Do konca roku 2021 platila situácia, ktorá umožňovala zriaďovateľom konkurenčných verejných škôl a školských zariadení prideliť cirkevným a súkromným školám len 88 % financií v porovnaní s verejnými subjektmi v kapitole tzv. originálnych kompetencií (t. j. na materské školy, jazykové školy, základné umelecké školy, školské zariadenia, ako sú školské jedálne, školské kluby detí, školské internáty či centrá voľného času). Uvedené bolo vnímané diskriminačne vzhľadom na to, že sa pri tom porušoval princíp rovnakého zaobchádzania, v dôsledku čoho sa čoraz častejšie objavovali úvahy o nutnosti zmeniť príslušnú zákonnú úpravu.
Nerovnaké zaobchádzanie pri rozdeľovaní financií, ktoré mestá a obce prideľujú na mzdy a prevádzku škôl a školských zariadení (na jedno dieťa, na jedného žiaka, na jedného poslucháča, čiže na jeden výkonový ukazovateľ) u rôznych typov zriaďovateľov (samosprávny kraj, obec, súkromný zriaďovateľ, cirkevný zriaďovateľ), sa podľa vtedajšieho právneho stavu mohlo odstraňovať len na základe dobrovoľného rozhodnutia územných samospráv, ktoré vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach (ďalej ako „VZN“) o určení výšky dotácie na mzdy a prevádzku škôl a školských zariadení na svojom území definovali mechanizmus rovnakého určenia výšky dotácie na dieťa/žiaka v školách a školských zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti obce/mesta, v cirkevných školách a školských zariadeniach zriadených na území obce/mesta a v súkromných školách a školských zariadeniach zriadených na území obce/mesta.
Zákonné minimum poskytnutia dotácie najmenej vo výške 88 % zo sumy určenej na mzdy a prevádzku škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obce tak mohlo, ale ...