Smernica orgánu štátnej správy o kontrole v štátnej správe

Smernica je spracovaná s ohľadom na výkon vnútorného kontrolného mechanizmu v zmysle zákona o kontrole v štátnej správe, tiež v nadväznosti na finančné kontroly podľa zákona o finančnej kontrole a audite (ak uznáte za relevantné, aby táto smernica obsahovala aj oblasť finančných kontrol, respektíve bude táto oblasť kontrol spracovaná samostatne v internej smernici o finančnej kontrole alebo v pravidlách kontrolnej činnosti v štátnej správe) v podmienkach orgánu štátnej správy.

Sekcia ............... úsek ...........

Smernica č. x/202x orgánu štátnej správy .................... o kontrole v štátnej správe

Smernica je spracovaná s ohľadom na výkon vnútorného kontrolného mechanizmu v zmysle ustanovenia § 7 zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (pozn.: zapracovaná posledná zásadná novela č. 373/2019 Z. z.), tiež v nadväznosti na finančné kontroly podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ak uznáte za relevantné, aby táto smernica obsahovala aj oblasť finančných kontrol, respektíve bude táto oblasť kontrol spracovaná samostatne v internej smernici o finančnej kontrole alebo v pravidlách kontrolnej činnosti v štátnej správe) v podmienkach orgánu štátnej správy ................... (upraví sa interne).

Čl. I

Definovanie kontroly a orgány kontroly

(1) Táto smernica ustanovuje vnútorný kontrolný systém a upravuje základné pravidlá, ciele a spôsoby vykonávania vnútornej kontrolnej činnosti v orgáne verejnej správy ............ (upraví sa interne) ako právnickej osoby štátu v súlade s Organizačným poriadkom č. .... zo dňa ....... (určí sa interne).

(2) Účelom tejto smernice je zabezpečiť funkčnosť vnútorného kontrolného systému organizácie s prihliadnutím na postavenie organizácie v rámci verejnej správy podľa dikcie osobitných predpisov spravidla podľa ročného plánu, a to spôsobom ................ (určí sa interne).

(3) Orgány kontroly sú povinné vytvoriť v rámci svojej pôsobnosti organizačné a personálne podmienky na vykonávanie vnútornej kontroly. Orgán kontroly upraví systém vnútornej kontroly interným predpisom. Pri výkone vnútornej kontroly sa postupuje primerane podľa základných pravidiel kontrolnej činnosti.

Pozn. autora: Táto smernica nezahŕňa územnú samosprávu a tiež pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach samosprávy. Tie v praxi upravujú základné zásady, ciele a spôsob kontroly vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v osobitnom predpise (novelizované ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) a kontrolu dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami v podmienkach samosprávy.

(4) Tieto pravidlá kontrolnej činnosti sa nevzťahujú na vykonávanie základnej finančnej kontroly, administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste (v zmysle stanovení § 7 až § 9 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).

Pozn. k tejto časti vzorovej smernice: Kontrolná činnosť sa podľa tohto článku nevzťahuje na konanie, v ktorom o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach právnických osôb alebo fyzických osôb rozhoduje obec/mesto v správnom konaní (zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov a zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov).

Čl. II

Vnútorný kontrolný systém

(1) Vnútorný kontrolný systém organizácie (ďalej len „vnútorná kontrola“) zahŕňa:

  1. základnú finančnú kontrolu,
  2. administratívnu finančnú kontrolu (pozn. ak váš subjekt verejnej správy poskytuje verejné prostriedky prostredníctvom účelových a nenárokovateľných dotácií, ktoré sa riadne a povinne vyúčtovávajú povinnou osobou),
  3. finančnú kontrolu na mieste,
  4. kontrolu nakladania s majetkom organizácie,
  5. spoluprácu s orgánmi činnými v trestnom konaní,
  6. prešetrovanie a vybavovanie sťažností,
  7. plnenie Národného programu boja proti korupcii a tiež aj
  8. plnenie ďalších úloh podľa tejto smernice o kontrole v štátnej správe.

(2) Vnútornú kontrolu vykonáva zodpovedný zamestnanec ......... alebo úsek, či sekcia ....... (určí sa interne). Priamym nadriadeným zodpovedného zamestnanca sa rozumie ................ (pozn.: riaditeľ tohto odboru, či sekcie alebo iný úsek, do ktorého je zodpovedný poverený zamestnanec organizačne začlenený).

(4) Vedúci kontrolovaného subjektu je priamy nadriadený vnútorného organizačného útvaru. Povereným zamestnancom je zamestnanec alebo vedúci zamestnanec, ktorý je v príkaze (teda v poverení) štatutára uvedený ako zodpovedný za realizáciu kontrolnej úlohy. Zodpovedným zamestnancom je zamestnanec, ktorý je priamo zodpovedný za výkon činnosti a vedenie dokumentácie spojenej s touto činnosťou, ktorá je predmetom kontroly.

(5) Dokladovými písomnosťami sa rozumejú písomnosti vyhotovované povereným zamestnancom pri výkone kontroly, ktoré sa po skončení kontroly evidujú a ukladajú predpísaným spôsobom.

(4) Prešetrovanie a vybavovanie sťažností, príp. prešetrovanie a vybavovanie petícií upravuje osobitný interný akt riadenia, a to smernica č. ...... zo dňa ............. . Mimoriadne kontroly sa vykonávajú len na základe rozhodnutia štatutárneho orgánu ................. (určí sa interne).

Pozn. autora: Vnútorná kontrola, v rozsahu svojej pôsobnosti, zameriava kontrolnú činnosť na vecnú a formálnu správnosť, na účelnosť a efektívnosť plnenia úloh subjektu štátnej správy, pričom táto vzorová smernica nižšie bližšie rozoberá práve novelizované ustanovenia normatívneho právneho aktu – zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (ďalej v príspevku len zákon o kontrole v štátnej správe). Posledná novelizácia zákona o kontrole v štátnej správe bola realizovaná zákonom č. 373/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.

Čl. III

Pravidlá kontroly, metodika

(1) Interná kontrola metodicky usmerňuje, koordinuje, sleduje a vyhodnocuje vykonávanie kontrol v rámci vnútorného kontrolného systému organizácie, vypracúva návrhy zamerania kontroly plnenia úloh organizácie a tiež spravidla vypracúva správu o kontrolách vykonávaných v rámci vnútorného kontrolného systému a spolupracuje pri vonkajších kontrolách (súčinnosť).

(2) Orgány ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica orgánu štátnej správy o kontrole v štátnej správe

 / 28 kB

Smernica orgánu štátnej správy o kontrole v štátnej správe

 / 36 kB

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

16.02.2024

Právne oblasti

Finančná kontrola
Štátna správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.