Smernica na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly

Cieľom smernice na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly je stanoviť jednotný a transparentný postup pri zabezpečovaní a riadení rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly a úradu kapitoly v súlade so súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi príslušnej kapitoly. Smernica má zabezpečiť jednotné a transparentné hospodárenie s verejnými prostriedkami v záujme efektívneho riadenia jednotlivých programov kapitoly a určiť zodpovednosť jednotlivých organizácií a organizačných útvarov v celom rozpočtovom procese kapitoly.

Názov organizácie:

(organizácia kapitoly)

Názov internej smernice:

Smernica na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly

 

Dátum vyhotovenia internej smernice:

 

Smernicu vypracoval:

 

Za správnosť smernice zodpovedá:

 

Smernicu schválil:

 

Účinnosť internej smernice od

 

Účinnosť internej smernice do

 
  

 

Čl. I
Právna úprava

 

Uvedenú problematiku upravujú:

Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“), Metodický pokyn MF SR č. 5239/2004-42 v znení prijatých dodatkov na usmernenie programového rozpočtovania, ďalšie súvisiace záväzné právne predpisy a interné predpisy jednotlivých kapitol.

Komentár:

Jednotlivé kapitoly zabezpečujú rôzne úlohy a pomôckou pre naplnenie požadovaného cieľa sú aj interné predpisy, ktoré sú veľmi špecifické a odlišné. Niektoré z týchto interných predpisov tiež napomáhajú zabezpečeniu rozpočtového procesu v príslušnej kapitole a je potrebné ich v čl. 1 vymenovať.

 

 

Čl. II
Úvodné ustanovenia

 

(1) Cieľom smernice na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly je stanoviť jednotný a transparentný postup pri zabezpečovaní a riadení rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly a úradu kapitoly (ďalej len „organizácie“) v súlade so súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi príslušnej kapitoly. Smernica má zabezpečiť jednotné a transparentné hospodárenie s verejnými prostriedkami v záujme efektívneho riadenia jednotlivých programov kapitoly a určiť zodpovednosť jednotlivých organizácií a organizačných útvarov v celom rozpočtovom procese kapitoly.

Komentár

Rozpočtový proces v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly je súčasťou procesu tvorby rozpočtu verejnej správy, ktorý má dve etapy:

V prvej etape prác Inštitút finančnej politiky spracuje makroekonomickú prognózu – strednodobý rámec príjmov a strednodobý fiškálny rámec pre limit celkových výdavkov na úrovni sektora verejnej správy na jednotlivé rozpočtové roky. Cieľom je predikovať objem príjmov na hotovostnom i akruálnom princípe a stanoviť strednodobý výdavkový rámec na úrovni sektora verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a dva bezprostredne nasledujúce rozpočtové roky. Výsledok hornej hranice celkových výdavkov na úrovni verejnej správy je založený na výške predpokladaných príjmov a maximálnom plánovanom fiškálnom deficite verejnej správy. Musí sa určiť hranica, v rámci ktorej budú celkové výdavky verejnej správy primerané a musia byť známe strednodobé výdavkové politiky (priority) vlády. V rámci rozpočtového procesu sa rozdelia celkové výdavky na jednotlivé subjekty rozpočtu verejnej správy a stanoví sa z celkového maximálneho limitu výdavkov štátneho rozpočtu limit výdavkov na zabezpečenie bežných funkcií jednotlivých rozpočtových kapitol. Zároveň sa vyčleňuje z celkového objemu výdavkov štátneho rozpočtu objem výdavkov na priority, o ktorých bude rozhodovať vláda pri schvaľovaní návrhu rozpočtu verejnej správy v auguste bežného roka – zabezpečuje sekcia rozpočtovej politiky MF SR, ktorá v období od 15. februára do konca marca spracuje návrh východísk rozpočtu verejnej správy a predloží tento návrh na rokovanie vlády. Vláda vo východiskách rozpočtu verejnej správy schváli limity výdavkov na bežné funkcie pre rozpočtové kapitoly a objem výdavkov určený na priority.

V rámci druhej etapy prác na rozpočte verejnej správy MF SR riadi práce a usmerňuje vypracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy, osobitne návrhu štátneho rozpočtu na základe východísk rozpočtu verejnej správy, ktoré predkladá MF SR vláde na schválenie do 15. apríla bežného rozpočtového roka. Tento termín na základe úpravy podľa zákona č. 69/2012 Z. z. je s účinnosťou od 1. 3. 2012 určený ako zákonný termín pre MF SRna predloženie východísk rozpočtu verejnej správy do vlády – do 15. apríla bežného roka. V akom termíne vláda tieto východiská prerokuje, sa ponecháva na rozhodnutie vlády.

Po schválení východísk vo vláde, MF SR vypracúva návrh rozpočtu verejnej správy v súčinnosti s právnickými osobami tvoriacimi jednotlivé súčasti sektora verejnej správy. Neoddeliteľnou súčasťou návrhu rozpočtu verejnej správy je aj návrh štátneho rozpočtu a návrh súhrnu rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy vrátane príjmov výdavkov súvisiacich s vykonávaním verejného zdravotného poistenia v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, ktorý po vypracovaní predkladá MF SR vláde do 15. augusta bežného roka. O návrhu rozpočtu verejnej správy rozhoduje vláda spravidla do 30. septembra bežného roka. Vláda predkladá Národnej rade SR návrh rozpočtu verejnej správy do 15. októbra bežného roka. S účinnosťou od 1. 3. 2012 súčasťou rozpočtu verejnej správy je aj schválený rozpočet verejnej správy na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu verejnej správy za predchádzajúce dva rozpočtové roky.

Po schválení východísk rozpočtu verejnej správy vo vláde (do konca apríla bežného roka alebo neskôr podľa rozhodnutia vlády) zašle MF SR (sekcia rozpočtovej politiky) jednotlivým rozpočtovým kapitolám schválené limity výdavkov na zabezpečenie základných funkcií kapitoly s požiadavkou na ich rozpísanie do programov, častí programov a podľa rozpočtovej klasifikácie. Ostatným subjektom rozpočtu verejnej správy oznámi údaje o predpokladaných príjmoch, vrátane finančných vzťahov so štátnym rozpočtom a objeme výdavkov na jednotlivé rozpočtové roky, s požiadavkou na zostavenie rozpočtov za jednotlivé subjekty rozpočtu verejnej správy podľa rozpočtovej klasifikácie.

Správcovia rozpočtových kapitol rozpíšu limity výdavkov podľa rozpočtových rokov do programov, častí programov (vrátane organizácií v ich pôsobnosti). Pri zostavení programových štruktúr postupujú podľa Metodického pokynu MF SR na usmernenie programového rozpočtovania. Správcovia rozpočtových kapitol zároveň predložia na základe uznesenia vlády návrhy priorít konkretizované v programoch, programových častiach. Ostatné subjekty rozpočtu verejnej správy spracujú návrhy svojich rozpočtov na jednotlivé rozpočtové roky. MF SR (sekcia rozpočtovej politiky) so zohľadnením príp. vstupu nových informácií vyplývajúcich aj z podkladov správcov rozpočtových kapitol a ostatných subjektov rozpočtu verejnej správy spracuje návrh rozpočtu verejnej správy na jednotlivé rozpočtové roky. Súčasťou návrhu rozpočtu verejnej správy je aj návrh na rozdelenie vyčleneného objemu výdavkov na priority. MF SR predkladá návrh rozpočtu verejnej správy vláde do 15. augusta bežného roka. V rozpočtovom roku, v ktorom je obdobie od schválenia programového vyhlásenia vlády a vyslovenia dôvery vláde do 15. augusta bežného roka kratšie ako 60 dní, vláda môže určiť neskorší termín. O návrhu rozpočtu verejnej správy rozhoduje vláda spravidla do 30. septembra bežného roka. Vláda na svojom rokovaní o návrhu rozpočtu verejnej správy schváli limity výdavkov na zabezpečenie základných funkcií kapitol a rozdelí záväzne výdavkové priority na rok „t“, výdavkové priority na roky „t+1“ a „t+2“ rozdelí vláda iba indikatívne. Po schválení návrhu rozpočtu verejnej správy vo vláde MF SR (sekcia rozpočtovej politiky) v spolupráci so správcami rozpočtových kapitol a ostatnými subjektmi rozpočtu verejnej správy zapracuje schválené zmeny a predloží vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok spolu s vládnym návrhom rozpočtu verejnej správy na rokovanie Národnej rady SR (ďalej len „národná rada“)v termíne do 15. októbra bežného roka, ak národná rada ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

smernica na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly / 179 kB

AUTOR

kolektív

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

16.07.2015

Právne oblasti

Rozpočtové právo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.