Smernica o rozpočtovom procese v subjekte verejnej správy

Táto smernica upravuje rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a členenie rozpočtu, zmeny rozpočtu a tiež jeho zostavovanie a schvaľovanie s ohľadom na rozpočtové pravidlá podľa osobitného predpisu, a to zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a tiež zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Smernica / Zásady

o rozpočtovom procese

v subjekte verejnej správy ....……

Článok 1

Úvodné ustanovenia, aplikácia rozpočtového procesu

1. Všeobecne: Táto smernica subjektu verejnej správy ......... (pozn.: upraví sa interne u vás) upravuje rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a členenie rozpočtu, zmeny rozpočtu a tiež jeho zostavovanie a schvaľovanie s ohľadom na rozpočtové pravidlá podľa osobitného predpisu, a to zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a tiež zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a internej smernice ...... (pozn. autora: upraví sa interne, odporúčame uviesť smernicu o finančnej kontrole, respektíve smernicu o kompetenciách alebo dispozičný alebo podpisový poriadok subjektu verejnej správy).

2. Štátna správa: Cieľom smernice na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly je stanoviť jednotný a transparentný postup pri zabezpečovaní a riadení rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly a úradu kapitoly v súlade so súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi príslušnej kapitoly v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

3. Pravidlá rozpočtového procesu aplikujú základné pojmy rozpočtovej klasifikácie ustanovenej opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov, a vyhláškou Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK COFOG) v platnom znení (platné aj pre rok 2023/2024).

Pozn.: Programové rozpočtovanie je systém založený na plánovaní úloh a aktivít subjektov samosprávy v nadväznosti na ich priority a alokovanie disponibilných rozpočtových zdrojov do programov, s dôrazom na výsledky a efektívnosť vynakladania rozpočtových prostriedkov. Teda programové rozpočtovanie je systém plánovania, rozpočtovania a hodnotenia, ktorý kladie dôraz na vzťah medzi verejnými rozpočtovými zdrojmi a očakávanými (plánovanými) výstupmi a výsledkami realizovaných činností, ktoré sú financované z rozpočtu subjektu.

Článok 2

Rozpočet subjektu verejnej správy / územnej samosprávy

1. Štatutárny orgán (v samospráve orgány obce) je pri zostavovaní rozpočtu povinný prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré mu vyplývajú z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi. Rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový.

2. Rozpočet nášho subjektu je základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií v príslušnom rozpočtovom roku a je súčasťou rozpočtu. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom. Viacročný rozpočet je strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky, v ktorom sú v rámci ich pôsobnosti vyjadrené zámery a potreby vrátane programového rozpočtu výdavkov (ak je to relevantné u vás), a to na tri rozpočtové roky.

3. Rozpočet vyjadruje samostatnosť hospodárenia a obsahuje vždy príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám, obchodným partnerom, štátu a štátnym fondom či dotácie z prostredia verejnej správy alebo mimo sektora verejnej správy (pozn.: odporúčam doplniť v samospráve aj napojenosť rozpočtu vo vzťahu k fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce alebo mesta, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce zo zákonov, všeobecne záväzných predpisov a všeobecne záväzných nariadení, respektíve finančné vzťahy k rozpočtom iných vyšších územných celkov, ako aj finančné vzťahy k rozpočtom iných združených obcí alebo miest).

4. Súčasťou rozpočtu sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti, a to menovite: ................... (upraví sa interne), ako aj finančné vzťahy k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom, a to ............... (upraví sa interne u vás, ak je to relevantné).

5. Rozpočet sa vnútorne člení na bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet), kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet) a finančné operácie (rozpočet finančných operácií, prípadne aj prevodové finančné operácie, ak ide o štátnu rozpočtovú organizáciu).

6. Rozpočet sa navonok člení podľa programovej štruktúry na programy, podprogramy, prvky a/alebo projekty. Vecné vymedzenie bežných, kapitálových príjmov, bežných a kapitálových výdavkov a ich jednotné triedenie obsahuje rozpočtová klasifikácia.

Pozn.: Programová štruktúra má byť logická, hierarchicky usporiadaná konštrukcia, ktorá je účelne vytváraná vo vzťahu k zámerom a cieľom subjektu samosprávy. Programovú štruktúru vo všeobecnosti tvoria programy, podprogramy a prvky (následne i projekty).

Článok 3

Práce a postupy pri rozpočtovaní, zmeny a úpravy rozpočtu

1. Všetky práce a postupy v rámci rozpočtového procesu realizuje .......... (napríklad finančný úsek alebo referát, či ekonomický odbor a podobne). Všetky požiadavky na zapracovanie do rozpočtu pri jeho tvorbe a úpravách rozpočtu predkladajú subjekty rozpočtového procesu spôsobom ......... (napríklad na štandardizovanom rozpočtovom formulári, ktorý odporúčame uviesť v prílohovej časti smernice, uvádzame orientačné vzory). Rozpočet sa tvorí v celých sumách (bez desatinných miest) alebo spôsobom ....... Všetky sumy sú uvedené riadne v mene EUR. Sumy v rozpočte sa nemôžu uvádzať ako limit (napr. od 120 do 150 eur).

2. Harmonogram prác a postupov pri tvorbe rozpočtu je realizovaný spôsobom ........... (vzor je orientačne uvedený v prílohovej časti smernice č. 3) a uvádza zodpovednosť organizačnej zložky/úseku subjektu verejnej správy a termín (orientačný či presný).

3. Rozpočet nášho subjektu ........... na príslušný rozpočtový rok schvaľuje ................ Po jeho schválení zodpovedný úsek ............ (upraví sa interne) vykoná rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Rozpis rozpočtu podpisuje ............ Pri rozpisovaní rozpočtu sa dbá na internú smernicu/akt ........... (ak je to pre vás relevantné, inak sa vypustí táto časť).

4. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú s rozpočtom po ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica o rozpočtovom procese v subjekte verejnej správy

 / 37 kB

Orientačná príloha č. 1A

 / 19 kB

Orientačná príloha č. 1B

 / 20 kB

VEREJNÁ SPRÁVA – Orientačná príloha č. 2A – Vzor na zmenu rozpočtu a rozpočtové opatrenie

 / 20 kB

SAMOSPRÁVA – Orientačná príloha č. 2B – Vzor na zmenu rozpočtu a rozpočtové opatrenie

 / 20 kB

SAMOSPRÁVA – Orientačná príloha č. 2C – Vzor na zmenu rozpočtu a rozpočtové opatrenie

 / 21 kB

Orientačná príloha č. 3 – Harmonogram zostavenia rozpočtu

 / 27 kB

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

06.12.2023

Právne oblasti

Rozpočtové právo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.