Etický kódex subjektu

Konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Súčasťou tejto spracovanej vzorovej smernice je aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií.

Vzor

Smernica č. ........

ETICKÝ KÓDEX SUBJEKTU ......

 

Článok 1
Základné ustanovenia, verejný a osobný záujem

Pozn. autora k úvodu Etického kódexu pre subjekty verejnej správy:

Je vhodné uviesť, že konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v mojej spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom).

Zároveň by som odporúčal, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecného úradu a podobne. Netreba zabúdať, aby váš Etický kódex nadväzoval aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä štátna správa, obce, mestá a vyššie územné celky).

Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.

  1. Etický kódex je zovšeobecnením hodnôt, princípov a pravidiel správania, ktorými sa riadi počas výkonu svojej pracovnej pozície alebo funkcie vo verejnom záujme (pozn. autora: táto časť sa upraví interne podľa charakteru vašej organizácie a jej veľkosti, respektíve organizačnej štruktúry) v našom subjekte verejnej správy/samosprávy/verejnoprávnej organizácie ........ (ďalej v texte len subjekt) podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení a zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
  2. Etický kódex je vyjadrením potreby zadefinovania žiaduceho konania a uplatňovania etických princípov, ktorými sú najmä dôvera a dôveryhodnosť s dôrazom na princípy hospodárnosti, verejného záujmu, neprestajne a trvalo smerujúcej potreby k zvýšeniu kvality a rozsahu poskytovania služieb nášho subjektu ....... (určí sa interne).
  3. Cieľom Etického kódexu je zadefinovať základné etické princípy a štandardy správania, ktorých dodržiavanie sa vyžaduje od zamestnancov a štatutárneho orgánu či predstaviteľov nášho subjektu, menovite ..... (pozn. autora: najmä v obciach ako starosta a obecné zastupiteľstvo alebo ako dozorná rada, správna rada a podobne).
  4. Pod pojmom verejný záujem sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo mnohým občanom a verejnosti. Pod pojmom osobný záujem sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech štatutárovi, vedúcemu zamestnancovi, všetkým zamestnancom a osobám vykonávajúcim prácu mimo pracovného pomeru, jemu blízkym osobám, iným jednotlivcom, skupinám jednotlivcov, prípadne politickej strane alebo hnutiu, ktorého je reprezentantom.

Pozn. autora:

Práve zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov uvádza, že povinnosťou zamestnanca je zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov. To znamená i povinnosť: konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania, zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce zamestnávateľa. Rovnako tiež sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu obchodný styk s obcou, iným subjektom alebo obchodnou spoločnosťou (pozn.: ak uvedené nevyplýva zamestnancovi z výkonu práce vo verejnom záujme – v zmysle pracovnej náplne alebo zaradenia).

 

Článok 2

Etické princípy štatutára a vedúcich zamestnancov

  1. Štatutárny orgán ........ vykonáva svoje práva s rozvahou a pre verejné dobro. K rozhodovaniu pristupuje starostlivo, zodpovedne a nestranne, pričom zohľadňuje všetky dostupné informácie týkajúce sa danej veci a s ochotou zodpovedá za svoje rozhodnutie a konanie.
  2. Vedúci zamestnanec a štatutár ......... (pozn.: určí sa interne) sa správa tak, aby bola chránená a zvyšovaná dôvera verejnosti a viera v efektívnosť nášho subjektu. Svojím správaním zachováva a upevňuje dôveru a vieru verejnosti v poctivosť, nestrannosť a účinnosť výkonu závislej práce v rámci pracovnoprávneho/štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pomeru či dohody (pozn.: určí sa interne).
  3. V záujme zabezpečenia kontinuity chodu nášho subjektu ...... štatutár a vedúci zamestnanec nepristúpi k obsadzovaniu pracovných postov zamestnancov vlastnými osobami alebo blízkymi osobami a rodinou. K zamestnancom sa štatutár a vedúci zamestnanec ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Etický kódex subjektu

 / 33 kB

Etický kódex subjektu

 / 21 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

18.09.2023

Právne oblasti

Pracovné právo a personalistika

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.