
Príspevok rozoberá vybrané oblasti formou odpovedí na časté otázky z vlastnej kontrolnej a lektorskej praxe.
Súčasťou príspevku je aktuálna novela zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a aktuálny právny stav podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dodatok pre rok 2019:
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa nemenil novelou týkajúcou sa ustanovení zákona dotýkajúcich sa záverečného účtu a jeho spracovania, či schvaľovania.
Otázka č. 1:
Ako postupovať pri tvorbe záverečného účtu obce?
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v texte len zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy) stanovuje v ustanovení § 16 všetky náležitosti, ktoré má záverečný účet obce obsahovať. Záverečný účet obce sa tvorí vo forme návrhu a súčasťou je aj hodnotenie programov rozpočtu výdavkov a výpočet výsledku hospodárenia. Rozpočet obce a jeho úpravy musia kolidovať s návrhom záverečného účtu (t. j. ak programovaný rozpočet výdavkov vo schválenom rozpočte v podpoložke 2.2 obsahoval sumu 22 000 EUR, musí v návrhu záverečného účtu byť rovnaká suma (ak neprišlo k úprave rozpočtu počas roka 2017 v tejto podpoložke) na rovnakej podpoložke ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie 2.2 s určením skutočného čerpania. Stále platí, že rozpočet je tvorený ako rozpočet príjmov a výdavkov. Rozpočet príjmov a rozpočet výdavkov musí vychádzať z ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie a nemusí obsahovať kódy zdroja príjmov. Rovnako nemusí obsahovať podpoložky ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie (postačí iba delenie na daňové príjmy, nedaňové príjmy a granty a transfery, pričom vo výdavkovej časti na bežné a kapitálové výdavky). Finančné operácie sa do príjmov a výdavkov nezapájajú a odporúčam ich uviesť osobitnou tabuľkou pod rozpočet príjmov (príjmové finančné operácie) a pod rozpočet výdavkov (výdavkové finančné operácie). Rozpočet výdavkov okrem špecifikovania na bežné a kapitálové výdavky musí obsahovať aj programy výdavkového rozpočtu.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, pokračovanie je súčasťou predplateného prístupu. Príspevok v plnom znení obsahuje otázky:
Čo ak záverečný účet nie je schválený obecným zastupiteľstvom?
Ako máme postupovať, ak nám v rozpočte zostali nevyčerpané prostriedky na základe zmlúv o poskytnutí?
Ako má obec postupovať v prípade schodkového výsledku hospodárenia za rok 2017?
Ako má obec postupovať v prípade prebytkového výsledku hospodárenia za rok 2018?
Používa obec aj prevodové finančné operácie?
Návrh záverečného účtu pred jeho schválením máme zverejniť povinne aj na internetovej stránke?
Ak uverejníme návrh záverečného účtu pred jeho schválením na internetovej stránke, máme povinnosť ho vyvesiť aj na úradnej tabuli? Ak áno, je potrebné vykonať o tom zápis?
Ako postupovať, ak obec dostane od verejnosti pripomienky či námietky k zverejnenému návrhu záverečného účtu v stanovenej lehote?
Ak obec nemá uznesením obecného zastupiteľstva schválené nepoužívanie programového rozpočtu výdavkov a sme obec s počtom do 2 000 obyvateľov, máme právo tiež programové výdavky nepoužívať v roku 2019?
Musí návrh rozpočtu obsahovať povinne aj stanovisko hlavného kontrolóra ako súčasť materiálu?
Ak naša príspevková organizácia tvorí rezervný fond, máme spracovať aj záverečný účet?
Aké návratné zdroje financovania sa nezapočítavajú pre výpočet dlhu obce v záverečnom účte za rok 2017?
Akým spôsobom vplýva výška dlhu obce a výška splátok úveru na výpočet výsledku hospodárenia v záverečnom účte?
Záverečný účet obce za rok 2017 vykázal prebytkový výsledok hospodárenia. Je potrebné celý prebytok hospodárenia obce previesť do rezervného fondu?
Celé znenie nájdete tu.
 | Pokračovanie článku je súčasťou predplateného prístupu.
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Cena: 117,00 € s DPH
Výhody predplateného prístupu nájdete TU
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom!
|
AUTOR: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Dátum publikácie: 6. 2. 2019
Autor: Mgr. Jozef Sýkora, MBA