Názov organizácie:
| (subjekt verejnej správy)
|
Názov internej smernice:
| Smernica o poskytovaní preddavkov vo verejnej správe
|
Dátum vyhotovenia internej smernice:
| |
Smernicu vypracoval:
| |
Za správnosť smernice zodpovedá:
| |
Smernicu schválil:
| |
Účinnosť internej smernice od
| |
Účinnosť internej smernice do
| |
| |
Čl. I
Právna úprava
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“).
Zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z. z.“)
Čl. II
Úvodné ustanovenia
(1) Smernica o poskytovaní preddavkov vo verejnej správe upravuje postup pri poskytovaní preddavkov z verejných prostriedkov vo verejnej správe ako i mimo verejnej správy a výnimky z tohto postupu, náležitosti zmluvy o poskytnutí preddavku vrátane sankčných mechanizmov pri jej nedodržaní a klasifikuje porušenia finančnej disciplíny pri nedodržaní uvedených postupov.
(2) Poskytnutie preddavku nie je nárokovateľné, ide o fakultatívnu možnosť, pre ktorú sa poskytovateľ verejných prostriedkov môže, ale nemusí rozhodnúť.
Preddavok môže poskytnúť subjekt verejnej správy z verejných prostriedkov dodávateľovi, ak tento o preddavok požiada; preddavok môže poskytnúť z verejných prostriedkov aj právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorej subjekt verejnej správy poskytol verejné prostriedky v rámci svojej pôsobnosti vyplývajúcej z osobitného zákona (poskytovateľ verejných prostriedkov).
O preddavok sa žiada písomne.
Komentár
O preddavok žiada dodávateľ písomne poskytovateľa verejných prostriedkov, ktorý má v rámci zmluvného kontraktu s dodávateľom postavenie odberateľa, a to v záujme neskoršieho preukázania žiadosti o preddavok na účely výkonu následnej finančnej kontroly alebo vládneho auditu podľa zákona č. 502/2001 Z. z.
(3) Preddavok sa poskytuje dodávateľovi na základe dodávateľsko-odberateľskej zmluvy uzatvorenej písomne vopred pred poskytnutím preddavku. Dodávateľ je povinný poskytnúť kontrolnému orgánu a auditujúcemu orgánu súčinnosť.
Komentár
Vo vzťahu k zákonu č. 502/2001 Z. z. má dodávateľ postavenie tretej osoby. Dodávateľ ako tretia osoba je povinná na základe ustanovenia § 14a a § 35d ods. 9 zákona č. 502/2001 Z. z. poskytnúť kontrolnému orgánu a auditujúcemu orgánu súčinnosť pri výkone následnej finančnej kontroly a vládneho auditu.
(4) Preddavky z verejných prostriedkov možno poskytovať:
- v základnom režime platnom pre verejnú správu,
- v režime podľa osobitných predpisov,
- podľa medzinárodných zmlúv,
- podľa právne záväzných aktov Európskej únie.
Komentár
Z verejných prostriedkov možno poskytovať preddavky. Ustanovenie § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. ustanovuje základný postup pre poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov, t. j. základný režim platný pre verejnú správu.
Základný režim platný pre verejnú správu sa nepoužije na poskytovanie preddavkov:
- obci a vyššiemu územnému celku (ide o poskytnutie preddavkov určených na voľby obciam a vyšším územným celkom),
- pri hospodárení s prostriedkami na financovanie spoločných programov SR a EÚ (ak sa pri realizácii projektov v rámci spoločných programov SR a EÚ poskytujú preddavky, ustanovenia o poskytovaní reddavkov podľa § 19 ods. 8 až 10 citovaného zákona sa nepoužijú – poskytnutý preddavok je považovaný Európskou úniou za oprávnený výdavok).
Čl. III
Základné pojmy
(1) Verejné prostriedky
Verejnými prostriedkami sú všetky finančné prostriedky, s ktorými nakladá a hospodári každý subjekt verejnej správy vrátane prostriedkov zo zahraničia a odvodov Európskej únii. S verejnými prostriedkami nakladajú a hospodária i subjekty, ktoré nie sú subjektmi verejnej správy, a to právnické a fyzické osoby, ktorým sú poskytované verejné prostriedky subjektmi verejnej správy v rámci ich vecnej pôsobnosti; tieto subjekty môžu z verejných prostriedkov poskytovať preddavky. S účinnosťou od 1. 3. 2012 na účely zákona č. 523/2004 Z. z. sa za verejné prostriedky považujú aj príjmy a výdavky súvisiace s vykonávaním verejného zdravotného poistenia v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu a vzťahuje sa na ne povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu podľa § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z.
Komentár
Verejné prostriedky definuje a hospodárenie s nimi upravuje zákon č. 523/2004 Z. z. Účel, na ktorý možno verejné prostriedky poskytnúť, upravujú osobitné predpisy.
Zákon č. 523/2004 Z. z. s účinnosťou od 1. 9. 2007 v rámci § 19 ods. 3 a 6 zakotvil pre všetky subjekty pri používaní verejných prostriedkov povinnosť postupovať pri poskytovaní preddavkov podľa § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. – uvedené platí na všetky subjekty verejnej správy, ktoré sa rozhodli preddavok poskytnúť, ale i na ostatné právnické a fyzické osoby (mimo sektor verejnej správy), ktorým sa poskytli verejné prostriedky a s „treťou osobou“ vstúpili do dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Verejné prostriedky súvisiace s vykonávaním verejného zdravotného poistenia možno použiť len na účely určené osobitným zákonom a pri ich používaní možno realizovať preddavky postupom podľa § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. (stav platí od 1. 3. 2012).
(2) Preddavok
Preddavok je čiastočná úhrada záväzku pred uskutočnením dohodnutého plnenia. Úhrada vo výške 100 % záväzku pred uskutočnením plnenia nie je preddavkom.
(3) Subjekt verejnej správy
Subjektom verejnej správy je právnická osoba zapísaná v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR a zaradená vo verejnej správe.
Komentár
Pod verejnou správou sa rozumie ústredná správa, územná samospráva, fondy sociálneho poistenia a fondy zdravotného poistenia.
(4) Právnická osoba a fyzická osoba
Právnická osoba a fyzická osoba nie sú subjektmi verejnej správy, ide o subjekty z iných sektorov ekonomiky, ktorým subjekty verejnej správyv rámci svojej vecnej pôsobnosti poskytujú verejné prostriedky.
Komentár
Iným sektorom ekonomiky je sektor finančných korporácií (podnikateľské prostredie) a nefinančných korporácií (tretí sektor – neziskové organizácie, nadácie, združenia a pod.).
Verejné prostriedky sú právnickým osobám a fyzickým osobám (mimo sektor verejnej správy) poskytované na použitie, a to na základe vecnej pôsobnosti ich poskytovateľov (subjektov verejnej správy), ktorej rozsah ustanovujú osobitné zákony.
Vecná pôsobnosť na poskytnutie verejných prostriedkov musí byť ustanovená v osobitnom zákone, napr. zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti určitého rezortu, ustanovenie § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z.o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (obec je oprávnená poskytnúť prostriedky z rozpočtu obce právnickej osobe s výnimkou právnických osôb, ktorých zakladateľom je obec, a fyzickej osobe – podnikateľovi, ktoré majú sídlo alebo trvalý pobyt na území obce alebo ktoré pôsobia, vykonávajú činnosť na území obce, alebo poskytujú služby obyvateľom obce, a to za podmienok ustanovených všeobecne záväzným nariadením obce len na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti).
(5) Tretie osoby (dodávateľ)
Tretími osobami sú právnické osoby a fyzické osoby, ktoré majú ku kontrolovanému subjektu (finančná kontrola), auditovanému subjektu (vnútorný audit) alebo auditovanej osobe (vládny audit) vzťah dodávateľa výkonov, tovarov, prác alebo služieb.
Komentár
Povinnú súčinnosť tretích osôb (dodávateľov) upravuje na základe § 1 ods. 2 zákona č. 502/2001 Z. z. ustanovenie § 14a a § 35d ods. 9 citovaného zákona. Pojem „tretia osoba“ zákon č. 523/2004 Z. z. nepozná. Dodávateľom sa v zákone č. 523/2004 Z. z. rozumie subjekt mimo sektor verejnej správy, ktorý koná na základe dodávateľsko-odberateľskej ...