Smernica o prevencii a riešení šikanovania a kyberšikanovania

Smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia a spôsoby riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia v súlade s príslušnými ustanoveniami školského zákona.

Základná škola ...................................

Interný predpis

Smernica o prevencii
a riešení šikanovania
a kyberšikanovania

č.

Organizácia

 

Identifikačné číslo organizácie

 

Adresa

 

Právna forma

 

Štatutárny orgán

 

Počet strán

 

Prerokované v pedagogickej rade

 

Vypracoval

Dňa

Funkcia

Meno

Podpis a pečiatka

    

Schválil

    

Cieľová skupina

 

Účinnosť od

 

Za kontrolu zodpovedá

 

Zmeny v smernici sa uskutočňujú formou číslovaných písomných dodatkov, ktoré tvoria súčasť tejto smernice.

Riaditeľ Základnej školy ____ (uviesť názov a adresu školy podľa zriaďovacej listiny) v súlade s pracovným poriadkom a školským poriadkom vydáva smernicu, ktorej účelom je stanoviť pravidlá prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania v škole. Smernica o prevencii a riešení šikanovania a kyberšikanovania je interný predpis, ktorého zmyslom je charakterizovať uvedenú problematiku v kontexte vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci prevencie a pri výskyte týchto sociálno-patologických javov a rizikového správania.

Čl. 1
ÚVODNÉ USTANOVENIA

1. Smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia na úrovni monitoringu, manažmentu, preventívnych aktivít a programov, spoluprácu školy so zariadením poradenstva a prevencie, problematiku dlhodobej intervencie a spôsoby riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“), smernicou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej ako „ministerstvo školstva“) č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach účinnou od 1. februára 2025 (ďalej ako „Smernica č. 1/2025“), obsahovými štandardmi odborných činností v zariadeniach poradenstva a prevencie a v prostredí škôl s dôrazom na odbornú činnosť prevencie rizikového správania, ktoré boli schválené ministerstvom školstva SR dňa 24. 8. 2023 pod číslom 2023/13787:1 – C1661 s účinnosťou od 1. septembra 2023 a Katalógom podporných opatrení so zameraním na podporné opatrenie „prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevenciu rizikového správania“ a podporné opatrenie „krízová intervencia“, ktoré boli schválené ministerstvom školstva pod číslom 2023/13957:1-C1661 s platnosťou od 1. septembra 2023.

2. Jednotlivé oblasti prevencie sociálno-patologických javov uvedené v tejto smernici v škole zastrešujú školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní, výchovný poradca a odborní zamestnanci, resp. členovia školského podporného tímu, ak je zriadený, s ohľadom na stratégie a postupy uvedené v pokynoch na príslušný školský rok (Sprievodca školským rokom) zo strany ministerstva školstva a podľa Smernice č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach (ev. č. 2025/1504:1-A3320). Jednotlivé formulácie a odporúčania tejto smernice sú spracované v podobe konkrétnych aktivít a dokumentov školy, ktoré v aplikačnej praxi reálne pomôžu preventívne pôsobiť voči rovesníckemu násiliu a šikanovaniu (vypracovaný plán preventívnych aktivít zameraný na problematiku prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania).

3. Smernica reflektuje závery spracované v dokumente Prevencia a riešenie šikanovania – sprievodca pre školské prostredie (september 2022), ktorý spracoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže, a v dokumente Dobrá prax pre úspešné zavedenie aplikácie na anonymné nahlasovanie šikanovania na školách (2025) vydanom ministerstvom školstva.

4. Problematika šikanovania a kyberšikanovania z dôvodu nebezpečnosti a dosahu na zdravie a na život detí a žiakov je zo strany školy neustále monitorovaná, vyhodnocovaná, a to nielen ako dôsledok už vzniknutého problému, ale aj ako nástroj na riešenie a elimináciu rizík v budúcnosti a možnosti ich prevencie.

5. Škola má nulovú toleranciu k šikanovaniu a v prípade jej objavenia koná rýchlo, efektívne a koordinovane. Zároveň vytvára podmienky pre anonymné nahlasovanie šikanovania na škole tak, aby bola čo najviac nápomocná žiakom a zamestnancom školy pre spoločné vytváranie bezpečného prostredia a elimináciu šikanovania.

6. Cieľom školy je, aby sa z koncepčného aj aplikačného hľadiska prijímali také opatrenia na predchádzanie šikany a kyberšikany, ktoré prispejú k zodpovednému a bezpečnému správaniu sa v online prostredí, rozvoju kritického myslenia a zabezpečia elimináciu rizík dôsledkov šikanovania a kyberšikanovania z hľadiska ich vplyvu na život a kultúru školy.

Čl. 2
CHARAKTERISTIKA ŠIKANOVANIA A KYBERŠIKANOVANIA

1. Definícia šikanovania

  1. Šikanovanie pochádza z francúzskeho slova chicane, ktoré v preklade v širšom zmysle slova znamená zlomyseľné obťažovanie.
  2. Šikanovaním sa rozumie obťažovanie formou spravidla opakujúceho sa nežiaduceho správania šikanujúceho voči šikanovanému, ktoré je motivované úmyslom získať nad šikanovaným prevahu, šikanovaného ponížiť alebo získať vynútené mocenské postavenie, v dôsledku ktorého dochádza alebo môže dôjsť k vytváraniu zastrašujúceho, nepriateľského, zahanbujúceho, ponižujúceho, potupujúceho, zneucťujúceho, zámerne zraňujúceho alebo urážajúceho prostredia vo forme verbálneho šikanovania, fyzického šikanovania, psychického šikanovania, emocionálneho šikanovania, nebezpečného elektronického obťažovania alebo nebezpečného prenasledovania.
  3. Kyberšikanovaním (iné názvy: kyberšikana, kybernetická šikana, elektronické šikanovanie, počítačová šikana, angl. cyberbullying) je druh šikany špecifický tým, že je realizovaný prostredníctvom informačných a komunikačných technológií, najčastejšie prostredníctvom internetu či mobilného telefónu. Ide o zasielanie obťažujúcich, urážlivých či útočných e-mailov a SMS, vytváranie dehonestujúcich stránok, blogov a vlogov, prípadne zverejňovanie audiovizuálnych záznamov (fotografií, videí) s cieľom poškodenia identity danej osoby.
  4. Šikanujúcim je žiak alebo skupina žiakov, ktorí opakovane psychicky alebo fyzicky ubližujú šikanovanému.
  5. Šikanovaným je žiak alebo skupina žiakov, ktorí sú vystavení ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica o prevencii a riešení šikanovania a kyberšikanovania

 / 135 kB

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace odborné články

Súvisiace články z aktualít

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

26.02.2025

Právne oblasti

Školské zariadenia
Základné školstvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.