Poskytovanie humanitárnej pomoci z rozpočtu územnej samosprávy

Rozhodnutie o poskytnutí finančných prostriedkov v rámci humanitárnej pomoci je zásahom do schváleného rozpočtu obce a vyššieho územného celku.

Image61864

Vláda Slovenskej republiky podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov uznesením č. 142 z 26. februára 2022 vyhlásila mimoriadnu situáciu pre územie Slovenskej republiky od 26. februára 2022 od 12.00 hodiny. Mimoriadna situácia bola vyhlásená v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny. Cieľom vyhlásenia mimoriadnej situácie je vytvoriť podmienky na prijatie nevyhnutných opatrení na zamedzenie a zmiernenie následkov mimoriadnej udalosti v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky.

Pozn. autorky: Podľa § 3 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva sa na účely tohto zákona mimoriadnou situáciou rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, počas ktorej sa vykonávajú opatrenia na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.

Mimoriadna situácia, ktorá je vyhlásená v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, sa dotýka aj územnej samosprávy – obcí a vyšších územných celkov, ktorým vznikajú výdavky spojené s riešením tejto situácie. Obce a vyššie územné celky chcú prispieť zo svojho rozpočtu na humanitárnu pomoc pre odídencov z územia Ukrajiny a tiež chcú poskytnúť finančné prostriedky obciam na Ukrajine, s ktorými majú uzatvorenú medzinárodnú zmluvu o spolupráci (tzv. partnerské obce).

Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, zákon č. 302/2001 Z. z. o samosprávnych krajoch a zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy explicitnú úpravu poskytovania humanitárnej pomoci z rozpočtu obce a vyššieho územného celku neupravujú, avšak zákonnosť a oprávnenosť poskytnutia finančných prostriedkov na riešenie mimoriadnej situácie a v rámci toho na humanitárnu pomoc je možné oprieť o osobitné predpisy (najmä zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva, zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu a pod.).

Podstatné v prípade územnej samosprávy je, že podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, zákona č. 302/2001 Z. z. o samosprávnych krajoch a zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy je územná samospráva v rámci hospodárenia s vlastnými príjmami rozpočtu autonómna. Pri hospodárení s rozpočtovými prostriedkami sa riadi rozpočtovými pravidlami, ktoré sú upravené v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy (keďže obec a vyšší územný celok sú subjekty verejnej správy). Poskytnutie finančných prostriedkov a úhradu výdavkov z rozpočtu súvisiacich s humanitárnou pomocou môžu realizovať v súlade s § 7 ods. 1 a § 8 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v rámci vymedzenej štruktúry výdavkov, v spojitosti s § 5 ods. 3 tretia veta, § 6 ods. 3 tretia veta a § 4 ods. 3 prvá veta zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce a vyššieho územného celku a o použití vlastných príjmov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku rozhoduje obec a vyšší územný celok samostatne).

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:

Poskytovanie humanitárnej pomoci z rozpočtu územnej samosprávy

 

Neprehliadnite:

  1. Sprievodca civilnej ochrany mimoriadnou udalosťou hromadného prílevu cudzincov na územie SR pre orgány územnej samosprávy
    Pre správne pochopenie problematiky a riešenie mimoriadnej udalosti hromadného prílevu cudzincov na územie SR tento článok vysvetľuje definície základných pojmov, či už zo zákona o azyle, alebo zo zákona o pobyte cudzincov. Zároveň obsahuju praktické rady a formuláre (hromadný prílev cudzincov

  2. Do školy príde dieťa z Ukrajiny, čo robiť/pre riaditeľov škôl
    Do našej školy príde dieťa z vojnovej oblasti inej krajiny. Čo mám ako riaditeľ školy spraviť?

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace články z aktualít

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

04.03.2022

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.