
Medzi základné vnútorné normy popri prevádzkovom a pracovnom poriadku patrí predovšetkým školský poriadok, ktorý má v rámci pedagogickej dokumentácie školy osobitné postavenie, pretože definuje normy spolužitia a kooperácie školského kolektívu detí a žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických a odborných zamestnancov i ostatných zamestnancov. Východiskom vypracovania školského poriadku musia byť všeobecne záväzné právne predpisy, pričom znenie školského poriadku nesmie byť v rozpore s nimi a stanovovať adresátom také povinnosti, ktoré nemajú oporu v právnych predpisoch.
Pôsobnosť školského poriadku sa môže vzťahovať len k činnosti školy (vrátane ŠKD, školskej záujmovej činnosti, školského stravovania pod.) a výchovno-vzdelávaciemu procesu vrátane akcií usporiadaných školou. V tomto zmysle školský poriadok nemôže upravovať napríklad voľný čas detí a žiakov či iné aktivity, ktoré s činnosťou školy a využívaním jej priestorov nijako nesúvisia.
ZÁSADY PRÍPRAVY A IMPLEMENTÁCIE ŠKOLSKÉHO PORIADKU
Pri tvorbe a spracovaní školského poriadku sú riaditeľom škôl k dispozícii nasledovné legislatívne predpisy a normy, metodické a organizačné pokyny i usmernenia:
- Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) – § 3, § 55 – § 58, § 144 – § 145, § 152 – § 153
- Zákon č. 596/2008 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
- Vyhláška č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v aktuálnom znení
- Vyhláška č. 231/2009 Z. z. o podrobnostiach o organizácii školského roka na základných školách, na stredných školách, na základných umeleckých školách, na praktických školách, na odborných učilištiach a na jazykových školách
- Dohovor o právach dieťaťa prijatý dňa 20.11.1989 Valným zhromaždením OSN
- Pedagogicko-organizačné pokyny pre školy a školské zariadenia na príslušný školský rok, ktoré vydáva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
- Metodické usmernenie Ministerstva školstva SR č. 7/2006-R z 28. marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach
- Metodický pokyn Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl
- Metodický pokyn Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy
- Organizačné pokyny pre zriaďovateľov a riaditeľov škôl a školských zariadení v územnej a zriaďovateľskej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja, odboru školstva
Spomedzi všeobecných požiadaviek pri tvorbe školského poriadku je potrebné zdôrazniť jeho normatívnosť, ktorá vyplýva zo skutočnosti, že má obsahovať konkrétne pravidlá záväzné pre jednotlivcov. Dôležitým atribútom školského poriadku je jeho zrozumiteľnosť, v rámci ktorej je potrebné pri formulácii zohľadňovať vek a schopnosť pochopenia zo strany žiakov, najmä tých v nižších vekových kategóriách. Elementárnou podmienkou je konzistentnosť a previazanosť jednotlivých ustanovení tak, aby neboli vo vzájomnom rozpore. Jednotlivé pravidlá školského poriadku musia byť jasne a konkrétne formulované, bez zbytočných vysvetľujúcich komentárov. Okrem všeobecných ustanovení v ňom majú byť podrobnejšie a konkrétne upravené práva a povinnosti v podmienkach konkrétnej školy. Zároveň platí, že použité všeobecné ustanovenia majú zohľadňovať zo strany riaditeľa školy možnosť posúdiť špecifické okolnosti konkrétnych prípadov a rozhodnúť o ich riešení. Zo psychologického hľadiska sa odporúča uprednostňovať pozitívne formulácie.
Školský poriadok je v zmysle školského zákona súčasťou pedagogickej dokumentácie [§ 11 ods. 3 písm. n)]. V prípade kontroly vedenia pedagogickej dokumentácie zo strany štátnych orgánov, napr. Štátnej školskej inšpekcie, riaditeľ školy predkladá školský poriadok kontrolnému orgánu.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení. Celé znenie:
Usmernenia k tvorbe školského poriadku
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom!
|
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: PhDr. Marek Havrila, PhD.
Dátum publikácie: 28. 11. 2019