Vzor
Základná škola ...................................
Interný predpis
Smernica o prevencii a riešení šikanovania a kyberšikanovania
| č.
| |
Organizácia
| | |
Identifikačné číslo organizácie
| | |
Adresa
| | |
Právna forma
| | |
Štatutárny orgán
| | |
Počet strán
| | |
Prerokované v pedagogickej rade
| | |
Vypracoval
| dňa
| funkcia
| meno
| Podpis a pečiatka
| |
| | | | |
Schválil
| | | | | |
Cieľová skupina
| | | 14
|
Účinnosť od
| | |
Za kontrolu zodpovedá
| | |
Zmeny v smernici sa uskutočňujú formou číslovaných písomných dodatkov, ktoré tvoria súčasť tejto smernice.
| |
Riaditeľ Základnej školy ____ (uviesť názov a adresu školy podľa zriaďovacej listiny) v súlade s pracovným poriadkom a školským poriadkom vydáva smernicu, ktorej účelom je stanoviť pravidlá prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania v škole. Smernica o prevencii a riešení šikanovania a kyberšikanovania je interný predpis, ktorého zmyslom je charakterizovať uvedenú problematiku v kontexte vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci prevencie a pri výskyte týchto sociálno-patologických javov a rizikového správania.
Čl. 1
ÚVODNÉ USTANOVENIA
1. Smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia a spôsoby riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“), smernicou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej ako „MŠVVaŠ SR“) č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach (ďalej ako „Smernica č. 36/2018), obsahovými štandardmi odborných činností v zariadeniach poradenstva a prevencie a v prostredí škôl s dôrazom na odbornú činnosť prevencie rizikového správania, ktoré boli schválené MŠVVaŠ SR dňa 24. 8. 2023 pod číslom 2023/13787:1 – C1661 s účinnosťou od 1. septembra 2023 a Katalógom podporných opatrení so zameraním na podporné opatrenie „prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevenciu rizikového správania“ a podporné opatrenie „krízová intervencia“, ktoré boli schválené MŠVVaŠ SR pod číslom 2023/13957:1-C1661 s platnosťou od 1. septembra 2023.
2. Jednotlivé oblasti prevencie sociálno-patologických javov uvedené v tejto smernici v škole zastrešujú školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní, výchovný poradca a odborní zamestnanci, resp. členovia školského podporného tímu, ak je zriadený, s ohľadom na stratégie a postupy uvedené v pokynoch na príslušný školský rok (Sprievodca školským rokom) zo strany MŠVVaŠ SR a podľa Smernice č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach. Jednotlivé formulácie a odporúčania tejto smernice sú spracované v podobe konkrétnych aktivít a dokumentov školy, ktoré v aplikačnej praxi reálne pomôžu preventívne pôsobiť voči rovesníckemu násiliu a šikanovaniu (vypracovaný plán preventívnych aktivít zameraný na problematiku prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania).
3. Smernica reflektuje závery spracované v dokumente Akčný plán riešenia šikanovania v školách a školských zariadeniach pre roky 2022 – 2023, ktorý bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020 – 2024, oblasť Ľudské pravá a občianska spoločnosť zo strany MŠVVaŠ SR s participáciou spolugestorov a oslovených partnerov.
4. Problematika šikany a kyberšikany z dôvodu nebezpečnosti a dosahu na zdravie a na život detí a žiakov je zo strany školy neustále monitorovaná, vyhodnocovaná, a to nielen ako dôsledok už vzniknutého problému, ale aj ako nástroj na riešenie a elimináciu rizík v budúcnosti a možnosti ich prevencie.
5. Cieľom školy je, aby sa z koncepčného aj aplikačného hľadiska prijímali také opatrenia na predchádzanie šikany a kyberšikany, ktoré prispejú k zodpovednému a bezpečnému správaniu sa v online prostredí, rozvoju kritického myslenia a zabezpečia elimináciu rizík dôsledkov šikany a kyberšikany z hľadiska ich vplyvu na život a kultúru školy.
Čl. 2
CHARAKTERISTIKA ŠIKANOVANIA A KYBERŠIKANOVANIA
1. Definícia šikanovania
- Šikanovanie pochádza z francúzskeho slova chicane, ktoré v preklade v širšom zmysle slova znamená zlomyseľné obťažovanie.
- Šikanovaním sa rozumie správanie žiaka, ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka alebo úmyselný, spravidla opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z rôznych dôvodov nevedia alebo nemôžu účinne brániť. Toto konanie má charakter cieleného a opakovaného použitia slovného alebo fyzického násilia voči slabšiemu jednotlivcovi alebo skupine.
- Kyberšikanovaním (iné názvy: kyberšikana, kybernetická šikana, počítačová šikana, angl. cyberbullying) je druh šikany špecifický tým, že je realizovaný prostredníctvom informačných a komunikačných technológií, najčastejšie prostredníctvom internetu či mobilného telefónu. Ide o zasielanie obťažujúcich, urážlivých či útočných e-mailov a SMS, vytváranie dehonestujúcich stránok, blogov a vlogov, prípadne zverejňovanie audiovizuálnych záznamov (fotografií, videí) s cieľom poškodenia identity danej osoby.
2. Znaky a prejavy šikany a kyberšikany
- Šikanovanie sa od jednorazového konfliktu vyznačuje hlavnými znakmi, a to konkrétne: úmyslom, agresiou, ...