
OBSAH
Výmera dovolenky
Čerpanie dovolenky
Hromadné čerpanie dovolenky
Nevyčerpaná dovolenka
Preplatenie dovolenky
Krátenie dovolenky
Posudzovanie výkonu práce na účely dovolenky
V príspevku sa budeme zaoberať dovolenkou zamestnancov v oblasti verejnej správy. Vo sfére verejnej správy vykonávajú zamestnanci prácu v subjektoch verejnej správy, územnej samosprávy a štátnej správy. Na zamestnancov vykonávajúcich prácu v týchto subjektoch sa vzťahuje v rôznej miere zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“), ako aj osobitné predpisy.
Medzi zamestnancov vo verejnej správe môžeme zaradiť:
- štátnych zamestnancov vykonávajúcich štátnu službu v štátnozamestnaneckom pomere podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 55/2017 Z. z.“),
- zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme podliehajúcich režimu zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“) a zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“). Do tejto skupiny zaraďujeme aj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Niekedy sa v praxi zvykne nesprávne vykladať, že nevyčerpaná dovolenka z minulého kalendárneho roka sa musí vyčerpať do konca júna. Zákonník práce však nehovorí o tom, že „stará“ dovolenka sa musí vyčerpať do konca júna, ale zamestnávateľ má určiť čerpanie „starej“ dovolenky najneskôr do konca júna.
V tomto príspevku sa nebudeme zaoberať štátnymi zamestnancami vykonávajúcimi štátnu službu v bezpečnostných a ozbrojených zložkách (napr. príslušníci Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže atď.) a osobitnými skupinami zamestnancov (napr. sudcovia, prokurátori), aj keď aj týchto možno zaradiť do oblasti verejnej správy.
Na štátnu službu štátnych zamestnancov v štátnozamestnaneckom pomere sa vzťahuje zákon č. 55/2017 Z. z. V štátnozamestnaneckých vzťahoch sa uplatňuje delegovaná pôsobnosť Zákonníka práce, t. j. ustanovenia Zákonníka práce sa použijú vtedy, keď to určuje samotný zákon o štátnej službe. Vo veciach súvisiacich s dovolenkou zamestnancov zákon o štátnej službe deleguje pôsobnosť Zákonníka práce aj na štátnozamestnanecké vzťahy takmer v plnom rozsahu.
Na zamestnancov vykonávajúcich prácu vo verejnom záujme sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z. z. a zákon č. 553/2003 Z. z., pričom sa subsidiárne uplatňuje aj Zákonník práce, t. j. vo veciach, ktoré osobitne neupravuje zákon č. 552/2003 Z. z. Uvedené zákony neupravujú osobitne dovolenku zamestnancov, preto sa použijú ustanovenia Zákonníka práce.
Okrem toho pri vymedzení dovolenky zamestnancov vo verejnej správe je potrebné sa riadiť aj príslušnými kolektívnymi zmluvami vyššieho stupňa.
Dovolenku je v zmysle Zákonníka práce potrebné považovať za dobu odpočinku. Nárok na dovolenku (pri splnení podmienok) určený Zákonníkom práce je potrebné považovať za minimálny zákonný nárok. V zmysle § 1 ods. 6 Zákonníka práce v pracovnoprávnych vzťahoch možno upraviť podmienky zamestnania a pracovné podmienky zamestnanca výhodnejšie, ako to upravuje tento zákon alebo iný pracovnoprávny predpis, ak to tento zákon alebo iný pracovnoprávny predpis výslovne nezakazuje alebo ak z povahy ich ustanovení nevyplýva, že sa od nich nemožno odchýliť. V ustanoveniach upravujúcich výmeru dovolenky, Zákonník práce uvádza, že ide o výmeru „najmenej“ v zákonom ustanovenom rozsahu. To znamená, že výmera dovolenky môže byť určená aj vo väčšom rozsahu, ako predpokladá Zákonník práce. Väčšiu výmeru dovolenky zakotvujú kolektívne zmluvy vyššieho stupňa pre zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ako aj pre štátnych zamestnancov. Naopak, menšia výmera dovolenky, ako predpokladá Zákonník práce, nie je prípustná. A to ani v prípade, ak by zamestnanec s takým postupom súhlasil. V zmysle § 17 ods. 1 Zákonníka práce právny úkon, ktorým sa zamestnanec vopred vzdáva svojich práv, je neplatný. Zamestnanec sa teda nemôže vopred vzdať práva na dovolenku ani formou dohody so zamestnávateľom či inou formou.
Údaj o výmere dovolenky alebo spôsobe jej určenia môže byť predmetom pracovnej zmluvy. Ak pracovná zmluva neobsahuje tento údaj, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi písomnú informáciu o tomto údaji do štyroch týždňov od vzniku pracovného pomeru. Zamestnávateľ môže tento údaj poskytnúť aj vo forme odkazu na príslušné ustanovenie Zákonníka práce alebo osobitného predpisu alebo na príslušné ustanovenie kolektívnej zmluvy. V prípade štátnych zamestnancov služobná zmluva obsahuje údaj o výmere dovolenky odkazom na príslušné ustanovenie zákona alebo kolektívnej zmluvy.
Výmera dovolenky
Zamestnancovi vzniká nárok na dovolenku za kalendárny rok, ak u toho istého zamestnávateľa pracoval celý rok. Ak zamestnanec nepracoval celý rok u toho istého zamestnávateľa, ale odpracoval aspoň 60 dní v kalendárnom roku, vzniká mu nárok na pomernú časť dovolenky za kalendárny rok. Za odpracovaný deň sa považuje deň, v ktorom zamestnanec odpracoval prevažnú časť svojej zmeny. Časti zmien odpracované v rôznych dňoch sa nesčítajú. Pomerná časť dovolenky za kalendárny rok sa určí tak, že za každý celý kalendárny mesiac nepretržitého trvania toho istého pracovného pomeru/štátnozamestnaneckého pomeru je to jedna dvanástina dovolenky za kalendárny rok.
V zmysle kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa v štátnej službe na obdobie 1.1.2021 – 31.8.2024 je základná výmera dovolenky pre štátneho zamestnanca vykonávajúceho štátnu službu v služobnom úrade podľa zákona č. 55/2017 Z. z. päť týždňov. Dovolenka vo výmere šiestich týždňov patrí štátnemu zamestnancovi, ktorý do konca kalendárneho roka dovŕši najmenej 33 rokov veku, a štátnemu zamestnancovi, ktorý sa trvale stará o dieťa.
Za zamestnanca trvale sa starajúceho o dieťa sa považuje:
- zamestnanec, ktorý sa osobne stará o vlastné neplnoleté dieťa vrátane striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov a
- zamestnanec, ktorý sa osobne stará o neplnoleté dieťa zverené mu do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia súdu.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: JUDr. Matej Drotár
Dátum publikácie: 19. 3. 2024
Autor: JUDr. Matej Drotár