
V posledných rokoch významne vzrástla hrozba teroristických útokov, a to predovšetkým na tzv. mäkké ciele, ktoré sú verejnosti prístupné a koncentruje sa v nich väčšie množstvo osôb (napr. školy, stanice a prostriedky hromadnej dopravy, nemocnice, športoviská, pamiatky, náboženské miesta). V rámci riešenia témy ochrany tzv. mäkkých cieľov je možné sa podieľať na preventívnych aspektoch zaisťovania bezpečnosti týchto miest, a to najmä prostredníctvom prvkov situačnej prevencie. Základom bezpečnosti každej organizácie je identifikácia rizík, prijatie určitých opatrení k ich odstráneniu a následnému systematickému hodnoteniu a kontrole účinnosti. Nesprávna reakcia a nepripravenosť na mimoriadnu udalosť môže mať veľký dopad na školské zariadenie a ďalšie inštitúcie. V rámci auditovaných škôl je dané pravidlo, že útok v škole je pre školu vždy fatálny a s veľkou pravdepodobnosťou prinesie straty na ľudských životoch alebo zranení žiakov, študentov a pedagógov.
Školské zariadenia nie sú na tieto hrozby pripravené a nedokážu odstrániť už prvý útok. Každá škola je originálna svojou lokalitou, stavebným technickým prevedením, prepojením s inými subjektmi, skladbou žiakov, študentov a pedagógov, stanovenými smernicami, pravidlami a ďalšími parametrami. Všetky aspekty zasahujúce do bezpečnosti je nutné vziať do úvahy pri tomto posudzovaní a navrhovaní bezpečnostných opatrení. Nie je jednotné riešenie pre všetky školské zariadenia a inštitúcie. Sú požadované jednotné princípy a etalóny bezpečnosti. V súčasnosti je nutnosť postupnými procesmi implementovať bezpečnostné opatrenia a zabezpečenia do každej školy a inštitúcie.
Metodika bezpečnej školy a inštitúcie
BEZPEČNOSŤ – PRED ČÍM?
Výrazy ako terorizmus, ozbrojený útočník v škole, nástražné výbušné zariadenie, vybavovanie si účtov (napríklad neúspešný žiak, „naštvaný“ rodič), dieťa ako nástroj vybavovania si účtov medzi rozvedenými rodičmi (únos) alebo ďalšie mimoriadne udalosti už nie sú iba fikciou, ale skutočnosťou. Tieto atribúty hrozieb by mali viesť zriaďovateľov škôl a školských zariadení k zavedeniu zvýšených bezpečnostných opatrení, a to nielen v rámci prevádzkovaných zariadení, ale už pri plánovaní výstavby či rekonštrukcie. Konkrétne riziká budú rozobrané ďalej.
Ciele metodiky
Na základe manuálu by ste mali byť schopní:
- pochopiť a vyhľadať riziká,
- určiť riziká, ktoré sú pre vaše školské zariadenie najvážnejšie,
- zhodnotiť súčasný stav opatrení na elimináciu definovaných rizík,
- pochopiť postup vedúci k bezpečiu.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA
Dátum publikácie: 25. 3. 2024
Autor: Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA; Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.