Štátna školská inšpekcia: Objektivita Testovanie 9 sa zlepšila

SOŠ majú stále viac nedostatkov pri externých maturitách než gymnáziá.

Image75108

V rámci výkonu kontrolnej činnosti Štátna školská inšpekcia vykonala aj v školskom rok 2024/2025 kontrolu realizácie celoslovenského testovania žiakov – Testovanie T9 a externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky. Kým pri Testovaní 9 v porovnaní s minulým školským rokom ZŠ vykazovali menej nedostatkov, kontrola externej maturity potvrdila i naďalej pretrvávajúci výskyt väčšiny nedostatkov z predchádzajúcich zisťovaní 1. Znova sa ukázalo, že stredné odborné školy mali viac nedostatkov ako gymnázia a vo väčšine týchto škôl boli nedostatky kumulované, pričom zväčša išlo o stredné odborné školy najmä v Prešovskom kraji. Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) dlhodobo monitoruje priebeh celoslovenského Testovania 9 (T9) a realizáciu externej časti (EČ) a písomnej formy internej časti (PFIČ) maturitnej skúšky (MS) podľa pokynov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), ktorý realizáciu týchto celoslovenských testovaní žiakov základných a stredných škôl zabezpečuje.

TESTOVANIE 9

Testovanie T9 v aktuálnom školskom roku monitorovali školskí inšpektori v deviatom ročníku v 45 základných školách (ZŠ) a v 10 gymnáziách v prvom ročníku s päťročným vzdelávacím programom a vo štvrtom ročníku s osemročným vzdelávacím programom.

  • Pokyny NIVaM, ktoré zabezpečujú zásady rovnakého zaobchádzania pre všetkých zúčastnených žiakov a zabraňujú získaniu neoprávnených výhod počas externého testovania, boli riaditeľmi škôl, školskými koordinátormi a administrátormi v kontrolovaných subjektoch dodržané.
  • Nedostatky zaznamenané v 4 základných školách a v 2 gymnáziách súviseli s menej dôsledným prístupom pedagogických zamestnancov, ktorí počas testovania plnili úlohy školského koordinátora, administrátora či externého dozoru.

Školskí inšpektori cielene sledovali aj to, koľko percent žiakov vypracovalo testy z jednotlivých predmetov pred uplynutím stanoveného času (o 15 a viac minút skôr).

  • Kratší čas na vypracovanie testu z matematiky potrebovalo približne 13 % žiakov ZŠ a 17,5 % žiakov GYM. Výraznejšie rozdiely týkajúce sa času potrebného na vypracovanie testu preukazovali žiaci v ostatných testovaných predmetoch. Uvedený trend sa v ostatných dvoch rokoch opakuje.

Viac informácií sa nachádza v správe Stav zabezpečenia a realizácie celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka v základných školách, 4. ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka gymnázií s päťročným vzdelávacím programom

EXTERNÁ ČASŤ A PÍSOMNÁ FORMA INTERNEJ ČASTI MATURITNEJ SKÚŠKY

Kontrolu realizácie EČ a PFIČ MS vykonala ŠŠI na 32 gymnáziách a 54 stredných odborných školách.
Zistenia z kontroly jednotlivých predmetov v školách a v kontrolovaných skupinách poukazujú na viaceré nedostatky týkajúce sa nielen činnosti školských koordinátorov a administrátorov, ale aj predsedov školských alebo predmetových maturitných komisií (ŠMK a PMK).
Nedostatky sa týkali napr.

  • nedodržania minimálneho počtu žiakov v skupine s cieľom vytvoriť čo najmenší počet skupín;
  • neurčenia náhradného administrátora;
  • neprideľovania administrátorov do skupín náhodným výberom.

Priebeh testovania bol negatívne ovplyvnený napr.

  • nekorektným a neúplným zadávaním pokynov žiakom týkajúcich sa samotnej práce s testami a ukončovania testovania;
  • neposkytnutím času určeného na to, aby sa žiaci oboznámili s testom;
  • nedodržaním požiadavky na vypnutie a odloženie mobilných telefónov alebo iných elektronických zariadení s možnosťou pripojenia na internet a aj tašiek na určené miesto;
  • zadávaním doplňujúcich pokynov v priebehu testovania;
  • nezabezpečením dozoru a žiakov v triedach počas zverejňovania zadaní PFIČ MS.

V aktuálnom školskom roku sa vyskytlo aj nesprávne ohodnotenie úloh s krátkou odpoveďou v súlade so zverejneným kľúčom a Pokynmi na hodnotenie úloh s krátkou odpoveďou (ÚKO),

  • a to i napriek tomu, že odpoveďové hárky s ÚKO EČ MS boli ohodnotené dvomi pomocnými hodnotiteľmi a následne skontrolované predsedami PMK ako hodnotiteľmi. Pričom dodržiavanie Pokynov NIVaM 2 zo strany škôl do značnej miery zabezpečuje objektivitu a porovnateľnosť dosiahnutých výsledkov škôl a žiakov z predmetov MS.
  • V tejto súvislosti 2 RÚŠS bola zaslaná informácia o nedostatkoch v činnosti predsedu ŠMK a PMK, ktoré sa týkali nedôslednej kontroly hodnotenia ÚKO s negatívnym vplyvom na správnosť hodnotenia OH piktogram „pero“3 , ako aj nedôslednej kontroly priebehu EČ a PFIČ MS 4 .

Kontrola realizácie EČ a PFIČ MS poukázala v porovnaní s minulým školským rokom na nárast škôl, v ktorých sa nedostatky vyskytli. Pri kontrole EČ a PFIČ MS sa zistil rozdiel v pomere nedostatkov medzi gymnáziami (18,8 % škôl) a SOŠ (25,9 % škôl) v prospech GYM. Kým v GYM v porovnaní so školským rokom 2023/2024 narástol počet škôl, v ktorých sa realizácia EČ MS konala neobjektívne o 12,1 % škôl, v SOŠ to bolo o 15,5 % škôl. Znova sa ukázalo, že vo väčšine subjektov boli nedostatky kumulované, pričom zväčša išlo o stredné odborné školy najmä v Prešovskom kraji.

Nárast počtu škôl, v ktorých boli zistené nedostatky, môže byť zapríčinený viacerými ukazovateľmi. Jedným z nich môže byť aj neefektívne implementovanie nadobudnutých poznatkov zo školení predsedov ŠMK a PMK pri realizácii MS. Vzhľadom na počet porovnávaných období (dva školské roky), ako i na vyššiu identifikáciu porušení zistenú cielenejšou kontrolou zatiaľ nemožno jednoznačne konštatovať negatívny trend.

Viac informácií sa nachádza v správe Stav realizácie externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky na gymnáziu a strednej odbornej škole v Slovenskej republike v školskom roku 2024/2025

______________________________________________________________________________________________________

  1. https://www.ssi.sk/wp-content/uploads/2024/06/Externa-maturita-202..pdf
  2. Pokyny pre školských koordinátorov, Pokynov pre administrátorov, Pokynov pre predsedov ŠMK a PMK a Pokynov na hodnotenie úloh s krátkou odpoveďou
  3. Stredná odborná škola technická, Kozmálovská cesta 9, Tlmače (ANJ); Súkromná stredná odborná škola ELBA, Smetanova 2, Prešov (ANJ, RUJ)
  4. Súkromná stredná odborná škola ELBA, Smetanova 2, Prešov (ANJ, RUJ)

 

Viac informácií nájdete tu.

Autor: Štátna školská inšpekcia

Súvisiace články z aktualít

AUTOR

Štátna školská inšpekcia

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

19.06.2025

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.