Sťažnosť rodičov na vyučujúceho

Základná škola rieši s rodičmi nevhodnosť správania sa pani zástupkyne vyučujúcej matematiku k žiakom, a to nielen integrovaným, ale všetkým, čo učí. Treba napísať oficiálnu žiadosť na preverenie postupov výuky a kompetentnosť vyučujúceho učiť daný predmet?

Image80576

PRÍKLAD Z PRAXE

Celé znenie otázky:

Základná škola rieši s rodičmi nevhodnosť správania sa pani zástupkyne vyučujúcej matematiku k žiakom, a to nielen integrovaným, ale všetkým, čo učí. Triedne učiteľky majú zviazané ruky a p. riaditeľka odmietla rodičov vypočuť. Rodičia boli na MsÚ, čo je vlastne zriaďovateľ školy. Pani povedala, že rodičia majú napísať oficiálnu žiadosť na preverenie postupov výuky a kompetentnosť vyučujúceho učiť daný predmet. Dá sa spracovať vzor takéhoto podnetu na zriaďovateľa alebo ako máme postupovať?

Odpoveď:

Vzor podnetu nie je možné spracovať, pretože každé podanie sa posudzuje podľa obsahu (§ 3 ods. 2 zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach).

Vo vzťahu k nevhodnému správaniu sa pani učiteľky na vyučovacej hodine je možné v zmysle príslušnej legislatívy postupovať takto:

1. V prvom rade je treba podať sťažnosť riaditeľovi školy, ktorý je štatutárom zamestnávateľa, u ktorého vykonáva pracovnú činnosť daná pani učiteľka v pracovnoprávnom vzťahu (na základe pracovnej zmluvy). Zamestnávateľ má vypracovaný pracovný poriadok a každý pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec musí rešpektovať aj etický kódex [§ 4 ods. 1 písm. e) zákona č. 138/2019 Z. z.]. Sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach je podanie fyzickej alebo právnickej osoby (sťažovateľ – napr. rodič), ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a ktoré zároveň upozorňuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie si vyžaduje zásah orgánu verejnej správy. Podrobnosti obsahuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov. Sťažnosť možno podať:

  1. v listinnej podobe,
  2. elektronicky (ak nie je autorizovaná elektronickým podpisom, do 5 pracovných dní musí byť potvrdená vlastnoručným podpisom) alebo
  3. osobne na orgáne verejnej správy.

Sťažnosť nemožno podať osobne, ústne ani telefonicky. V sťažnosti rodič/rodičia uvedú meno, priezvisko a adresu pobytu.

 

Odpoveď je uvedená s skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

12.11.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.