Názov organizácie:
| (rozpočtová organizácia, príspevková organizácia)
|
Názov internej smernice:
| Smernica o pravidlách rozpočtového hospodárenia rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií
|
Dátum vyhotovenia internej smernice:
|
|
Smernicu vypracoval:
|
|
Za správnosť smernice zodpovedá:
|
|
Smernicu schválil:
|
|
Účinnosť internej smernice od
|
|
Účinnosť internej smernice do
|
|
|
|
Čl. I
Právna úprava
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“).
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).
Komentár
Zákon č. 523/2004 Z. z.
Týmto zákonom sú upravované vzájomné vzťahy jednotlivých subjektov verejnej správy a vzťahy subjektov verejnej správy k ostatným subjektom mimo verejnej správy, ako i vzťahy štátneho rozpočtu k subjektom územnej samosprávy. Okrem vzájomných finančných vzťahov sa upravujú finančné toky pôsobiace vo verejnej správe, nakladanie s verejnými prostriedkami subjektmi verejnej správy a fyzickými a právnickými osobami, ktorým boli verejné prostriedky poskytnuté na použitie, ako i dodržiavanie finančnej disciplíny subjektmi verejnej správy a ostatnými subjektmi nakladajúcimi s verejnými prostriedkami vrátane sankcií za jej porušenie.
Tento zákon sa vzťahuje na hospodárenie všetkých subjektov verejnej správy vrátane rozpočtových a príspevkových organizácií a na všetky finančné prostriedky, s ktorými subjekty verejnej správy hospodária alebo nakladajú, a to vrátane príjmov a výdavkov súvisiacich s vykonávaním verejného zdravotného poistenia v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu a na ktoré sa vzťahuje povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu podľa § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. a ktoré s účinnosťou od 1. 3. 2012 na účely zákona č. 523/2004 Z. z. sa považujú za verejné prostriedky.
Smernica upravuje základné zásady hospodárenia vzťahujúce sa na všetky subjekty verejnej správy a na subjekty mimo verejnej správy, ak nakladajú s verejnými prostriedkami. V niektorých častiach možno na tento zákon nazerať ako na základný finančný zákon všeobecne platný pre hospodárenie všetkých subjektov verejnej správy (napr. piata časť – Pravidlá rozpočtového hospodárenia) a v iných častiach má charakter osobitného zákona (napr. tretia časť – Štátny rozpočet, štátne finančné aktíva a štátne finančné pasíva).
V prípade ostatných subjektov verejnej správy sú vypracované osobitné zákony, podľa ktorých tieto subjekty hospodária a vykonávajú, resp. zabezpečujú určené úlohy. Tieto osobitné zákony sú v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. Takýmto osobitným zákonom vo vzťahu k zákonu č. 523/2004 Z. z. je zákon č. 583/2004 Z. z. Zákon č. 523/2004 Z. z. neupravuje:
- nakladanie s majetkom už obstaraným z verejných prostriedkov a ani nakladanie s pohľadávkami a záväzkami subjektov verejnej správy,
- kontrolnú pôsobnosť príslušných oprávnených osôb a ani pôsobnosť na výkon vládneho auditu alebo vnútorného auditu,
- prednosť medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, pred ustanoveniami zákona č. 523/2004 Z. z. (v prípadoch, v ktorých medzinárodná zmluva podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky alebo právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie podľa čl. 7 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky ustanovujú inak, majú medzinárodné zmluvy a právne záväzné nariadenia Európskych spoločenstiev a Európskej únie prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky, t. j. aj pred ustanoveniami zákona č. 523/2004 Z. z.),
- podrobnosti zákona č. 583/2004 Z. z.
Zákon č. 583/2004 Z. z.
Tento zákon vo vzťahu k zákonu č. 523/2004 Z. z. má postavenie osobitného zákona.
V územnej samospráve sa vykazujú subjekty verejnej správy – obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov. Na subjekty verejnej správy, ktorými sú obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, sa vzťahuje zákon č. 523/2004 Z. z., ak osobitný zákon neustanovuje inak. Osobitným zákonom v tomto prípade je zákon č. 583/2004 Z. z. Tento zákon neupravuje hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcami a vyššími územnými celkami. V súlade s § 1 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. na obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie ako súčasti sektora verejnej správy sa vzťahuje osobitný zákon, ktorým voči zákonu č. 583/2004 Z. z. je zákon č. 523/2004 Z. z. s odchýlkami uvedenými v zákone č. 583/2004 Z. z.
V zákone č. 583/2004 Z. z. nie je vo vzťahu k rozpočtovým a príspevkovým organizáciám obcí a vyšších územných celkov, ich zriaďovaniu, zmene a zrušovaniu, ako aj k ich hospodáreniu žiadna právna úprava. Preto na rozpočtové a príspevkové organizácie obcí a vyšších územných celkov sa v plnej miere uplatňuje zákon č. 523/2004 Z. z.
Zákon č. 583/2004 Z. z. sa nevzťahuje na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcami a vyššími územnými celkami – s verejnými prostriedkami hospodária podľa siedmej časti rozpočtových pravidiel verejnej správy s tým, že sa na ne vzťahujú aj všetky tie ustanovenia, ktoré sú v platnosti pre ostatné subjekty verejnej správy, napr. ustanovenia o poskytovaní preddavkov z verejných prostriedkov, pravidlá rozpočtového hospodárenia, povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu a pod.
Subjekty územnej samosprávy (obce, vyššie územné celky) pri hospodárení s finančnými prostriedkami postupujú tak podľa dvoch právnych noriem, a to podľa zákona č. 523/2004 Z. z. a zákona č. 583/2004 Z. z.
Rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcami a vyššími územnými celkami sú síce štatisticky vykazované v územnej samospráve, ale na hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácií územnej samosprávy sa plne vzťahuje zákon č. 523/2004 Z. z. s tým, že v zákone č. 583/2004 Z. z. je vytvorený priestor na legislatívnu úpravu niektorých osobitostí vo väzbe na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcami a vyššími územnými celkami.
Niektoré ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. sa plne vzťahujú aj na obce a vyššie územné celky (vrátane nimi zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií, vymedzenie verejných prostriedkov, pravidiel rozpočtového hospodárenia, zásad dodržiavania finančnej disciplíny vrátane sankcionovania porušení finančnej disciplíny). Zákon č. 583/2004 Z. z. tieto okruhy neupravuje.
Niektoré časti zákona č. 523/2004 Z. z. nemožno aplikovať na územnú samosprávu. Z niektorých ustanovení sa územnej samosprávy dotýka len časť znenia.
Čl. II
Úvodné ustanovenia
(1) Smernica o pravidlách rozpočtového hospodárenia rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií upravuje základné zásady rozpočtového hospodárenia.
Čl. Ill
Základné pojmy
(1) Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na rozpočet zriaďovateľa, t. j. na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtové organizácie sú všetky štátne orgány s výnimkou štátnych orgánov, ktoré sú preddavkovými organizáciami podľa § 22 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. Ak je zriaďovateľom rozpočtovej organizácie štátny orgán, ktorý je organizáciou podľa cit. § 22 ods. 2, príjmy a výdavky ním zriadenej rozpočtovej organizácie sú zapojené na rozpočet rozpočtovej organizácie, ktorej vnútornou organizačnou jednotkou je tento štátny orgán.
(2) Príspevková organizácia je právnická osoba štátu, obce a vyššieho územného celku, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami a ktorá je na rozpočet zriaďovateľa (štátny rozpočet, rozpočet obce, rozpočet vyššieho územného celku) zapojená príspevkom. Platia pre ňu finančné vzťahy určené ústredným orgánom v rámci jeho rozpočtu.
(3) Verejnými prostriedkami sú všetky finančné prostriedky, s ktorými nakladá a hospodári rozpočtová a príspevková organizácia vrátane prostriedkov zo zahraničia a odvodov Európskej únii. S verejnými prostriedkami nakladajú a hospodária i subjekty, ktoré nie sú subjektmi verejnej správy, a to právnické a fyzické osoby, ktorým sú poskytované verejné prostriedky subjektmi verejnej správy v rámci ich vecnej pôsobnosti. S účinnosťou od 1. 3. 2012 na účely zákona č. 523/2004 Z. z. sa za verejné prostriedky považujú aj príjmy a výdavky súvisiace s vykonávaním verejného zdravotného poistenia v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu a vzťahuje sa na ne povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu podľa § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. Od 31. januára 2021 rozpočtové pravidlá verejnej správy sa vzťahujú aj na prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, na postupy, právne vzťahy, práva a povinnosti osôb vo vzťahu k týmto prostriedkom, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Komentár
V súlade so zákonom č. 368/2021 Z. z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 31. decembra 2021 rozpočtové pravidlá verejnej správy sa vzťahujú aj na prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, na postupy, právne vzťahy, práva a povinnosti osôb vo vzťahu k týmto prostriedkom, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Uvedeným zákonom sa tak rozšíril predmet rozpočtových pravidiel verejnej správy. Tieto sa tak vzťahujú nielen na prostriedky určené na financovanie spoločných programov SR a Európskej únie, na prostriedky, ktoré sú určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu medzi SR a inými štátmi, a tiež na postupy, právne vzťahy, práva a povinnosti osôb vo vzťahu k týmto prostriedkom, ale i na prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti vrátane príslušných postupov a právnych vzťahov s výnimkou, ktorú ustanovujú osobitné predpisy. Do skupiny osobitných zákonov, ktoré vyššie uvedené skutočnosti ustanovujú inak ako rozpočtové pravidlá verejnej správy, tak patrí aj zákon
č. 368/2021 Z. z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ale i ďalšie, napr. zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V osobitnej právnej úprave rozpočtových pravidiel verejnej správy (§ 20b), ktorá sa týka výlučne prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, sa upravuje, ktoré ustanovenia rozpočtových pravidiel verejnej správy sa vzťahujú, resp. nevzťahujú na prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti. Vo vzťahu k prostriedkom mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti platí nasledovné:
- na prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti sa uplatňujú tie ustanovenia § 8 ods. 6 až 8, ktoré sa tiež týkajú prostriedkov EÚ,
- na prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti sa nevzťahuje zákonom o štátnom rozpočte ustanovený rozsah na povolenie uskutočnenia výdavku,
- na uvedené prostriedky (prostriedky mechanizmu) sa neuplatňuje ani postup pri poskytovaní preddavkov podľa § 19 ods. 8 až 10 (zmluva vopred na 3 mesiace),
- na prostriedky mechanizmu sa vzťahuje povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu (ustanovenie § 31), ak osobitný predpis neustanovuje inak (osobitným predpisom je v tomto prípade zákon o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti).
Čl. IV
Zmena hospodárenia od 1. 1. 2018 v rozpočtovej organizácii
Táto smernica je zameraná na pravidlá rozpočtového hospodárenia v sektore verejnej správy, prednostne na tie, ktoré riešia rozpočtové a príspevkové organizácie. Pravidlá rozpočtového hospodárenia platia pre všetky subjekty verejnej správy, teda aj na rozpočtové a príspevkové organizácie. Pretože však od roku 2018 dochádza k zásadným zmenám v hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií, bol prehľad týchto zmien v hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií od roku 2018 zaradený do tejto smernice. Neustále platí, že hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácií je významnou súčasťou rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy a týka sa veľkého počtu subjektov verejnej správy. Sú to tiež pravidlá rozpočtového hospodárenia, ktoré sa však vzťahujú len na rozpočtové alebo na príspevkové organizácie a tieto zmeny nemožno v predmetných súvislostiach nespomenúť.
(1) Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami vrátane prostriedkov prijatých od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov, ktorý zahŕňa všetky prostriedky, s ktorými hospodári vrátane príjmov a výdavkov uvedených v odseku 3 a 4. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom. Peňažné dary sa použijú v súlade s ich určeným účelom; ak účel nie je určený, rozpočtová organizácia použije peňažné dary na ďalší rozvoj a skvalitnenie svojej činnosti.
(2) Zriaďovateľ určí, ktoré vnútorné organizačné jednotky v rámci rozpočtovej organizácie v jeho pôsobnosti budú hospodáriť iba so zvereným preddavkom ako preddavkové organizácie. Zriaďovateľ zároveň určí výšku preddavku a obdobie, na ktoré sa poskytuje, prípadne na to splnomocní rozpočtovú organizáciu, na ktorej rozpočet je preddavková organizácia hospodáriaca s preddavkom zapojená. Rozpočtová organizácia, z ktorej rozpočtu sa preddavok poskytuje, zúčtuje príjmy a výdavky týchto preddavkových organizácií najneskôr do konca rozpočtového roka. Preddavkové organizácie nie sú právnickými osobami. Preddavok preddavkovej organizácii v zahraničí, ktorej zriaďovateľom je Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky alebo ...