Ochrana majetku subjektov verejnej správy – príprava na inventarizáciu

Príspevok upozorňuje na význam dôslednej prípravy na inventarizáciu vo verejnej správe so zameraním na ochranu majetku a zodpovedné hospodárenie. Ponúka praktické odporúčania.

Image87278

Subjekty verejnej správy zodpovedajú za riadne, hospodárne, efektívne a účinné nakladanie a hospodárenie s majetkom, ktorý vlastnia alebo ktorý im bol zverený do správy.

Pri nakladaní a hospodárení s majetkom majú povinnosť:

  • zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať ho,
  • udržiavať, užívať ho a brať úžitky z nakladania a hospodárenia s ním,
  • chrániť ho pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
  • používať všetky právne prostriedky na jeho ochranu vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
  • viesť majetok v účtovníctve podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve.

Upozornenie: S povinnosťou viesť majetok v účtovníctve je spojená povinnosť k termínu riadnej účtovnej závierky vykonať inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.

1. Vnútorný predpis na vykonanie inventarizácie

Inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „inventarizácia“) legislatívne upravuje nielen zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „zákon o účtovníctve“), ale v súvislosti s ochranou majetku a hmotnou zodpovednosťou zamestnancov aj zákon č. 311/2001 Z. z.Zákonník práce.

Zákon o účtovníctve v § 6 ods. 3 ukladá účtovným jednotkám povinnosť vykonať inventarizáciu a zároveň v § 29 a § 30 určuje spôsob jej vykonania a náležitosti dokumentácie, ktorá sa vyhotovuje v rámci procesu inventarizácie. V citovaných ustanoveniach zákona je proces inventarizácie vymedzený všeobecne, a preto sa odporúča, aby si účtovná jednotka upravila spôsob vykonania inventarizácie podrobnejšie vo vlastnom vnútornom predpise.

 

Otázka:

Musí mať subjekt verejnej správy vydaný vlastný predpis na vykonanie inventarizácie? Aký zákon túto povinnosť ukladá?

Postup vykonávania inventarizácie upravuje zákon o účtovníctve veľmi všeobecne. Odporúča sa preto postup vykonávania inventarizácie v účtovnej jednotke upraviť internými riadiacimi aktmi (vnútorným predpisom, smernicou a pod.). Povinnosť mať vypracovaný vnútorný predpis nie je ustanovená žiadnym právnym predpisom, ale kontrolné orgány a audítori jeho existenciu vyžadujú a odporúčajú účtovným jednotkám, aby vnútorný predpis mali vypracovaný a tvoril súčasť systému finančného riadenia orgánu verejnej správy.

Subjekt verejnej správy sa môže slobodne rozhodnúť, či bude mať spôsob vykonania inventarizácie upravený vo vnútornom predpise pre oblasť vedenia účtovníctva alebo vydá samostatný predpis, ktorého obsahom bude len úprava procesu vykonávania inventarizácie.

Odporúčanie: Pred začatím procesu inventarizácie je vhodné vykonať kontrolu uzatvorených dohôd o hmotnej zodpovednosti.

Obsah vnútorného predpisu vo veľkej miere závisí od rozsahu inventarizovaného majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Vnútorný predpis je manuálom subjektu verejnej správy pri vykonávaní inventarizácie a jeho obsah si tak určuje samotná účtovná jednotka, je to na jej individuálnom posúdení a rozhodnutí. Vnútorný predpis má pripraviť subjekt verejnej správy na inventarizáciu, má mu pomôcť zvládnuť tento časovo aj organizačne náročný proces.

Odporúčanie: Vnútorný predpis by mal byť vypracovaný vždy na konkrétne podmienky subjektu verejnej správy a mal by vychádzať z jeho konkrétnych reálií (organizačné členenie, personálne obsadenie, priestorové rozmiestnenie a pod.).

V aplikačnej praxi subjekty verejnej správy okrem vnútorného predpisu vydávajú aj príkazy štatutárneho orgánu na vykonanie inventarizácie. Rozdiel medzi vnútorným predpisom a príkazom je v tom, že kým vnútorný predpis upravuje postup vykonávania inventarizácie a obvykle sa vydáva na neurčitý čas a má tak všeobecnú platnosť, príkaz sa vydáva na vykonanie inventarizácie v konkrétnom čase, t. j. k termínu zostavenia účtovnej závierky k 31. 12. účtovného roka. V príkaze sa tak spresňuje spôsob vykonávania inventarizácie, konkretizuje sa postup prác pri vykonávaní inventarizácie, menujú sa inventarizačné komisie a pod.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 75 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Ochrana majetku subjektov verejnej správy – príprava na inventarizáciu

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

24.09.2025

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.