Smernica o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

Postup pri vykonávaní inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov by mala mať účtovná jednotka upravený vlastnou smernicou. V aplikačnej praxi tento postup zvykne byť zakomponovaný do smernice o vedení účtovníctva alebo smernice, ktorá oblasť účtovníctva upravuje. Našim odporúčaním je mať vypracovanú samostatnú smernicu o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, ktorá by mala byť súčasťou systému finančného riadenia účtovnej jednotky a mala by byť vypracovaná na konkrétne podmienky účtovnej jednotky. Dobrou praxou je dať do smernice o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov povinnosť každý rok spracovať príkaz vedúceho účtovnej jednotky na vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov ku dňu riadnej účtovnej závierky.

VZOR SMERNICE

 

Smernica o inventarizácii majetku, záväzkov
a rozdielu majetku a záväzkov

 

ÚVODNÉ USTANOVENIA

 

Článok 1

Predmet úpravy

Smernica o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „smernica“) je vypracovaná v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a v zmysle Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2022 č. MF/14522/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a štátne účelové fondy, resp. Opatrenia MF SR zo 12. decembra 2022 č. MF/14454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „Postupy účtovania“).

 

Článok 2

Účel smernice

Účelom smernice je upraviť postup pri inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „inventarizácia“).

 

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

Článok 3

1. Účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov.

2. Účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné a účtovná jednotka vykonala inventarizáciu.

3. Povinnosť vykonať inventarizáciu vyplýva z § 6 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len “zákon o účtovníctve“), podľa tohto ustanovenia je účtovná jednotka povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov.

4. Inventarizácia sa uskutočňuje v súlade so zákonom o účtovníctve a Postupmi účtovania.

5. Inventarizácia sa vykonáva spôsobom podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.

 

Článok 4

Predmet a termín inventarizácie

1. Inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Inventarizáciou sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva, ochrana majetku a zodpovednosť za majetok.

2. Inventarizuje sa každý majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov, ktorý účtovná jednotka vedie vo svojom účtovníctve. Pre potreby inventarizácie treba vychádzať z vymedzenia majetku podľa zákona o účtovníctve a podľa Postupov účtovania, v ktorých sú obsahovo vymedzené jednotlivé druhy majetku, záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov. Východiskom pre definovanie predmetu inventarizácie je hlavná kniha a súvaha ako jeden z účtovných výkazov, ktorý účtovná jednotka povinne zostavuje ku dňu riadnej účtovnej závierky.

3. Inventarizácia sa vykonáva ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka.

4. Ustanovenia o povinnosti vykonať inventarizáciu podľa Zákonníka práce nie sú týmto dotknuté.

 

Článok 5

Príprava inventarizácie

1. Inventarizácia sa vykonáva na základe príkazu vedúceho účtovnej jednotky – Príloha č. 1.

2. Príkaz vedúceho účtovnej jednotky obsahuje:

  1. harmonogram vykonania inventarizácie, najmä časové určenie, ku ktorému dňu sa inventarizácia vykoná, a to buď ku dňu účtovnej závierky alebo v skoršom termíne pred účtovnou závierkou, a v akom časovom rozpätí s označením začiatku a ukončenia – Príloha č. 2,
  2. určenie osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/ustanovenie inventarizačných komisií,
  3. určenie písomnej dokumentácie k vykonaniu inventarizácie a termín, dokedy je potrebné túto dokumentáciu vypracovať a odovzdať,
  4. termíny začatia a ukončenia inventúry vrátane vyhotovenia inventúrnych súpisov po skončení fyzickej, dokladovej a kombinovanej inventúry,
  5. termíny začatia a ukončenia inventarizácie vrátane vyhotovenia inventarizačných zápisov,
  6. spôsob a termíny prerokovania výsledkov inventarizácie vrátane vyrovnania inventarizačných rozdielov.

3. Určenie osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/ustanovenie inventarizačných komisií zahŕňa:

  1. menovanie jednotlivých osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/menovanie členov inventarizačných komisií,
  2. v prípade ustanovenia inventarizačných komisií menovanie ústrednej, resp. hlavnej inventarizačnej komisie s určením funkcií – predsedu, tajomníka a ďalších členov a menovanie čiastočných inventarizačných komisií, tiež s určením funkcií – predsedu, tajomníka a ďalších členov,
  3. určenie predmetu inventarizácie, ktorý druh majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov budú osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie/čiastkové inventarizačné komisie inventarizovať,
  4. určenie zodpovednej osoby za inventarizovaný druh majetku.

4. Po určení osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/po ustanovení inventarizačných komisií zamestnanec zodpovedný za vedenie účtovníctva a zostavenie účtovnej závierky __________________ (ekonóm, vedúci ekonomického oddelenia a pod.) vykoná poučenie a zaškolenie osôb, ktoré budú zodpovedné za vykonanie inventarizácie.

(Určenie osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie alebo ustanovenie inventarizačných komisií si upravte podľa vlastných podmienok.)

 

Článok 6

Zodpovednosť za vykonanie inventarizácie

1. Vedúci účtovnej jednotky je povinný organizačne a personálne zabezpečiť vykonanie inventarizácie v súlade so zákonom o účtovníctve.

2. Vedúci účtovnej jednotky menuje osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie/ustanovuje inventarizačné komisie a menuje ich členov.

3. Vedúci účtovnej jednotky zodpovedá za poučenie a zaškolenie osôb, ktoré budú zodpovedné za vykonanie inventarizácie.

4. Inventarizačná komisia (ústredná alebo hlavná – na názve nezáleží):

  1. zodpovedá za riadny priebeh inventarizácie a za dodržanie termínov na vykonanie inventarizácie,
  2. zodpovedá za činnosť jednotlivých osôb vykonávajúcich inventarizáciu,
  3. kontroluje, či sú spísané dohody o hmotnej zodpovednosti s hmotne zodpovednými osobami,
  4. vyhotovuje súhrnný inventarizačný zápis z vykonanej inventarizácie a predkladá ho vedúcemu účtovnej jednotky spolu s návrhom vyrovnania inventarizačných rozdielov,
  5. predkladá ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Príloha č. 1 – Príkaz vedúceho účtovnej jednotky

 / 18 kB

Príloha č. 2 – Harmonogram inventarizácie

 / 18 kB

Príloha č. 3 – Vzor inventúrneho súpisu

 / 17 kB

Príloha č. 4 – Inventarizačný zápis

 / 16 kB

Vzor smernice o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

 / 31 kB

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

17.01.2023

Dátum aktualizácie

12.10.2024

Právne oblasti

Samospráva
Vnútorná správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.