Záverečný účet obce/VÚC – výsledok rozpočtového hospodárenia

V príspevku sa zameriame na problematiku výpočtu prebytku, resp. schodku rozpočtu obce/vyššieho územného celku. Uvedieme niekoľko príkladov a postupov účtovania, aby sme objasnili niektoré skutočnosti, ktoré ešte stále vyvolávajú nejasnosti a spôsobujú problémy pri výpočte prebytku, resp. schodku rozpočtu obce/vyššieho územného celku.

Výsledok rozpočtového hospodárenia obec/vyšší územný celok (VÚC) zisťuje po zúčtovaní celkových príjmov a výdavkov ako výsledok súhrnnej bilancie. Výsledok rozpočtového hospodárenia môže byť prebytok alebo schodok rozpočtu podľa § 2 písm. b) a c) a § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

Prebytkom rozpočtu je kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce/VÚC, schodkom rozpočtu je záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce/VÚC, pričom pod príjmami a výdavkami rozpočtu sa rozumie súčet bežných a kapitálových príjmov a súčet bežných a kapitálových výdavkov. Súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu nie sú finančné operácie. Finančné operácie sú súčasťou rozpočtu obce, prostredníctvom nich sa vykonávajú prevody prostriedkov peňažných fondov obce a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie, avšak pre výpočet prebytku/schodku rozpočtu sa finančné operácie z rozpočtu vylučujú.

1. Výpočet a účtovanie výsledku hospodárenia v obci

Na uvádzaných príkladoch si ukážeme spôsob výpočtu prebytku/schodku rozpočtu obce/VÚC a postup pri účtovaní výsledku hospodárenia v obci/VÚC.

Obce/VÚC účtujú v súlade s opatrením Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31 z 8. augusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p (ďalej len „Postupy účtovania“).

1.1 Výpočet a účtovanie prebytku rozpočtu

Po zúčtovaní celkových príjmov a výdavkov obec/VÚC s cieľom zistenia výsledku hospodárenia spracuje súhrnnú bilanciu príjmov a výdavkov, vrátane bilancie príjmových a výdavkových finančných operácií.

Prebytkom rozpočtu je kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce/VÚC, pričom pod príjmami a výdavkami rozpočtu sa rozumie súčet bežných a kapitálových príjmov a súčet bežných a kapitálových výdavkov. Súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu nie sú finančné operácie.

O použití prebytku rozpočtu rozhoduje zastupiteľstvo obce/VÚC pri prerokúvaní záverečného účtu.

Príklad č. 1 – rozpočtové hospodárenie – plnenie rozpočtu v tis. eurách:

Rozpočet

Príjmy

Výdavky

Prebytok/schodok rozpočtu

Bežný rozpočet

20 000

17 000

3 000

Kapitálový rozpočet

5 000

7 000

– 2 000

Rozpočet spolu

25 000

24 000

1 000

Finančné operácie

1 000

1 000

0

Obec/VÚC dosiahli prebytok bežného rozpočtu vo výške 3 000 tis. eur a schodok kapitálového rozpočtu vo výške – 2 000 tis. eur.

Do rozpočtu cez príjmové finančné operácie zapojila prostriedky rezervného fondu vo výške 1 000 tis. eur a z rozpočtu uhradila splátky úverov (výdavková finančná operácia) v celkovej výške 1 000 tis. eur.

Údaje v tis. eurách:

Príjmové finančné operácie

1 000

rezervný fond

1 000

Výdavkové finančné operácie

1 000

v tom: splátky úverov

2 000

Výsledok hospodárenia je prebytok vo výške 1 000 tis. eur.

O použití prebytku rozpočtu rozhoduje zastupiteľstvo obce/VÚC pri prerokúvaní záverečného účtu.

Zastupiteľstvo ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

07.03.2018

Právne oblasti

Rozpočtové organizácie
Podvojné účtovníctvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.