať. Zákon predvída, že v praxi môže nastať mnoho situácii (u rôznych zamestnávateľoch sú rôzne podmienky, pričom tie sa menia napr. aj vo väzbe na zmennosť), a teda umožňuje, aby si samotné pravidlá, pokiaľ ide o výber, zamestnávateľ upravil vo vnútornom predpise a zároveň sa umožňuje, aby zamestnávateľ na nový stav nemusel nabehnúť ihneď od 1. 3. 2021, ale najneskôr od 1. 1. 2021.

a) Zmeny v § 152 odsek 1 a 2 Zákonníka práce, účelovo viazaný príspevok na stravovanie

Pokiaľ ide o zmeny v ods. 1 a 2, ide o zladenie filozofie zákona, pretože zamestnávateľ realizuje povinnosť podľa § 152 ZP voči zamestnancom rôznymi formami – zabezpečí im stravovanie alebo si splní alternatívnu povinnosť – poskytne im finančný príspevok (poskytovanie finančného príspevku na stravovanie nie je teda formou zabezpečenia stravovania, ale náhradným plnením vo forme peňazí). Uvedené vyjadruje aj zmena v § 152 ods. 1 ZP, kde v druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „a voči zamestnancom, ktorým poskytuje účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie (ďalej len: „finančný príspevok na stravovanie“)“. Ustanovenie § 152 ods. 1 ZP znie: „Zamestnávateľ je povinný zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti; túto povinnosť má aj zamestnávateľ alebo agentúra dočasného zamestnávania voči dočasne pridelenému zamestnancovi. Túto povinnosť nemá voči zamestnancom vyslaným na pracovnú cestu, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorí na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri hodiny, a voči zamestnancom, ktorým poskytuje účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie (ďalej len: „finančný príspevok na stravovanie“). Povinnosť zamestnávateľa ustanovená v prvej vete sa nevzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí.“ K ods. 1 sa viaže aj jedna ďalšia otázka, a to, prečo zákonodarca použil spo­jenie „účelovo viazaný“ (finančný príspevok na stravovanie).

Príklad:

Znamená použitie spojenia účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie v § 152 ods. 1 ZP to, že zamestnávateľ musí, resp. môže od zamestnanca vyžadovať, aby mu preukázal, na čo finančný príspevok použil? T. j. že ho použil na stravovanie? Musí/môže zamestnávateľ od zamestnanca vyžadovať doklad?

Je potrebné povedať, že cieľom doplnenia spojenia „účelovo viazaný“ bolo vyjadriť skutočnosť, že kým pri zabezpečovaní stravovania vrátane poskytovania stravovacích poukážok je zjavná väzba na stravu, u finančného príspevku toto zákon priamo nespomína. Je zjavné, že účelom zákona je, že zamestnávateľ tento príspevok poskytuje zamestnancovi na stravu. Cieľom však nebolo zaviesť extenzívne povinnosti/práva zamestnávateľa a povinnosti zamestnanca, pokiaľ ide o predkladanie dokladov o nákupe stravy. Zo zákona táto povinnosť, ale ani toto právo zamestnávateľa nevyplýva. Zákonník práce v § 152 ods. 1 ZP neuvádza pravidlá o preukázateľnosti poskytovania príspevku a použitia príspevku na stravovanie. Otázku preukaznosti by komplikovala aj skutočnosť, že suma, ktorú zamestnanec dostane, je kombináciou plnenia podľa § 152 ZP (finančný príspevok na stravovanie) a plnenia zo sociálneho fondu [§ 7 ods. 1 písm. a) zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde – príspevok na stravovanie nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi – kde platí podľa § 7 ods. 4 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde, že „podmienky poskytovania príspevkov z fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancom dohodne zamestnávateľ s odborovým orgánom v ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

JUDr. et Mgr. Jozef Toman, PhD.

silluet_man__300x300.jpg/Image44193.jpg

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, riaditeľ odboru zodpovedný za oblasť právnej úpravy pracovnoprávnych vzťahov

Je autorom viacerých kníh o pracovnom práve (napr. Zákonník práce s komentárom – Poradca podnikateľa 2016, Konto pracovného času), prednáša o pracovnom práve, publikuje akademické aj praktické články v oblasti pracovného práva. Od roku 2010 pôsobí na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR a od roku 2011 je riaditeľom odboru zodpovedným za oblasť právnej úpravy pracovnoprávnych vzťahov – napr. za Zákonník práce, zákon o minimálnej mzde, zákon o kolektívnom vyjednávaní a podieľal sa na všetkých novelách Zákonníka práce v tomto čase.

Dátum publikácie

18.03.2021

Právne oblasti

Dohody o prácach mimo pracovného pomeru
Odmena za prácu, mzda, plat
Osobitné pracovné podmienky
Personalistika
Riadenie práce

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.