Nadobúdanie a nájom nehnuteľností
aktualizácia všeobecného metodického usmernenia č. 10-2016
Číslo - rok: 1-2024
Dátum vydania: 25.1.2024
Ustanovenie zákona: § 1 ods. 2 písm. c)
Napriek pomerne rozsiahlej metodickej činnosti a rozhodovacej praxi Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) venovanej problematike aplikácie výnimky vzťahujúcej sa na nadobúdanie nehnuteľností podľa § 1 ods. 2 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní (zverejnenej na webovom sídle úradu aj v sumáre v osobitnej záložke Nájomné byty - ÚVO (gov.sk) naďalej pretrvávajú niektoré problémy aplikačnej praxe pri jej použití/využití.
V nadväznosti na uvedenú skutočnosť úrad pristúpil k zmene, resp. k výkladovému rozšíreniu všeobecného metodického usmernenia č. 10-2016 s cieľom bližšieho a názornejšieho vysvetlenia možnosti aplikácie predmetnej výnimky, vychádzajúc pritom predovšetkým zo záverov publikovaných v judikatúre Súdneho dvora EÚ (ďalej ako „SD EÚ“ alebo „Súdny dvor“).
Definovanie pojmu zákazka, zákazka na stavebné práce:
Podľa § 3 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní zákazkou je na účely tohto zákona odplatná zmluva uzavretá medzi jedným alebo viacerými verejnými obstarávateľmi alebo obstarávateľmi na jednej strane a jedným alebo viacerými úspešnými uchádzačmi na strane druhej, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby.
Podľa § 3 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní je na účely tohto zákona zákazkou na uskutočnenie stavebných prác zákazka, ktorej predmetom je
a) uskutočnenie stavebných prác alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác súvisiacich s niektorou z činností uvedených v oddiele 45 slovníka obstarávania,
b) uskutočnenie stavby alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavby alebo
c) uskutočnenie stavby akýmkoľvek spôsobom podľa požiadaviek, ktoré určil verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, ktorý má rozhodujúci vplyv na druh stavby alebo projekt stavby.
Pokiaľ má ísť o verejné obstarávanie v pravom slova zmysle, musia byť splnené jeho charakteristické prvky. Tými sú definovanie predmetu zákazky verejným obstarávateľom (vrátane možnosti ovplyvniť stanovenie požiadaviek na predmet zákazky, ako aj zmluvné podmienky pozri napr. rozsudky vo veciach Komisia/Nemecko, C-536/07, Impresa Pizzarotti, C-213/13), ako aj vykonanie výberu ponuky určitého hospodárskeho subjektu (pozri napr. rozsudok SD EÚ vo veci C-410/14, v ktorom Súdny dvor v bode 40 uviedol, že zložkou pojmu obstarávanie je „výber hospodárskeho subjektu verejným obstarávateľom, od ktorého bude tento obstarávateľ nadobúdať na základe verejnej zákazky práce, tovar alebo služby, ktoré sú predmetom zákazky).
Ďalším charakteristickým znakom je odplatnosť. Odplatnosť pri zákazke znamená, že musí existovať protiplnenie zo strany verejného obstarávateľa, a to akékoľvek (nie len peňažné), o ktoré môžu mať záujem viaceré hospodárske subjekty. Dôvodová správa k zákonu o verejnom obstarávaní uvádza, že „zákazka na účely tohto zákona je zákazka, ktorá sa uskutočňuje na základe písomnej zmluvy s plnením ...