Delenie zákaziek
Číslo - rok: 3-2024
Dátum vydania: 3.7.2024
Ustanovenie zákona: § 6 ods. 16
Môže byť zákazka vyhlásená samostatne alebo sa majú predpokladané hodnoty viacerých zákaziek spočítať a v nadväznosti na to uplatniť postup verejného obstarávania? Ide o jednu zo základných otázok, s ktorou sa verejní obstarávatelia alebo obstarávatelia stretávajú už na začiatku procesu verejného obstarávania. V prípade nesprávneho aplikovania princípov delenia alebo spájania zákaziek hrozí, že verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ sa dopustí porušenia pravidiel verejného obstarávania, čo môže viesť k zrušeniu použitého postupu zadávania zákazky, uplatneniu pokuty za správny delikt alebo finančnej oprave, ak ide o zákazku financovanú z fondov Európskej únie.
Posúdiť hranicu medzi dovoleným a nedovoleným rozdelením predmetu zákazky je ťažká úloha a nie je možné nikdy jednoznačne popísať pravidlá, ako túto otázku za každých skutkových okolností objektívne a spravodlivo posúdiť. Rovnako nie je možné uviesť príklad pre každý typ zákazky alebo zákaziek, ktoré verejní obstarávatelia alebo obstarávatelia zadávajú.
Cieľom tohto všeobecného metodického usmernenia je predstaviť základný rámec posudzovania dovoleného a nedovoleného delenia zákaziek a zároveň podrobnejšie sa zamerať na delenie alebo spájanie zákaziek podľa toho, čo má byť predmetom plnenia. Obsahom tohto materiálu je aj posúdenie prípadov identických alebo totožných postupov zadávania zákaziek, ktoré boli vyhlasované koncom kalendárneho roku, pričom plnenie prebehne až v nasledujúcom kalendárnom roku.
Základný právny rámec
Zákaz nedovoleného rozdelenia zákaziek vychádza z čl. 5 ods. 3 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES, podľa ktorého platí: „Výber metódy použitej na výpočet predpokladanej hodnoty obstarávania sa nevykoná so zámerom vylúčiť dané obstarávanie z rozsahu pôsobnosti tejto smernice. Obstarávanie sa nesmie rozdeliť tak, aby to bránilo jeho zahrnutiu do rozsahu pôsobnosti tejto smernice s výnimkou prípadov, keď je to opodstatnené z objektívnych dôvodov.“
Totožné ustanovenie je zakotvené aj v čl. 16 ods. 3 sektorovej smernice 2014/25/EÚ, obdobne taktiež v čl. 8 ods. 4 koncesnej smernice 2014/23/EÚ.
Podľa § 6 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní predpokladaná hodnota zákazky sa určuje ako cena bez dane z pridanej hodnoty s cieľom ustanovenia postupu verejného obstarávania podľa
finančných limitov. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ určia predpokladanú hodnotu zákazky na základe údajov a informácií o zákazkách na rovnaký alebo porovnateľný predmet zákazky. Ak nemá verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ údaje podľa druhej vety k dispozícii, určí predpokladanú hodnotu na základe údajov získaných prieskumom trhu s požadovaným plnením, prípravnou trhovou konzultáciou, použitím systému sledovania vývoja cien podľa § 13 ods. 2 písm. d) alebo na základe údajov získaných iným vhodným spôsobom. Predpokladaná hodnota zákazky je platná v čase odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania alebo oznámenia použitého ako výzva na súťaž na uverejnenie; ak sa uverejnenie takého oznámenia nevyžaduje, predpokladaná hodnota je platná v čase začatia postupu zadávania zákazky.
Podľa § 6 ods. 7 zákona o verejnom obstarávaní ak ide o zákazku na dodanie tovaru alebo o zákazku na poskytnutie služby, ktorá sa pravidelne opakuje, alebo obnovuje v dohodnutej lehote, predpokladaná hodnota zákazky sa určí z
a) celkových skutočných nákladov rovnakého alebo porovnateľného tovaru alebo služieb, ktoré boli obstarané v predchádzajúcom kalendárnom roku alebo v predchádzajúcich 12 mesiacoch, upravených o očakávané zmeny v množstve alebo v hodnote v nasledujúcich 12 mesiacoch, alebo
b) celkovej predpokladanej hodnoty tovaru alebo služieb obstarávaných v priebehu 12 mesiacov po prvom plnení alebo počas platnosti zmluvy, ak je dlhšia ako 12 mesiacov.
Podľa § 6 ods. 16 zákona o verejnom obstarávaní zákazku, koncesiu alebo súťaž návrhov nemožno rozdeliť ani zvoliť spôsob určenia jej predpokladanej hodnoty, ak by výsledkom tohto postupu bolo
a) zníženie predpokladanej hodnoty pod finančné limity podľa tohto zákona,
b) vyhnutie sa zverejneniu oznámenia alebo výzvy podľa tohto zákona, alebo
c) vyhnutie sa podaniu námietok podľa § 170 ods. 7.
Podľa § 28 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu rozdeliť zákazku alebo koncesiu na samostatné časti, pričom v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, oznámení použitom ako výzva na súťaž alebo v oznámení o koncesii určia veľkosť a predmet takýchto častí a uvedú, či ponuky možno predložiť na jednu časť, niekoľko častí alebo všetky časti.
Podľa § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní ak verejný obstarávateľ nerozdelí zákazku na časti, odôvodnenie uvedie v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo v súťažných podkladoch; táto povinnosť sa nevzťahuje na ...