Zmeny v systéme poradenstva a prevencie, podporných opatreniach a výchove detí a žiakov so ŠVVP po novele školského zákona účinnej od 1.1.2026

Novela školského zákona, ktorú Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 21.10.2025 a ktorá nadobúda účinnosť od 1.1.2026 (s výnimkou niektorých ustanovení), priniesla viaceré zmeny vo vzťahu k výchove a vzdelávaniu detí a žiakov so ŠVVP. V tomto článku si tieto nové zmeny priblížime a zhrnieme.

Novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“), ktorú Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 21.10.2025 a ktorá nadobúda účinnosť od 1.1.2026 (s výnimkou niektorých ustanovení), priniesla viaceré zmeny vo vzťahu k výchove a vzdelávaniu detí a žiakov so ŠVVP. V tomto článku si tieto nové zmeny priblížime a zhrnieme.

1. Pojem a definícia ŠVVP

Novela školského zákona vo všeobecnosti nemení definíciu ŠVVP tak, ako bola zavedená do školského zákona s účinnosťou od 30.5.2023, ale viaceré súvislosti a pojmy spresňuje a precizuje.

Novela školského zákona v § 2 písm. k) prináša presnejšie vymedzenie dieťaťa a žiaka so zdravotným postihnutím: Dieťaťom so zdravotným postihnutím alebo žiakom so zdravotným postihnutím v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná a ktorou je Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (ďalej len „Dohovor“; Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR č. 317/2010 Z. z.), je dieťa alebo žiak s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, intelektuálnym postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou, autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, viacnásobným postihnutím alebo s kombináciou postihnutí bez možnosti určenia prevažujúceho postihnutia, ktoré mu môže brániť vzdelávať sa rovnako, ako sa vzdelávajú deti a žiaci bez zdravotného postihnutia. Uvedená definícia terminologicky zohľadňuje aj intelektuálne postihnutie uvedené v čl. 1 Dohovoru a reaguje aj na situácie, ak ide o kombinácie postihnutí a prevažujúce postihnutie nie je možné jednoznačne určiť.

Ďalšou zmenou je úprava pojmu „sociálne znevýhodnené prostredie“ na „sociálne znevýhodňujúce prostredie“ (ďalej ako „SZP“) s tým, že školský zákon presne stanovuje podmienky, za ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú zo SZP.

Dieťa/žiak zo SZP je členom domácnosti, v ktorej žije a musí spĺňať najmenej jednu z týchto podmienok:

  1. obaja zákonní zástupcovia získali najviac nižšie stredné vzdelanie; ak je zákonným zástupcom osoba, ktorá je slobodná, rozvedená alebo ovdovená a nevedie s inou osobou spoločnú domácnosť, tá získala najviac nižšie stredné vzdelanie,
  2. obaja zákonní zástupcovia sú vedení v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov; ak je zákonným zástupcom osoba, ktorá je slobodná, rozvedená alebo ovdovená a nevedie s inou osobou spoločnú domácnosť, tá je vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov,
  3. dieťa alebo žiak je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,
  4. žiak bol umiestnený vo výchovnom zariadení,
  5. dieťa alebo žiak je žiadateľom o azyl, azylantom alebo cudzincom, ktorému bola poskytnutá doplnková ochrana, alebo
  6. žiak nezískal predprimárne vzdelanie.

V nadväznosti na uvedené treba pripomenúť, že novela školského zákona priniesla zmeny v osobných údajoch získavaných školami podľa § 11 ods. 6 školského zákona okrem iného v tom, že sa bude získavať aj údaj o dosiahnutom vzdelaní zákonného zástupcu.

Dieťa/žiak zo SZP je aj vtedy, ak absolvoval diagnostické vyšetrenie v zariadení poradenstva a prevencie (ďalej ako „ZPP“) so záverom, že vyrastá v prostredí, v dôsledku ktorého dieťa/žiak nemá veku primerane rozvinuté vedomosti, schopnosti, zručnosti, emocionálne vlastnosti a táto skutočnosť nevyplýva zo zdravotného znevýhodnenia; zisťuje sa vyšetrením na žiadosť školy s informovaným súhlasom zákonného zástupcu. Správu z diagnostického vyšetrenia poskytne príslušné ZPP zákonnému zástupcovi a informáciu o tejto skutočnosti oznámi škole. Po potvrdení tejto skutočnosti dieťa/žiak absolvuje diagnostické vyšetrenie na tento účel každoročne (§ 145ca ods. 4 školského zákona). Z ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

06.11.2025

Právne oblasti

Materské školstvo
Stredné školstvo
Školské zariadenia
Učitelia
Základné školstvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.