Smernica pre výkon finančnej kontroly v neziskovej organizácii

Smernica pre výkon finančnej kontroly je spracovaná v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite v nadväznosti na zákon č. 39/2022 Z. z. pre podmienky neziskovej organizácie v nadväznosti na zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p.

Vzor

Smernica č. ..../202x

pre výkon finančnej kontroly v neziskovej organizácii ....... so sídlom .........

 

(vzorová a odporúčacia, spracovaná s komentárom k právnemu stavu od roku 2024 pre neziskové organizácie)

 

Smernica pre výkon finančnej kontroly je spracovaná v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na zákon č. 39/2022 Z. z. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) pre podmienky neziskovej organizácie .............. (ďalej v texte smernice najmä organizácia alebo nezisková organizácia) v nadväznosti na zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p.

Pozn.: Smernica môže byť podkladom pre dozornú radu neziskovej organizácie. Členovia dozornej rady (revízor) sú oprávnení nahliadať do všetkých dokladov a záznamov týkajúcich sa činnosti neziskovej organizácie a kontrolujú, či je účtovníctvo riadne vedené v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. a či nezisková organizácia uskutočňuje svoju činnosť v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, zakladacou listinou a štatútom tejto organizácie.

Článok I

Definovanie základných pojmov

1. Finančným riadením sa rozumie súhrn postupov organizácie pri riadení rizík, zodpovednom plánovaní, rozpočtovaní, použití, účtovaní, finančnej kontrole, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie financií organizácie a verejných zdrojov.

2. Finančnou kontrolou sa rozumie súhrn činností zabezpečujúcich overovanie dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov a overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí (pozn.: administratívna finančná kontrola sa nerealizuje v neziskových organizáciách, preto nie je upravená v tejto smernici).

3. Finančnou operáciou alebo jej časťou je príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií hotovostne alebo bezhotovostne, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy.

4. Časťou finančnej operácie je súvisiaca operácia, ktorá nadväzuje na predošlú finančnú operáciu s charakterom v zmysle Čl. I ods. 3 Smernice.

5. Povinnou osobou sa rozumie spravidla orgán verejnej správy, jeho vnútorný organizačný útvar a osoba, ak sa u nich vykonáva alebo sa má vykonať finančná kontrola na mieste.

6. Prizvanou osobou je zamestnanec iného orgánu, zamestnanec právnickej osoby, cudzinec a iná fyzická osoba, ak ich orgán verejnej správy prizval na vykonanie finančnej kontroly na mieste na základe prizvania štatutárom organizácie.

7. Zamestnancom je fyzická osoba v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu definovaná v Organizačnom poriadku organizácie alebo osoba vykonávajúca činnosť mimo pracovného pomeru (tzv. dohodár).

Čl. II

Cieľ smernice a finančnej kontroly

1. Zámerom tejto smernice je objasniť proces vykonávania finančnej kontroly na všetkých finančných operáciách alebo ich častiach vo všetkých stupňoch riadenia podľa Organizačného poriadku ........, resp. kompetenčného poriadku/podpisového poriadku (ak sú k dispozícii v organizácii).

2. Cieľom finančnej kontroly (pozn.: ciele sú priamo definované v zákone v § 6 ods. 3) je zabezpečiť najmä:

a) dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými financiami a realizácii finančnej operácie alebo jej časti,

b) dodržiavanie rozpočtu organizácie,

c) dodržiavanie tohto zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, osobitných predpisov, medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia, rozhodnutí vydaných na základe osobitných predpisov alebo vnútorných predpisov,

d) dodržiavanie uzatvorených zmlúv organizácie ......,

e) dodržiavanie podmienok na poskytnutie a použitie verejných financií (ak je nezisková organizácia prijímateľom dotácie z rozpočtu samosprávy alebo štátu),

f) správnosť a preukázateľnosť vykonávania finančnej operácie alebo jej časti, spoľahlivosť výkazníctva,

g) ochranu majetku v správe alebo vo vlastníctve organizácie,

h) predchádzanie podvodom a nezrovnalostiam,

i) včasné a spoľahlivé informovanie štatutárneho orgánu o úrovni hospodárenia s verejnými financiami a o vykonávaných finančných operáciách alebo ich častiach,

j) overovať plnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených administratívnou finančnou kontrolu alebo finančnou kontrolou na mieste a na odstránenie príčin ich vzniku,

k) overovať ďalšie skutočnosti súvisiace s finančnou operáciou alebo jej časťou a finančným riadením.

Čl. III

Finančné operácie

1. V organizácii ..................... sa najčastejšie vyskytujú nasledovné finančné operácie:

- Príjem prostriedkov v hotovosti a bezhotovostne:

.....................

.....................,

- Výdavky hotovostné a bezhotovostné:

.....................

.....................

- Právny úkon a jeho zmeny a dodatky:

pracovná zmluva,

nájomná zmluva, poistná zmluva, kolektívna zmluva,

dodávateľská zmluva na obstaranie služieb,

kúpna zmluva,

.....................

- iné úkony majetkovej povahy:

náhrady škody,

zaradenie a vyradenie majetku.

..................... (pozn.: ostatné sa určia interne podľa vášho charakteru a potrieb).

2. Predmetné finančné operácie sa overujú finančnou kontrolou v zmysle tejto Smernice. Prílohu č. 1 k smernici predstavujú ďalšie časté finančné operácie alebo ich časti.

Čl. IV

Finančná kontrola

1. Finančná kontrola sa vykonáva ako:

  • základná finančná kontrola a
  • finančná kontrola na mieste (pozn.: administratívna finančná kontrola sa nerealizuje v neziskových organizáciách, preto nie je upravená v tejto časti).

2. Za výkon finančnej kontroly vo vnútri organizácie zodpovedá štatutárny orgán ..................

3. Finančná kontrola je zameraná na ciele, ktoré stanovuje Čl. II Smernice. Za ciele finančnej kontroly zodpovedajú v rámci základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly zamestnanci zodpovední za príslušný charakter finančnej operácie alebo jej časti.

4. Za výkon finančnej kontroly na mieste zodpovedajú zamestnanci poverení štatutárom v zmysle písomného poverenia (pozn. môže byť súčasťou prílohy).

Čl. V

Základná finančná kontrola

1. Základná finančná kontrola je vykonávaná zodpovednými zamestnancami a vedúcim zamestnancom podľa charakteru finančnej operácie alebo jej časti s náležitosťami podľa § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole. Výstupom je vzorový list pre výkon základnej finančnej kontroly, ktorým je:

  • platobný poukaz (v prípade faktúr, pokladničných dokladov),
  • krycí list (objednávky, žiadanky, iné úkony majetkovej povahy, zmluvy a dodatky),
  • likvidačný list,
  • .................

2. Základná finančná kontrola sa interne vykonáva na nasledovných vybraných finančných operáciách a ich častiach v nadväznosti na podpisové vzory podľa Prílohy č. 2 Smernice:

(vzorový prehľad spracovaný autorom pre neziskové organizácie ako inšpirácia)

Finančná operácia alebo jej časť v neziskovej organizácii

Zodpovedný úsek organizácie (ako vzor)

Zodpovedný zamestnanec

Vedúci zamestnanec

Úhrada dodávateľskej faktúry

Ekonomické oddelenie

Rozpočtár, zamestnanec učtárne

XXXXXX

Vystavenie objednávok

Každé oddelenie v zmysle Organizačného poriadku na základe schválenia vedúcim zamestnancom

Rozpočtár a zamestnanec zadávajúci objednávku

Vedúci zamestnanec príslušného orgánu

Nákup v hotovosti

Ekonomické oddelenie

Rozpočtár a pokladník

Vedúci ekonomického oddelenia

Príjem v hotovosti

Ekonomické oddelenie

Rozpočtár, pokladník

Vedúci ekonomického oddelenia

Poskytnutie preddavku dodávateľovi

Ekonomické oddelenie

Rozpočtár, ekonóm

Vedúci ekonomického oddelenia

Nájomná zmluva

Zodpovedné oddelenie

Rozpočtár, zodpovedný zamestnanec

Zodpovedný vedúci

Pracovná zmluva

Úsek personalistiky, ekonomické oddelenie

Rozpočtár, zamestnanec mzdovej učtárne

Vedúci ekonomického oddelenia/štatutár organizácie

Dodávateľská zmluva

Ekonomické oddelenie

Rozpočtár, ekonóm

Vedúci ekonomického oddelenia

Vyradenie majetku

Príslušné oddelenie

Zamestnanec zodpovedný za vyradenie majetku

Príslušný vedúci zamestnanec

Vyhlásenie výberového konania

Úsek personalistiky

Rozpočtár a zamestnanec mzdovej učtárne

Vedúci úseku personalistiky/štatutár organizácie

Verejné obstarávanie – ak je to relevantné pre neziskovú organizáciu

Ekonomické oddelenie

Rozpočtár, zamestnanec zadávajúci obstarávanie

Vedúci ekonomického oddelenia

Žiadanka

Príslušné oddelenie

Pokladník, Rozpočtár/Ekonóm /Príslušný zamestnanec na základe Smernice č. ..........

Vedúci príslušného oddelenia

Pracovná ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Smernica pre výkon finančnej kontroly v neziskovej organizácii

 / 41 kB

Smernica pre výkon finančnej kontroly v neziskovej organizácii

 / 20 kB

Smernica pre výkon finančnej kontroly v neziskovej organizácii

 / 19 kB

Smernica pre výkon finančnej kontroly v neziskovej organizácii

 / 51 kB

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

19.01.2024

Právne oblasti

Finančná kontrola
Finančné právo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.