
Dňa 30. 12. 2021 nadobudla účinnosť kontroverzná novela zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciáchZákon č. 516/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „Novela“), ktorú dňa 14. 12. 2021 opätovne schválili poslanci Národnej rady SR v nezmenenom stave napriek tomu, že ju pani prezidentka odmietla podpísať, čím prelomili jej veto. Novela prináša mnoho noviniek, ktoré ovplyvnia všetky subjekty pôsobiace v oblasti verejných vodovodov a verejných kanalizácií. V tomto článku priblížime najdôležitejšie zmeny vyplývajúce z Novely.
Cieľ
Podľa dôvodovej správy bol zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách z roku 2002Zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „Zákon o verejných vodovodoch“) len dvakrát priamo novelizovaný, a to naposledy v roku 2009. Z praxe vyplynulo, že je potrebné novelizovať niektoré ustanovenia, ktoré nie sú dostatočné účinné, resp. si vyžadujú upresnenie.
Vlastníctvo verejných vodovodov a verejných kanalizácií
Novela prináša zmenu vo vlastníctve verejných vodovodov a verejných kanalizácií. Podľa nových pravidiel môže byť ich vlastníkom len subjekt verejného práva, a to:
- obec,
- právnická osoba, na ktorej podnikaní sa majetkovou účasťou podieľajú len obce a združenia obcí,
- združenia právnych osôb uvedených v predchádzajúcich bodoch.
Vlastníkom verejných vodovodov alebo verejných kanalizácií môžu byť napríklad veľké vodárenské spoločnosti, ktorých právna forma je akciová spoločnosť a ktorých vlastnícku štruktúru tvoria mestá a obce.
Ak by výstavbu verejného vodovodu alebo kanalizácie vykonala súkromná osoba, musela by vlastníctvo tohto verejného vodovodu alebo kanalizácie previesť na subjekt verejného práva. Podmienkou pre vydanie územného rozhodnutia je zmluva o budúcej zmluve o prevode vlastníckeho práva k dotknutej stavbe medzi jej vlastníkom a subjektom verejného práva a podmienkou pre vydanie kolaudačného rozhodnutia je zmluva o prevode vlastníctva verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie medzi vlastníkom stavby a subjektom verejného práva. Znamená to, že v prípade výstavby novej verejnej infraštruktúry sa musí najneskôr pred podaním žiadosti o kolaudáciu stavby stať jej vlastníkom samotná obec alebo jej dcérska spoločnosť.
Súčasní súkromní vlastníci verejných vodovodov a verejných kanalizácií ostávajú ich vlastníkmi aj naďalej, avšak od 1. januára 2022 ich môžu previesť len na subjekt verejného práva spĺňajúci vyššie uvedené podmienky. Zároveň platí, že na verejnom vodovode alebo verejnej kanalizácii nemôže vzniknúť vecné bremeno, záložné právo ani práva s podobným obsahom a účinkami v prospech iného ako subjektu verejného práva. Predmetný zákaz zriadenia napríklad vecných bremien sa ustanovuje na zabezpečenie účelu ustanovení o vlastníctve verejných vodovodov a verejných kanalizácií, aby nebol umožnený prechod vlastníctva na iné osoby ako subjekty verejného práva.
Zodpovednosť za opravu vodovodných prípojok
Pozmeňovacím návrhom bola do Novely doplnená nová povinnosť pre vlastníkov verejného vodovodu.
Vlastník verejného vodovodu, na ktorý sa vodovodná prípojka pripája, je povinný zabezpečiť a znášať náklady na opravu a údržbu vodovodnej prípojky zrealizovanej na verejnom priestranstve vrátane projektovej činnosti. Tieto náklady na opravy a údržbu vrátane projektovej činnosti sú ekonomicky oprávnený náklad.§ 4 ods. 1 zákona o verejných vodovodoch a kanalizáciách
Z predmetného ustanovenia vyplýva, že opravu vodovodnej prípojky bude vykonávať a zaplatí vlastník verejného vodovodu, ktorý však nemusí byť vlastníkom vodovodnej prípojky.
Predmetné ustanovenie patrí medzi najkontroverznejšie. Pani prezidentka odmietla podpísať túto Novelu práve z dôvodu možnej protiústavnosti paušálnej povinnosti vlastníkov verejných vodovodov na vlastné náklady zabezpečiť opravy a údržbu cudzieho majetku bez toho, aby bolo riadne zdôvodnené, prečo je taký režim nevyhnutný.
Predmetné ustanovenie považuje za problematické aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (ďalej ako „AZZZ“), ktorej členom je Asociácia vodárenských spoločností. AZZZ pokladá predmetné ustanovenie v rozpore s ústavou. Táto nová povinnosť podľa nich v praxi spôsobí výrazný nárast ceny vodného pre 90 percent obyvateľov Slovenska pripojených na verejný vodovod.Vyjadrenie dostupné na: https://www.azzz.sk/2021/12/novela-zakona-o-verejnych-vodovodoch-je-nelogicka-a-bez-nadvaznosti-avs-ju-odmieta/
Avšak následne Novela dopĺňa aj povinnosť vlastníka vodovodnej prípojky zabezpečiť na vlastné náklady opravu a údržbu vodovodnej prípojky.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.JUDr. Katarína Brath Liebscherová
Dátum publikácie: 2. 2. 2022
Autor: Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.; JUDr. Katarína Brath Liebscherová