Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

V príspevku ponúkneme širší pohľad na problematiku inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov spolu so vzormi a príkladmi účtovania. Zároveň je publikovaný nový vzor smernice o inventarizácii.

Image25739

OBSAH:

1. Legislatívna úprava vykonania inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

2. Predmet a termín vykonania inventarizácie

3. Výsledok inventarizácie – inventarizačný rozdiel

4. Účtovanie inventarizačného rozdielu

5. Dokumentovanie, uchovávanie a ochrana dokumentácie z inventarizácie

6. Inventarizácia a základná finančná kontrola

 

Vychádzať z definície majetku je dôležité, pretože predmetom inventarizácie je práve majetok. Definícia majetku z pohľadu vlastníka, t. j. toho, kto vlastní majetok (štát, vyšší územný celok, obec alebo verejnoprávna inštitúcia), sa veľmi nelíši a možno konštatovať, že podstata definície je rovnaká.

Podľa zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu (§ 2 ods. 1) m) majetkom štátu sú veci vo vlastníctve Slovenskej republiky vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva Slovenskej republiky.

Podľa zákona č. 446/2001 Z. z. o majetku vyššieho územného celku (§ 2 ods. 1) majetok vyššieho územného celku tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve vyššieho územného celku alebo ktoré nadobudne vyšší územný celok do vlastníctva prechodom z majetku štátu na základe tohto zákona alebo osobitného zákona, alebo vlastnou činnosťou.

Podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (§ 8 ods. 1) majetok obce tvoria veci vo vlastníctve obce a majetkové práva obce a podľa zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí (§ 1 ods. 2) majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa zákona o majetku obcí alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe tohto zákona alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.

Podľa zákona č. 176/2004 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií (§ 2 ods. 1) majetkom verejnoprávnej inštitúcie sú:

  1. hnuteľné veci,
  2. nehnuteľné veci,
  3. pohľadávky a iné majetkové práva.


Každý z vlastníkov majetku je zároveň účtovnou jednotkou. Podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (§ 2) majetkom sú tie aktíva účtovnej jednotky, ktoré sú výsledkom minulých udalostí, je takmer isté, že v budúcnosti zvýšia ekonomické úžitky účtovnej jednotky a dajú sa spoľahlivo oceniť. Sú to aktíva účtovnej jednotky, ktoré sa vykazujú v účtovnej závierke v súvahe alebo vo výkaze o majetku a záväzkoch. Pasíva sú zdroje majetku, ktoré predstavujú celkovú sumu záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Záväzkom je existujúca povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky a dá sa spoľahlivo oceniť. Rovnako ako majetok sa vykazuje v účtovnej závierke v súvahe alebo vo výkaze o majetku a záväzkoch.

Vlastník môže so svojím majetkom hospodáriť samostatne alebo môže tento svoj majetok zveriť do správy svojej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie, teda správcovi majetku.

Vlastník alebo správca majetku zodpovedajú za riadne, hospodárne, efektívne a účinné nakladanie a hospodárenie s majetkom, ktorý vlastnia alebo ktorý im bol zverený do správy.

Vlastník alebo správca majetku majú povinnosť:

  • efektívne a účelne s ním hospodáriť,
  • zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať ho,
  • udržiavať, užívať ho a brať úžitky z nakladania a hospodárenia s ním,
  • chrániť ho pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
  • používať všetky právne prostriedky na jeho ochranu vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
  • viesť majetok v účtovníctve podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve.

S povinnosťou viesť majetok v účtovníctve je spojená povinnosť k termínu riadnej účtovnej závierky vykonať inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.

1. Legislatívna úprava vykonania inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

Inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „inventarizácia“) legislatívne upravuje:

  • zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
  • Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2022 č. MF/14522/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a štátne účelové fondy (ďalej len „účtovné postupy“),
  • Opatrenie MF SR zo 12. decembra 2022 č. MF/14454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „účtovné postupy“),
  • zákon č. 311/2001 Z. z.Zákonník práce (v súvislosti s hmotnou zodpovednosťou zamestnancov).

Upozornenie: Inventarizácia je nástrojom účtovnej jednotky na preukázanie vecnej správnosti účtovníctva, t. j. na preukázanie, že stav a ocenenie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.

Zákon o účtovníctve v § 6 ods. 3 ukladá účtovným jednotkám povinnosť vykonať inventarizáciu a zároveň v § 29 a § 30 určuje spôsob jej vykonania a náležitosti dokumentácie, ktorá sa vyhotovuje v rámci procesu inventarizácie.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 86 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

06.11.2023

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.