Zdaňovanie príjmov občianskych združení

Občianske združenia patria medzi neziskové organizácie, ale to neznamená, že nemôžu generovať zisk. Vzhľadom na svoj charakter však používajú rad odlišností v účtovníctve a uplatňujú aj osobitný daňový režim. Z toho pramenia mnohé neistoty pri voľbe účtovných postupov, pri posudzovaní daňovej účinnosti nákladov a pri rozhodovaní, či príslušný výnos je alebo nie je predmetom zdanenia, alebo je od dane z príjmov oslobodený. V článku zhrnieme špecifiká, ktoré by mal poznať každý účtovník občianskeho združenia, ale využije ich aj štatutár či iná osoba zainteresovaná na správnom chode organizácie.

Občianske združenia patria medzi neziskové organizácie. Neziskovou organizáciou sa rozumie organizácia, ktorá nie je založená alebo zriadená s cieľom podnikania a v ktorej podnikanie nie je hlavnou činnosťou. Pre neziskové organizácie nie je však podmienkou absolútna absencia podnikateľskej činnosti a absolútna neziskovosť. Pokiaľ z niektorých svojich činností dosahujú zisk, predpokladá sa jeho využitie na krytie nákladov na činnosť, ktorou dosahujú svoje ciele.

POZNÁMKA:

Občianske združenie je najrozšírenejšou právnou formou neziskového sektora. Ide o združenie fyzických a právnických osôb založené s určitým cieľom, pre dosiahnutie určitého zámeru.

Účel činnosti občianskeho združenia nie je zákonom vyslovene upravený. Zakladá sa predovšetkým na ochranu a presadzovanie záujmov svojich členov, ale aj priaznivcov a občianskeho okolia.

Občianske združenia majú rozmanité zameranie. Najčastejšie pôsobia v oblasti podpory športu a kultúry, zachovania tradícií, vytvárania rôznych foriem vzdelávania a iných záujmových činností detí a mládeže, ochrany prírody, ochrany ľudských práv, poskytovania sociálnej pomoci.

Charakteristickým znakom občianskeho združenia je existencia členskej základne. Občianske združenie môže vyvíjať i podnikateľskú činnosť na základe živnostenského či iného oprávnenia. Svojím rozsahom sa však nesmie stať hlavnou činnosťou združenia.

Vzhľadom na svoj charakter občianske združenia používajú rad odlišností v účtovníctve a uplatňujú aj osobitný daňový režim. Z toho pramenia mnohé neistoty pri voľbe účtovných postupov, pri posudzovaní daňovej účinnosti nákladov a pri rozhodovaní, či príslušný výnos je alebo nie je predmetom zdanenia, alebo je od dane z príjmov oslobodený.

Obsah:

1. Legislatívna úprava občianskeho združenia 

2. Účtovníctvo občianskeho združenia

3. Daň z príjmov

3.1. Registrácia na daň z príjmov

3.2. Zdaňovanie príjmov z činnosti občianskeho združenia

3.2.1 Príjmy, ktoré sú predmetom dane

3.2.2 Predmet dane občianskeho združenia

3.2.3 Príjmy, ktoré nie sú predmetom dane

3.2.4 Príjmy oslobodené od dane

3.2.5 Príjmy z charitatívnej reklamy

3.2.6 Členské príspevky

3.2.7. Granty z medzinárodných zmlúv

3.2.8 Stanovenie príslušnosti nákladov

3.2.9 Ocenenie majetku pri začatí používania na zdaniteľnú činnosť

4. Povinnosť podať daňové priznanie

1. Legislatívna úprava občianskeho združenia 

Občianske združenia sú v zmysle § 18 Občianskeho zákonníka právnickými osobami. Občianske združenia sú legislatívne upravené v zákone č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v z. n. p. (ďalej len „zákon o združovaní občanov“). Týmto zákonom sa riadi ich vznik, zánik, ako aj hospodárenie. Cieľ občianskeho združenia, jeho činnosť a hospodárenie musia byť upravené v stanovách združenia. Občianske združenia sa zo zákona nemôžu zakladať na účely združovania občanov v politických stranách a v politických hnutiach, na zárobkovú činnosť alebo na zabezpečenie výkonu určitých povolaní, na združovanie občanov v cirkvách a náboženských spoločnostiach a na výkon práva poľovníctva.

Zákon o združovaní občanov pripúšťa rôzne organizačné formy a rôzne označenia občianskych združení. Občianske združenie môže byť založené ako zväz, spolok, spoločnosť, hnutie, klub, odborová organizácia. Členmi združenia môžu byť aj právnické osoby. Práva a povinnosti člena združenia upravujú stanovy združenia.

Občianske združenie vzniká registráciou Ministerstvom vnútra SR (§ 6 ods. 1 zákona o združovaní občanov). Môže sa vnútorne členiť na organizačné zložky, tie môžu mať právnu subjektivitu [§ 6 ods. 2 písm. e) zákona o združovaní]. Údaje občianskeho združenia sa zapisujú do registra mimovládnych neziskových organizácií v súlade s osobitným predpisom, ktorým je zákon č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov [§ 3 ods. 2 písm. d) tohto zákona].

Občianske združenie môže nadobúdať majetok a vstupovať s fyzickými osobami do pracovnoprávnych vzťahov.

2. Účtovníctvo občianskeho združenia

Občianske združenie je vždy účtovnou jednotkou [§ 1 ods. 1 písm. a) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „zákon o účtovníctve“)]. Účtovnou jednotkou sa stáva dňom vzniku, t. j. dňom, kedy bolo registrované Ministerstvom vnútra SR. Je preto povinné účtovať o stave a pohybe svojho majetku a záväzkov, o nákladoch (výdavkoch) na svoju činnosť a o výnosoch (príjmoch) z tejto činnosti, a to v rozsahu stanovenom zákonom o účtovníctve a ďalšími právnymi predpismi.

Podľa § 9 ods. 1 zákona o účtovníctve je občianske združenie povinné účtovať v sústave podvojného účtovníctva. Občianske združenia môžu účtovať aj v sústave jednoduchého účtovníctva, ak spĺňajú nasledujúce dve podmienky stanovené v § 9 ods. 2 písm. b) zákona o účtovníctve súčasne, a to:

  • ak nepodnikajú a
  • ak ich príjmy nepresiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 €.

V prípade, že občianske združenie je registrovaným sociálnym podnikom, je povinné účtovať v sústave podvojného účtovníctva (zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

Ak občianske združenie účtuje v sústave podvojného účtovníctva, postupuje podľa Opatrenia Ministerstva financií SR zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74 v znení neskorších predpisov, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov.

Občianske združenie účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva postupuje podľa Opatrenia Ministerstva financií SR z 1. decembra 2010 č. MF/24975/2010-74 v znení neskorších predpisov, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

Ing. Iveta Petrovická

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

23.09.2024

Právne oblasti

Daň z príjmov

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.