Zásady rozpočtového hospodárenia obce

Rozpočtová prax v obciach potvrdzuje, že je veľmi dôležité zadefinovať na úrovni obce vlastné zásady rozpočtového hospodárenia, t. j. stanoviť si vlastné podmienky rozpočtového hospodárenia, zadefinovať subjekty rozpočtového procesu, jeho pravidlá a harmonogram, určiť zásady tvorby rozpočtu obce, podmienky zostavovania a schvaľovania záverečného účtu obce.

Je potrebné upozorniť, že zo žiadneho všeobecne záväzného právneho predpisu nevyplýva povinnosť pre obec vydať zásady rozpočtového hospodárenia. Je to len na slobodnom rozhodnutí obce, či pristúpi k tomuto kroku a prijme predmetnú právnu úpravu, ktorou si stanoví vlastné zásady rozpočtového hospodárenia. V prípade, že obec vydá vlastné zásady rozpočtového hospodárenia, tieto potom musia byť v súlade s platnou právnou úpravou, ktorá sa uplatňuje pri hospodárení s verejnými prostriedkami (zákonom č. 523/2004 Z. z.) a pri hospodárení s rozpočtovými prostriedkami obce (zákonom č. 583/2004 Z. z.).

Odporúčam, aby zásady rozpočtového hospodárenia upravovali najmä:

a) Postavenie a obsah rozpočtu

  • určenie obsahu a štruktúry rozpočtu pri jeho zostavovaní a tvorbe,
  • určenie obsahu a štruktúry rozpočtu pri jeho schvaľovaní.

b) Pravidlá rozpočtového procesu

  • stanovenie kompetencií orgánov obce v rozpočtovom procese,
  • stanovenie úloh jednotlivých subjektov v rozpočtovom procese.

c) Pravidlá zostavovania a schvaľovania rozpočtu

  • postup zostavenia, tvorby a predkladania návrhu rozpočtu,
  • postup schvaľovania rozpočtu.

d) Postup a kompetencie pri rozpise rozpočtu a pri vykonávaní zmien rozpočtu rozpočtovými opatreniami

e) Pravidlá zostavovania a schvaľovania záverečného účtu

  • stanovenie úloh jednotlivých subjektov pri zostavení návrhu záverečného účtu, napr. určenie zodpovedných osôb, ktoré budú riadiť a usmerňovať práce spojené so spracovaním návrhu záverečného účtu,
  • stanovenie kompetencií orgánov obce pri schvaľovaní záverečného účtu, napr. určenie spôsobu prijímania opatrení na nápravu nedostatkov, ak sa záverečný účet schváli s výhradami (v tomto prípade má zastupiteľstvo zo zákona povinnosť prijať opatrenia na nápravu nedostatkov),
  • určenie formy, obsahu a štruktúry návrhu záverečného účtu, ktorý bude predkladaný na schválenie zastupiteľstvu.

f) Osobitosti rozpočtového hospodárenia obce

g) Stanovenie zodpovednosti za rozpočtové hospodárenie obce a kontrola dodržiavania pravidiel hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami obce

Vzor zásad rozpočtového hospodárenia obce

Zásady rozpočtového hospodárenia by mali byť schválené obecným zastupiteľstvom. Nemali by byť všeobecné, nemali by obsahovať ustanovenia všeobecne záväzných právnych predpisov, ale mali by v nich byť na konkrétne podmienky obce špecifikované vlastné zásady hospodárenia obce.

V predkladanom vzore uvádzam ustanovenia, ktoré by mali zásady rozpočtového hospodárenia obce obsahovať a niektoré z týchto ustanovení uvádzam aj s komentárom, a to z dôvodu, že práve v tých ustanoveniach by mali byť upravované skutočnosti na podmienky obce s prihliadnutím na jej konkrétne možnosti, či už personálne, organizačné, riadiace a iné.

Zásady rozpočtového hospodárenia

 

Obec __________ vydáva tieto „Zásady rozpočtového hospodárenia“ (ďalej len „Zásady“).

Čl. 1

Predmet úpravy

1. Zásady upravujú pravidlá rozpočtového procesu, postup pri zostavovaní a schvaľovaní rozpočtu obce, postup pri vykonávaní zmien rozpočtu obce rozpočtovými opatreniami a pravidlá zostavovania a schvaľovania záverečného účtu obce.

2. Zásady určujú pravidlá hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami obce a osobitosti rozpočtového hospodárenia obce.

3. Zásady stanovujú zodpovednosť za rozpočtové hospodárenie obce a kontrolu dodržiavania pravidiel hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami obce.

Čl. 2

Obsah a členenie rozpočtu obce

1. Rozpočet obce v členení bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky, kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky a finančné operácie sa zostaví podľa rozpočtovej klasifikácie, a to do najnižšej úrovne rozpočtovej klasifikácie.

2. Funkčná klasifikácia sa použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Návrh rozpočtu sa zostaví až do najnižšej úrovne funkčnej klasifikácie.

3. Schéma číselného kódu klasifikácie výdavkov verejnej správy (funkčná klasifikácia):

--------------------- oddiel

| ----------------- skupina

| | ------------- trieda

| | | --------- podtrieda (len v školstve)

| | | |

| | | |

| | | |

xx x x x

Číselný kód funkčnej klasifikácie je pre potreby zostavenia a vykazovania rozpočtu štvorstupňový.

4. Pri návrhu rozpočtu výdavkov sa použije ekonomická klasifikácia schválená opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 (Finančný spravodajca č. 14/2004) v z. n. p. Ekonomická klasifikácia sa použije do najnižšej úrovne ekonomickej klasifikácie.

5.Schéma číselného kódu ekonomickej klasifikácie:

--------------------- hlavná kategória

| ----------------- kategória

| | ------------- položka

| | | --------- podpoložka

| | | |

| | | |

| | | |

x x x xxx

6. Základným prvkom ekonomickej klasifikácie príjmov a výdavkov je podpoložka (šesťmiestny kód). Zodpovedá určitému druhu príjmov alebo výdavkov vyjadrujúcich náklady na rovnaké vstupy.

Podpoložky, ktoré majú rovnaký ekonomický charakter, tvoria položky (trojmiestny kód), ktoré sa sústreďujú do kategórií a kategórie do hlavných kategórií.

Hlavné kategórie (trojmiestny kód končiaci dvoma nulami) a kategórie (trojmiestny kód končiaci jednou nulou) slúžia najmä makroekonomickým analýzam.

Číslovanie príjmov začína číslicami 1 až 3, číslovanie výdavkov číslicami 6 a 7. Číslovanie príjmových finančných operácií začína číslicami 4 a 5, číslovanie výdavkových finančných operácií číslicou 8.

7. Rozpočet obce obsahuje aj zámery a ciele, ktoré bude obec realizovať z výdavkov rozpočtu obce, tzv. „program obce“. Rozpočet obce sa zostavuje v nasledovnej programovej štruktúre:

  1. program
  2. podprogram
  3. projekt/prvok

Pri zostavovaní programového rozpočtu sa postupuje podľa metodického pokynu ministerstva financií na usmernenie programového rozpočtovania a manuálu k metodickému pokynu týkajúceho sa formulovaniu zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov.

8. V rozpočte obce sa uplatňuje aj číselník „kódovanie zdrojov“. Tento číselník aktualizuje ministerstvo financií v Príručke na zostavenie viacročného rozpočtu na roky ...“.

Komentár:

Postavenie a obsah rozpočtu

Podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec zostavuje a schvaľuje viacročný rozpočet v programovej štruktúre, výdavky rozpočtu musia byť rozdelené do programov obce.

Obec musí zostaviť rozpočet v členení na:

  • bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky,
  • kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,
  • finančné operácie

a má povinnosť zostaviť rozpočet podľa rozpočtovej klasifikácie, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami.

Podľa zákona o obecnom zriadení postup predkladania a schvaľovania rozpočtu obce je plne v kompetencii obecného zastupiteľstva a starostu obce. Tieto orgány obce rozhodujú, v akom rozsahu a v akej štruktúre bude rozpočet schválený, musí byť dodržaná minimálna podmienka schváleného rozsahu rozpočtu na úrovni funkčnej a ekonomickej klasifikácie a ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Prílohy

Vzor zásad rozpočtového hospodárenia obce

 / 43 kB

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

06.02.2019

Právne oblasti

Finančné právo
Rozpočtové právo
Samospráva

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.