
Otázka:
Ako treba správne vypočítať započítanú prax k vystaveniu platového dekrétu pre pedagogického zamestnanca, ktorý pracoval 10 rokov mimo školstva (bol nepedagogickým zamestnancom)?
Odpoveď:
Započítanou praxou na účely zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je podľa § 6 uvedeného zákona odborná prax a prax pri vykonávaní pracovných činností, ktoré majú iný charakter ako pracovná činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať u zamestnávateľa. Túto prax zamestnávateľ započíta v závislosti od miery jej využitia na úspešné vykonávanie pracovnej činnosti, najviac v rozsahu dvoch tretín.
Odborná prax na účely zákona je súhrn znalostí a skúseností získaných pri vykonávaní pracovných činností, ktoré majú rovnaký alebo obdobný charakter ako pracovná činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať u zamestnávateľa.
Okrem toho sa do započítanej praxe započítavajú aj ďalšie zákonom ustanovené doby, ako je napr. aj čas starostlivosti o dieťa zodpovedajúci dĺžke materskej dovolenky, ďalšej materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky ustanovenej osobitnými predpismi v čase jej vykonávania, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a najviac šesť rokov zo súhrnu týchto dôb a pod.
Aj keď pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca je výchovnovzdelávacia činnosť, pedagogickému zamestnancovi možno do započítanej praxe započítať aj prax, ktorú vykonával mimo rezort školstva pred začatím vykonávania pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca (nepedagogickú činnosť) v plnom rozsahu, ak jeho dovtedajšia vykonávaná pracovná činnosť mala obdobný charakter, ako má pracovná činnosť, ktorú bude vykonávať v zaradení pedagogického zamestnanca. Napr. učiteľovi chémie možno v plnom rozsahu do započítanej praxe započítať aj prax výskumného pracovníka v oblasti chémie vo výskumnom ústave a pod.
Odpoveď je uvedená v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Jarmila Szabová
Dátum publikácie: 6. 5. 2021
Autor: Ing. Jarmila Szabová