V januári 2018 sme uverejni prvú časť príspevku k novele zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch účinnú od 1. januára 2018:
Vo februári 2018 sme uverejnili druhú časť článku k novele zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch účinnú od 1. januára 2018:
Zákon o odpadoch a jeho aplikačná novela – zákon č. 292/2017 Z. z. – tretia časť
Tento článok je subjektívnym názorom autora.
Pneumatiky a odpadové pneumatiky
Zákonom č. 292/2017 Z. z. bola upravená oblasť pneumatík a odpadových pneumatík. Vzhľadom na zmeny vykonané v § 69 až § 71 zákona o odpadoch by bolo možné konštatovať, že zákonom č. 292/2017 Z. z. čiastočne došlo k odchýleniu sa od pôvodnej filozofie.
V základných ustanoveniach šiesteho oddielu štvrtej časti zákona o odpadoch bol upravený rozsah pôsobnosti tohto oddielu, definícia výrobcu pneumatík, spätný zber odpadových pneumatík a trhový podiel. Od 1. 1. 2018 sa šiesty oddiel štvrtej časti zákona o odpadoch vzťahuje iba na pneumatiky, ktoré boli na trh Slovenskej republiky uvedené samostatne. Pred zákonom č. 292/2017 Z. z. sa tento oddiel vzťahoval jednak na pneumatiky uvedené samostatne, ako aj na pneumatiky uvedené na trh Slovenskej republiky na kolesách motorových a nemotorových vozidiel. Dôvodová správa k zákonu č. 292/2017 Z. z. uvádza, že keďže pneumatiky na kolesách sú neoddeliteľnou súčasťou vozidiel, tak ako súčasť vozidiel podliehajú režimu piateho oddielu štvrtej časti zákona o odpadoch. Uvedené sa však uplatní iba v prípade pneumatík na vozidlách kategórie M1, N1 a trojkolesové motorové vozidlá okrem motorových trojkoliek. V prípade pneumatík na vozidlách kategórií, na ktoré sa piaty oddiel štvrtej časti zákona o odpadoch neuplatní, a teda tieto vozidlá nie sú ani predmetom rozšírenej zodpovednosti výrobcu, by sa pri nakladaní s týmito pneumatikami malo postupovať v rámci všeobecného režimu nakladania s odpadom.
Vzhľadom na túto úpravu bola doplnená aj definícia výrobcu pneumatík, a to slovom „samostatne“. V dôsledku tohto doplnenia sa za výrobcu pneumatík považuje fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá uviedla pneumatiky na trh Slovenskej republiky samostatne a nie na kolesách vozidiel. Úprava vykonaná v definícii spätného zberu odpadových pneumatík je legislatívno-technická a do definície trhového podielu sa doplnilo slovo „percentuálny“, čím sa táto definícia stáva aj prakticky vykonateľnou.
Zákonom č. 292/2017 Z. z. boli upravené povinnosti výrobcu pneumatík. Z § 70 písm. b) zákona o odpadoch výslovne vyplýva požiadavka písomnej zmluvy medzi výrobcom pneumatík a distribútorom pneumatík týkajúcej sa zabezpečenia spätného zberu. Od výrobcu pneumatík sa jednak vyžaduje, aby mal takto zazmluvneného minimálne jedného distribútora v každom okrese a zároveň sa mu ukladá povinnosť uzatvoriť zmluvu týkajúcu sa spätného zberu odpadových pneumatík na zbernom dvore alebo na inom mieste určenom obcou s obcou, ktorá o to požiada. Pokiaľ ide o povinnosť zabezpečenia zmluvného pokrytia vo vzťahu k distribútorom (minimálne jeden v každom okrese), tak táto povinnosť by mala byť vzhľadom na absentujúce prechodné ustanovenie splnená k 1. 1. 2018. S odovzdávaním odpadových pneumatík na zbernom dvore súvisí aj úprava vykonaná v § 82 ods. 3 písm. d) zákona o odpadoch, a teda prevádzkovateľ zberného dvora je povinný odpadové pneumatiky odobrať, ak obec určila, že ich možno na zbernom dvore odovzdať. Pokiaľ ide o samotnú úpravu vykonanú v § 82 ods. 3 písm. d) zákona o odpadoch, ktorá spočívala v doplnení slov „ak tak určila obec“, tak je možné o nej polemizovať vo viacerých rovinách. Umiestnenie týchto slov môže vyvolávať otázky, či sa doplnenie vzťahuje iba na odpadové pneumatiky alebo aj na DSO a objemný odpad, akým spôsobom to obec má ...