Verejné obstarávanie v školách a školských zariadeniach po 1. 8. 2024

Neprehliadnite príspevok s príkladmi z praxe a upozorneniami so zmenami vo verejnom obstarávaní po novele od 1. augusta 2024.

Image79920

OBSAH

1. Zákazka a predpokladaná hodnota zákazky

2. Zadávanie podlimitných zákaziek

3. Obstarávanie zákaziek malého rozsahu

4. Zverejňovanie súhrnných správ

 

Škola a školské zariadenie s právnou subjektivitou (ďalej len „škola“) je verejným obstarávateľom podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).

Škola ako verejný obstarávateľ je povinná pri obstarávaní zákaziek dodržiavať základné povinnosti verejného obstarávateľa, ide najmä o povinnosť:

  1. pri zadávaní nadlimitných a podlimitných zákaziek postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní,
  2. pri verejnom obstarávaní dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti,
  3. plánovať procesy verejného obstarávania, pred zadaním zákazky určiť zákonným spôsobom jej predpokladanú hodnotu a následne správne určiť postup pri verejnom obstarávaní,
  4. nerealizovať prípravu a zadávanie zákaziek so zámerom nedovoleného uplatnenia výnimky zo zákona o verejnom obstarávaní alebo narušenia hospodárskej súťaže bezdôvodným zvýhodnením alebo znevýhodnením určitých hospodárskych subjektov,
  5. prijať potrebné opatrenia na zabezpečenie primeraného a včasného plnenia úloh, ktoré vyplývajú z osobitných predpisov (zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení) a ktoré sú zároveň v súlade s pravidlami verejného obstarávania,
  6. zabezpečiť, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť hospodársku súťaž alebo porušiť princíp transparentnosti a princíp rovnakého zaobchádzania;
  7. uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu v písomnej forme, realizovať zmeny zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody a odstúpenie od zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody v súlade s § 18 a § 19 zákona o verejnom obstarávaní,
  8. dodržiavať zákaz uzavretia zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody podľa § 11 zákona o verejnom obstarávaní, najmä neuzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu s uchádzačom, ktorý má povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie je v ňom zapísaný, s uchádzačom, ktorého subdodávateľ má povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie je v ňom zapísaný, s uchádzačom, ktorý má povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a ktorého konečným užívateľom výhod zapísaným v registri partnerov verejného sektora je v zákone o verejnom obstarávaní uvedený verejný funkcionár, a s uchádzačom, ktorého subdodávatelia, ktorí majú povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora, majú v registri partnerov verejného sektora zapísaného konečného užívateľa výhod, ktorým je verejný funkcionár uvedený v zákone o verejnom obstarávaní,
  9. komunikáciu a výmenu informácií vo verejnom obstarávaní uskutočňovať písomne, prostredníctvom elektronických prostriedkov podľa § 20 zákona o verejnom obstarávaní,
  10. zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie a evidovať kompletnú dokumentáciu podľa § 24 zákona o verejnom obstarávaní,
  11. vypracovať písomnú správu o každej zákazke, rámcovej dohode, koncesii, súťaži návrhov a o každom zriadení dynamického nákupného systému.

1. Zákazka a predpokladaná hodnota zákazky

Podľa § 3 ods. 1 až 4 zákona o verejnom obstarávaní je zákazkou odplatná zmluva uzavretá medzi školou ako verejným obstarávateľom na jednej strane a jedným alebo viacerými úspešnými uchádzačmi na strane druhej, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby.

Zjednodušeným postupom pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby podľa § 109 ods. 1 až 8 zákona o verejnom obstarávaní škola ako verejný obstarávateľ môže uzavrieť rámcovú dohodu najviac na 12 mesiacov.

Podľa predmetu zmluvy sa zákazky členia na:

  1. zákazku na dodanie tovaru – ide o zákazku, ktorej predmetom je kúpa, lízing, kúpa tovaru na splátky alebo prenájom tovaru s možnosťou odkúpenia alebo bez možnosti odkúpenia. Predmetom môžu byť aj činnosti spojené s umiestnením a montážou tovaru;
  2. zákazku na uskutočnenie stavebných prác – ide o zákazku, ktorej predmetom je:
    • uskutočnenie stavebných prác alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác súvisiacich s niektorou z činností uvedených v oddiele 45 slovníka obstarávania,
    • uskutočnenie stavby alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavby alebo uskutočnenie stavby akýmkoľvek spôsobom podľa požiadaviek, ktoré určil verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, ktorý má rozhodujúci vplyv na druh stavby alebo projekt stavby;
  3. zákazku na poskytnutie služby – ide o zákazku, ktorej predmetom je poskytnutie služby.

Podľa § 5 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní môže byť zákazka nadlimitná a podlimitná. Rozdelenie zákaziek na nadlimitné a podlimitné závisí od finančných limitov, ktoré ustanovuje Úrad pre verejné obstarávanie všeobecne záväzným právnym predpisom.

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 82 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Verejné obstarávanie v školách a školských zariadeniach po 1. 8. 2024


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

29.07.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.