Pravidlá a postupy zadávania podlimitných civilných zákaziek (platné od 15. 1. 2025) - všeobecné metodické usmernenie

Všeobecné metodické usmernenie k pravidlám a postupom zadávania podlimitných civilných zákaziek (platné od 15. 1. 2025).

Pravidlá a postupy zadávania podlimitných civilných zákaziek zadávaných verejným obstarávateľom (platné od 15.1.2025Zákon č. 388/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony)

Číslo - rok: 1-2025

Dátum vydania: 30.01.2025

Ustanovenie zákona: § 108, § 109, § 110, § 111

A. Právny rámec

Podľa § 5 ods. 3 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) podlimitná civilná zákazka zadávaná verejným obstarávateľom je zákazka, ktorej predpokladaná hodnota (ďalej len „PHZ“) je nižšia ako finančný limit podľa odseku 2 (finančný limit pre nadlimitnú zákazku stanovený vyhláškou č. 481/2023 Z. z.) a súčasne rovnaká alebo vyššia ako 50 000 eur bez DPH v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.

Podlimitná zákazka – civilná Verejný obstarávateľ

 

PHZ

(vo vyjadrení bez DPH)

Postup

Tovar

Služba

Služba uvedená v prílohe č. 1 zákona

50 000 eur < 143 000 eur

(limit pre verejného obstarávateľa § 7 ods.1 písm. a))

50 000 eur < 221 000 eur

(limit pre verejného obstarávateľa § 7 ods. 1 písm. b) – e))

50 000 eur < 750 000 eur

Tretia časť zákona (postup podľa § 108 až § 111; ak ide o bežne dostupné tovary alebo služby – možnosť postupovať zjednodušeným postupom podľa § 109)

Stavebné práce

50 000 eur < 800 000 eur

postup podľa § 108, § 110 - § 111

Stavebné práce

800 000 eur< 5 538 000 eur

postup podľa § 110

B. Zadávanie civilných podlimitných zákaziek

Všeobecné ustanovenia platné pre všetky postupy zadávania podlimitnej zákazky

1. Verejný obstarávateľ postupuje pri zadávaní civilných podlimitných zákaziek v závislosti od typu verejného obstarávateľa, druhu zákazky a charakteristík jej predmetu a v neposlednom rade s ohľadom na svoje požiadavky a potreby.

2. Verejný obstarávateľ pri zadávaní podlimitnej zákazky postupuje tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne.

3. Verejný obstarávateľ je povinný pri postupe zadávania podlimitnej zákazky zabezpečiť dodržanie princípu rovnakého zaobchádzania a princípu nediskriminácie hospodárskych subjektov, princípu proporcionality a je povinný postupovať v súlade s princípom transparentnosti zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania podlimitnej zákazky tak, aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použitý prostriedok komunikácie.

4. Verejný obstarávateľ eviduje doklady a dokumenty zo zadávania podlimitnej zákazky a uchováva ich počas desiatich rokov odo dňa uzavretia zmluvy, ak osobitné predpisy neustanovujú inak.

5. Uchádzač musí spĺňať aspoň minimálne podmienky účasti osobného postavenia, a to, že musí byť oprávnený dodávať tovar, poskytovať službu alebo uskutočňovať stavebné práce a nesmie mať uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní potvrdený konečným rozhodnutím (§ 32 ods. 1 písm. e) a f) zákona). Okrem toho nesmie u neho existovať dôvod na vylúčenie podľa § 40 ods. 6 písm. f) zákona (existencia konfliktu záujmov, ktorý nie je možné odstrániť účinnými opatreniami). Výsledok overenia splnenia týchto minimálnych podmienok by mal byť zrejmý už v čase oslovenia týchto subjektov v prípade uplatnenia postupu podľa § 108 ods. 2 zákona. Verejný obstarávateľ môže odmietnuť uzavrieť zmluvu s uchádzačom, u ktorého existuje dôvod na vylúčenie podľa § 40 ods. 8 písm. d) zákona (na základe dôveryhodných informácií má verejný obstarávateľ dôvodné podozrenie, že uchádzač alebo záujemca uzavrel s iným hospodárskym subjektom dohodu narúšajúcu alebo obmedzujúcu hospodársku súťaž). Ustanovenie § 11 zákona (zákaz uzavrieť zmluvu bez zápisu do RPVS, resp. so subjektami, ktorých koneční užívatelia výhod sú verejní funkcionári podľa § 11 ods. 1 písm. c) zákona) tým nie je dotknuté.

6. Verejný obstarávateľ môže umožniť predloženie ponuky aj v inom jazyku ako štátnom jazyku. Ak verejný obstarávateľ umožní predloženie ponuky v inom jazyku podľa prvej vety , musí vždy umožniť predloženie ponuky aj v štátnom jazyku. Verejný obstarávateľ je povinný na účely výkonu dohľadu a kontroly nad verejným obstarávaním podľa tohto zákona zabezpečiť úradný preklad tej časti dokumentácie, ktorá je vyhotovená v inom jazyku ako štátnom jazyku alebo v inom jazyku ako v českom jazyku.

7. Verejný obstarávateľ môže vyžadovať od uchádzačov zábezpeku podľa § 46 zákona. Výška zábezpeky nesmie presiahnuť 3 % z predpokladanej hodnoty zákazky a nesmie byť vyššia ako 100 000 eur. Ak je zákazka rozdelená na časti, výška zábezpeky sa vo vzťahu ku každej časti zákazky určí tak, že nesmie presiahnuť 3 % z predpokladanej hodnoty časti zákazky a súčasne výška zábezpeky za všetky časti zákazky nesmie byť vyššia ako 100 000 eur.

8. Vysvetlenie informácií uvedených vo výzve na predkladanie ponúk, v súťažných podkladoch alebo v inej sprievodnej dokumentácii verejný obstarávateľ bezodkladne oznámi záujemcom, najneskôr však tri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada dostatočne vopred. Verejný obstarávateľ môže oznámiť vysvetlenie k doručeným žiadostiam jedným úkonom v lehote podľa prvej vety.

9. V prípade podlimitných zákaziek zostala zachovaná povinnosť vyhotoviť referenciu podľa § 12 zákona a to do 30 dní odo dňa skončenia plnenia podľa zmluvy alebo koncesnej zmluvy alebo jej časti, ktorá spĺňa požiadavku funkčného celku.

10. Ak verejný obstarávateľ vyzve na rokovanie jedného vybraného záujemcu alebo viacerých vybraných záujemcov, s ktorými rokuje o podmienkach zmluvy, nie je povinný použiť na to určenú funkcionalitu elektronickej platformy a ani postupovať podľa § 5 ods. 8 alebo podľa § 110 ods. 1, ak je splnená niektorá z podmienok podľa § 81 písm. b), d) až h), alebo ak

a) postupuje podľa § 111,

b) v postupe podľa § 110 ods. 1 nebola predložená ani jedna ponuka alebo ani jedna z predložených ponúk bez vykonania podstatných zmien nespĺňa požiadavky určené verejným obstarávateľom na predmet zákazky, alebo ani jeden uchádzač nespĺňa podmienky účasti, a za predpokladu, že pôvodné podmienky zadávania zákazky sa podstatne nezmenia, alebo

c) sa zákazka zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno postupovať podľa odseku 2 (§ 108).

11. Námietky nemožno podať

- pri zadávaní podlimitnej zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb

- pri zadávaní podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia ako 1 500 000 eur.

V prípade postupu podľa § 5 ods. 8 zákona, t. j. dobrovoľné využitie vyššieho postupu, pri zákazkách, ktoré na základe určenia ich predpokladanej hodnoty zákazky sú podlimitné (podlimitné zákazky na tovary a služby a podlimitné zákazky na stavebné práce s PHZ do 1 500 000 eur bez DPH), ale verejný obstarávateľ dobrovoľne postupoval nadlimitným postupom, nie je možné podanie námietok.

Postupy zadávania podlimitných zákaziek

12. Ak je predmetom zákazky tovar, služba alebo stavebné práce s PHZ nižšou ako 800 000 eur, verejný obstarávateľ si môže zvoliť postup zadávania zákazky podľa § 108 ods. 2 zákona a vyzve na predloženie ponuky aspoň tri hospodárske subjekty na to určenou funkcionalitou elektronickej platformy.

13. Namiesto postupu podľa predchádzajúcej vety môže verejný obstarávateľ dobrovoľne postupovať aj podľa § 110 zákona, tzv. bežným postupom pre podlimitné zákazky (viď časť B.3 tohto usmernenia).

14. Ak je predmetom zákazky bežne dostupný tovar alebo bežne dostupná služba, verejný obstarávateľ si môže zvoliť zjednodušený postup zadávania zákazky podľa § 109 zákona.

15. Ak sú predmetom zákazky stavebné práce s PHZ rovnou alebo vyššou ako 800 000 eur, verejný obstarávateľ povinne postupuje pri jej zadávaní bežným postupom podľa § 110 a § 111 zákona.

16. Na zadávanie podlimitných zákaziek sa povinne nevzťahujú inštitúty druhej časti, prvej hlavy zákona (t. j. procesné ustanovenia k zadávaniu nadlimitných zákaziek) iné ako tie, na ktoré sa v ust. § 108 a § 111 explicitne odkazuje (napr. § 32 ods. 1 písm. e) a f), § 40 ods. 6 písm. f), § 46, § 64). V prípade bežného postupu pre podlimitné zákazky je to aj odkaz na § 40 ods. 4, § 42 a § 53 ods. 1 a 2. Pokiaľ chce verejný obstarávateľ uplatniť aj iné inštitúty druhej časti, prvej hlavy zákona, je potrebné, aby tieto konkrétne uviedol v súťažných podkladoch/výzve na ...



Redakčná poznámka:

§ 108, § 109, § 110, § 111 zákona č. 343/2015 Z. z.

 

...



 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

PDF Originálu

VMU_z3432015_1-2025.pdf / 379 kB

AUTOR

Úrad pre verejné obstarávanie

Je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie a rozpočtovou organizáciou, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet Slovenskej republiky. 

Právny stav od

30.01.2025

Dátum publikácie

04.02.2025

Číslo dokumentu

1-2025

Právne oblasti

Verejné obstarávanie

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.