Ako minimalizovať bezpečnostné riziká na školách a inštitúciách pri útoku aktívneho strelca

V posledných rokoch významne vzrástla hrozba teroristických útokov, a to predovšetkým na miestach, ako sú školy, stanice a prostriedky hromadnej dopravy, nemocnice, športoviská, kultúrne pamiatky alebo náboženské miesta. Pripravili sme pre vás metodiku, z ktorej môžete čerpať užitočné informácie.

Image58144

V posledných rokoch významne vzrástla hrozba teroristických útokov, a to predovšetkým na tzv. mäkké ciele, ktoré sú verejnosti prístupné a koncentruje sa v nich väčšie množstvo osôb (napr. školy, stanice a prostriedky hromadnej dopravy, nemocnice, športoviská, pamiatky, náboženské miesta). V rámci riešenia témy ochrany tzv. mäkkých cieľov je možné sa podieľať na preventívnych aspektoch zaisťovania bezpečnosti týchto miest, a to najmä prostredníctvom prvkov situačnej prevencie. Základom bezpečnosti každej organizácie je identifikácia rizík, prijatie určitých opatrení k ich odstráneniu a následnému systematickému hodnoteniu a kontrole účinnosti. Nesprávna reakcia a nepripravenosť na mimoriadnu udalosť môže mať veľký dopad na školské zariadenie a ďalšie inštitúcie. V rámci auditovaných škôl je dané pravidlo, že útok v škole je pre školu vždy fatálny a s veľkou pravdepodobnosťou prinesie straty na ľudských životoch alebo zranení žiakov, študentov a pedagógov.

Školské zariadenia nie sú na tieto hrozby pripravené a nedokážu odstrániť už prvý útok. Každá škola je originálna svojou lokalitou, stavebným technickým prevedením, prepojením s inými subjektmi, skladbou žiakov, študentov a pedagógov, stanovenými smernicami, pravidlami a ďalšími parametrami. Všetky aspekty zasahujúce do bezpečnosti je nutné vziať do úvahy pri tomto posudzovaní a navrhovaní bezpečnostných opatrení. Nie je jednotné riešenie pre všetky školské zariadenia a inštitúcie. Sú požadované jednotné princípy a etalóny bezpečnosti. V súčasnosti je nutnosť postupnými procesmi implementovať bezpečnostné opatrenia a zabezpečenia do každej školy a inštitúcie.

Metodika bezpečnej školy a inštitúcie

BEZPEČNOSŤ – PRED ČÍM?

Výrazy ako terorizmus, ozbrojený útočník v škole, nástražné výbušné zariadenie, vybavovanie si účtov (napríklad neúspešný žiak, „naštvaný“ rodič), dieťa ako nástroj vybavovania si účtov medzi rozvedenými rodičmi (únos) alebo ďalšie mimoriadne udalosti už nie sú iba fikciou, ale skutočnosťou. Tieto atribúty hrozieb by mali viesť zriaďovateľov škôl a školských zariadení k zavedeniu zvýšených bezpečnostných opatrení, a to nielen v rámci prevádzkovaných zariadení, ale už pri plánovaní výstavby či rekonštrukcie. Konkrétne riziká budú rozobrané ďalej.

 

Ciele metodiky

Na základe manuálu by ste mali byť schopní:

  • pochopiť a vyhľadať riziká,
  • určiť riziká, ktoré sú pre vaše školské zariadenie najvážnejšie,
  • zhodnotiť súčasný stav opatrení na elimináciu definovaných rizík,
  • pochopiť postup vedúci k bezpečiu.

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA; Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

25.03.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.