Smernica o riešení škodových udalostí, činnosti škodovej komisie a postupe pri uplatňovaní zodpovednosti za škodu

Táto smernica upravuje postup pri zisťovaní a prerokúvaní škodových udalostí a uplatňovaní zodpovednosti za škodu spôsobenú zamestnávateľovi jeho zamestnancami/zamestnancom.

Vzor

 

Smernica o riešení škodových udalostí, činnosti škodovej komisie
a postupe
pri uplatňovaní zodpovednosti za škodu

Štatutárny orgán ......... (určí sa interne) subjektu ...... (určí sa interne) podľa zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) a zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme“), Pracovného poriadku č. .... zo dňa ..... (určí sa interne) a Smernice o majetku ..... (určí sa interne u vás podľa charakteru subjektu verejnej správy/samosprávy) v záujme úpravy postupu pri zisťovaní a prerokúvaní vzniknutých škodových udalostí a pri uplatňovaní zodpovednosti za škodu vydáva túto smernicu:

Článok 1
Predmet úpravy

Táto smernica upravuje postup pri:

  1. zisťovaní a prerokúvaní škodových udalostí,
  2. uplatňovaní zodpovednosti za škodu spôsobenú zamestnávateľovi jeho zamestnancami a
  3. uplatňovaní zodpovednosti za škodu spôsobenú zamestnávateľovi jeho zamestnancom.

Článok 2
Vymedzenie základných pojmov

Na účely tejto smernice sa rozumie:

  1. majetkom majetok v správe .... (určí sa u vás interne podľa osobitných predpisov),
  2. škodou ujma na majetku zamestnávateľa ......... alebo zamestnanca, ktorá je objektívne vyjadriteľná peniazmi a napraviteľná poskytnutím majetkového plnenia (peňazí), ak nedochádza k náprave uvedením do predchádzajúceho stavu,
  3. skutočnou škodou ujma na majetku alebo zamestnanca spočívajúca v zmenšení majetkového stavu a reprezentujúca majetkové hodnoty, ktoré by bolo potrebné vynaložiť, aby došlo k uvedeniu majetku do pôvodného stavu,
  4. zamestnancom zamestnanec subjektu ........ (určí sa u vás interne podľa Organizačného poriadku), zamestnanec v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu alebo zamestnanec pri výkone práce vo verejnom záujme či dohodám mimo pracovného pomeru a
  5. vedúcim zamestnancom vedúci organizačného útvaru (pozn. autora: najmä organizačný úsek alebo sekcia, oddelenie či referát a podobne) podľa osobitného predpisu a Organizačného poriadku č. ..... zo dňa ..... (upraví sa interne).

Článok 3
Všeobecné ustanovenia

1. Ustanovenia tejto smernice sa vzťahujú na zodpovednosť zamestnanca za škodu, ktorú spôsobil:

  1. zavineným porušením povinnosti pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s ním,
  2. úmyselným konaním proti dobrým mravom,
  3. nesplnením povinnosti odvrátiť hroziacu škodu,
  4. na hodnotách zverených na základe dohody o hmotnej zodpovednosti.

2. Ustanovenia tejto smernice sa ďalej vzťahujú na zodpovednosť za škodu, ktorá vznikla zamestnancovi:

  1. porušením právnych povinností alebo úmyselným konaním proti dobrým mravom pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s ním,
  2. porušením právnych povinností v rámci plnenia úloh zamestnancom konajúcim v mene subjektu ...... (pozn.: určí sa u vás interne podľa Organizačného poriadku),
  3. pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania,
  4. na odložených veciach alebo
  5. pri odvracaní škody.

Článok 4
Predchádzanie škodám

1. Subjekt ....... je povinný:

  1. zabezpečovať svojim zamestnancom také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku,
  2. robiť opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov,
  3. pravidelne kontrolovať a vyhodnocovať, či zamestnanci plnia svoje pracovné úlohy tak, aby nedochádzalo ku škodám,
  4. vykonávať pravidelné inštrukcie a školenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a požiarnej ochrany.

2. Zamestnanec je povinný:

  1. počínať si tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu života, zdravia a poškodeniu alebo zničeniu majetku a k bezdôvodnému obohateniu,
  2. bezodkladne upozorniť vedúcich zamestnancov na hroziacu škodu a súčasne
  3. neodkladne zakročiť na odvrátenie škody hroziacej zamestnávateľovi; to neplatí, ak mu v tom bráni dôležitá okolnosť alebo ak tak nemôže urobiť bez toho, aby tým vystavil vážnemu ohrozeniu seba, ostatných zamestnancov, prípadne jemu blízke osoby.

Článok 5
Oznamovacia povinnosť

1. Každý zamestnanec, ktorý spôsobí škodu alebo sa o škode dozvie, je povinný ihneď oznámiť túto skutočnosť svojmu vedúcemu zamestnancovi alebo vedúcemu zamestnancovi organizačného útvaru, v súvislosti s činnosťou ktorého škoda vznikla.

2. Každý zamestnanec, ktorému vznikla škoda podľa Článku 3 ods. 2 tejto Smernice, je povinný bezodkladne po jej zistení oznámiť túto skutočnosť svojmu vedúcemu zamestnancovi.

3. Vedúci zamestnanec organizačného útvaru, v súvislosti s činnosťou ktorého škoda vznikla, bez zbytočného odkladu riadne prešetrí škodu, dôvody jej vzniku, ako aj okolnosti svedčiace o zodpovednosti konkrétnej osoby alebo osôb za vznik škody.

Článok 6
Postup po oznámení škodovej udalosti

1. Ak táto smernica neustanovuje inak, vedúci zamestnanec, ktorému bola podľa článku 5 tejto smernice oznámená škodová udalosť, bezodkladne spíše protokol o škode (ďalej len „protokol“), ktorý predloží predsedovi škodovej komisie. Vedúci zamestnanec je povinný konať tak, aby každý prípad škody, ktorá vznikla v rámci ním riadeného organizačného útvaru, bol riešený postupom podľa tejto smernice a platných právnych predpisov.

2. Ak je škodovou udalosťou pracovný úraz alebo choroba z povolania, postupuje sa podľa osobitného predpisu.

3. Ak má vedúci zamestnanec podozrenie, že škodová udalosť vznikla v dôsledku spáchania trestného činu alebo priestupku, bezodkladne predloží vec ...... (určí sa u vás interne podľa Organizačného poriadku).

4. Ak sa pri objasňovaní škodovej udalosti zistí, že za jej vznik zodpovedá celkom alebo sčasti vedúci zamestnanec organizačného útvaru, v súvislosti s činnosťou ktorého škoda vznikla, protokol vypracuje jemu nadriadený vedúci zamestnanec. V prípade sporu o povinnosť

vypracovať protokol rozhodne ..... (určí sa interne, napríklad štatutárny orgán). Tento protokol sa overí základnou finančnou kontrolou.

Článok 7
Protokol o škode

1. Vzor protokolu je uvedený v prílohe č. 1 tejto smernice.

2. Protokol obsahuje všetky zistené skutočnosti, ktoré sú zrejmé už pri oznámení škody, najmä dátum a miesto vzniku škody, druh škody, skutočnú alebo pravdepodobnú príčinu škody, stručný popis škodovej udalosti, meno a priezvisko prípadného svedka ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Protokol o škode

 / 18 kB

Zápisnica z rokovania škodovej komisie

 / 19 kB

Uznanie záväzku na náhradu škody

 / 19 kB

Dohoda o náhrade škody

 / 19 kB

Dohoda o hmotnej zodpovednosti

 / 20 kB

Smernica o riešení škodových udalostí, činnosti škodovej komisie a postupe pri uplatňovaní zodpovednosti za škodu

 / 44 kB

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

30.05.2025

Právne oblasti

Samospráva
Štátna správa
Školské zariadenia
Pracovno - právne vzťahy

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.