
V dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 v slovenskom právnom poriadku bolo potrebné etablovať stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce na základe poskytovania právne nárokovateľnej podpory, účelovo jednoznačne určenej na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, čím dochádza k „skrátenej práci“, tzv. „kurzarbeit“.
OBSAH:
Na koho sa zákon č. 215/2021 Z. z. vzťahuje?
Obmedzenie činnosti zamestnávateľa
Na koho sa tento zákon nevzťahuje?
Podmienky poskytnutia podpory
Výška podpory na pracovné miesto zamestnanca a podmienky vzťahujúce sa k zamestnancovi
Zdroje financovania kurzarbeitu
Náležitosti žiadosti o poskytnutie podpory v čase skrátenej práce
V dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 v slovenskom právnom poriadku bolo potrebné etablovať stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce na základe poskytovania právne nárokovateľnej podpory, účelovo jednoznačne určenej na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, čím dochádza k „skrátenej práci“, tzv. „kurzarbeit“. Rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, ako aj výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti poskytovania podpory určuje zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý bol vyhlásený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky 1. júna 2021. Zákon o podpore skrátenej práce nadobudol účinnosť 31. decembra 2021 okrem niektorých ustanovení, ktoré pôvodne mali nadobudnúť účinnosť 1. januára 2022 a 1. januára 2023. Dňa 16. decembra 2021 bol v Zbierke zákonov vyhlásený a zároveň tým istým dňom nadobudol účinnosť zákon č. 480/2021 Z. z., ktorým sa mení zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Uvedeným zákonom bola upravená účinnosť zákona č. 215/2021 Z. z. ako reakcia na núdzový stav vyhlásený dňom 25. novembra 2021 na obdobie 90 dní na postihnutom území, ktorým je celé územie Slovenskej republiky (uznesenie vlády SR č. 695 zo dňa 24. novembra 2021), a s tým súvisiaci vznik potreby zabezpečenia včasnej a adekvátnej pomoci pre zamestnancov, zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré v dôsledku vyhláseného núdzového stavu prerušili alebo obmedzili svoju činnosť. V praxi to znamená, že v záujme zabezpečenia efektívnej finančnej pomoci pre skupiny, ktoré nesplnia podmienky poskytnutia podpory v čase skrátenej práce v zmysle zákona účinného od 1. januára 2022 a s poukazom na zachovanie kontinuity poskytovanej pomoci, ako aj s cieľom zabrániť vážnym hospodárskym škodám, sa posunulo nadobudnutie účinnosti zákona o podpore v čase skrátenej práce o dva mesiace, t. j. na 1. marca 2022.
V nadväznosti na posunutie účinnosti zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce na 1. marca 2022 poskytovanie pomoci za mesiace január 2022 a február 2022 bude realizované cez uznesenie vlády SR, ktorým sa zabezpečí pokračovanie projektu na podporu udržania zamestnanosti podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti (Prvá pomoc). Zákon č. 480/2021 Z. z. súčasne zaviedol pre zamestnávateľov – žiadateľov o podporu z projektu Prvá pomoc povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora. Povinnosť budú musieť splniť tí, ktorí požiadajú o vyplatenie pomoci za mesiace január a február 2022 alebo za uvedené mesiace samostatne, ak v príslušnom mesiaci poskytnutá finančná pomoc prevýši sumu 100 000 eur, ale aj tí žiadatelia, ktorým má byť za mesiace január 2022 a február 2022 poskytnutá súhrnná finančná pomoc prevyšujúca 250 000 eur. To znamená, že žiadatelia nebudú musieť byť zapísaní v registri partnerov verejného sektora, ak výška pomoci za január alebo február neprekročí 100 000 eur alebo súčet pomoci za január a február neprekročí 250 000 eur. U tých zamestnávateľov, ktorým sa poskytuje príspevok v rámci projektov Prvej pomoci v súčasnosti, teda za oprávnené obdobie trvajúce do 31. decembra 2021, sa povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora považuje za splnenú.
Na koho sa zákon č. 215/2021 Z. z. vzťahuje?
Možnosti podpory v čase skrátenej práce na základe tohto zákona sa vzťahujú na všetkých zamestnancov ako fyzické osoby, ktoré sú v pracovnom pomere (Zákonník práce) a v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu (§ 35 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov), pričom pracovným vzťahom je pracovný pomer alebo právny vzťah na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu a zamestnávateľom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je zamestnávateľom na účely sociálneho poistenia. Prijatá právna úprava vychádza z predpokladu a reaguje na dočasné obmedzenie činnosti zamestnávateľa a s tým spojenej zníženej potreby práce od jeho zamestnancov v období pôsobiacich vonkajších faktorov. Časom skrátenej práce sa rozumie čas od začatia obmedzenia činnosti zamestnávateľa vplyvom vonkajšieho faktora do skončenia obmedzenia činnosti zamestnávateľa za zákonom stanovených podmienok a v určenom rozsahu.
Obmedzenie činnosti zamestnávateľa
Obmedzením činnosti zamestnávateľa sa rozumie prekážka v práci na strane zamestnávateľa v takom rozsahu, že zamestnávateľ nemôže najmenej jednej tretine zamestnancov zamestnávateľa alebo časti zamestnávateľa prideľovať prácu v rozsahu najmenej 10 % ustanoveného týždenného pracovného času.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:
Zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce
AUTOR: PhDr. Marek Havrila, PhD.
Dátum publikácie: 12. 1. 2022
Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.