Zmeny v systéme poradenstva a prevencie, podporných opatreniach a výchove detí a žiakov so ŠVVP od 1.1.2026

Čo prináša novela školského zákona od 1. 1. 2026 pre poradenstvo, podporu a vzdelávanie detí so ŠVVP? Zorientujte sa v zmenách, ktoré formujú nový systém pomoci a podpory v školách.

Image88124

Novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“), ktorú Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 21.10.2025 a ktorá nadobúda účinnosť od 1.1.2026 (s výnimkou niektorých ustanovení), priniesla viaceré zmeny vo vzťahu k výchove a vzdelávaniu detí a žiakov so ŠVVP. V tomto článku si tieto nové zmeny priblížime a zhrnieme.

1. Pojem a definícia ŠVVP

Novela školského zákona vo všeobecnosti nemení definíciu ŠVVP tak, ako bola zavedená do školského zákona s účinnosťou od 30.5.2023, ale viaceré súvislosti a pojmy spresňuje a precizuje.

Novela školského zákona v § 2 písm. k) prináša presnejšie vymedzenie dieťaťa a žiaka so zdravotným postihnutím: Dieťaťom so zdravotným postihnutím alebo žiakom so zdravotným postihnutím v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná a ktorou je Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (ďalej len „Dohovor“; Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR č. 317/2010 Z. z.), je dieťa alebo žiak s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, intelektuálnym postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou, autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, viacnásobným postihnutím alebo s kombináciou postihnutí bez možnosti určenia prevažujúceho postihnutia, ktoré mu môže brániť vzdelávať sa rovnako, ako sa vzdelávajú deti a žiaci bez zdravotného postihnutia. Uvedená definícia terminologicky zohľadňuje aj intelektuálne postihnutie uvedené v čl. 1 Dohovoru a reaguje aj na situácie, ak ide o kombinácie postihnutí a prevažujúce postihnutie nie je možné jednoznačne určiť.

Ďalšou zmenou je úprava pojmu „sociálne znevýhodnené prostredie“ na „sociálne znevýhodňujúce prostredie“ (ďalej ako „SZP“) s tým, že školský zákon presne stanovuje podmienky, za ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú zo SZP.

Dieťa/žiak zo SZP je členom domácnosti, v ktorej žije a musí spĺňať najmenej jednu z týchto podmienok:

  1. obaja zákonní zástupcovia získali najviac nižšie stredné vzdelanie; ak je zákonným zástupcom osoba, ktorá je slobodná, rozvedená alebo ovdovená a nevedie s inou osobou spoločnú domácnosť, tá získala najviac nižšie stredné vzdelanie,
  2. obaja zákonní zástupcovia sú vedení v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov; ak je zákonným zástupcom osoba, ktorá je slobodná, rozvedená alebo ovdovená a nevedie s inou osobou spoločnú domácnosť, tá je vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov,
  3. dieťa alebo žiak je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,
  4. žiak bol umiestnený vo výchovnom zariadení,
  5. dieťa alebo žiak je žiadateľom o azyl, azylantom alebo cudzincom, ktorému bola poskytnutá doplnková ochrana, alebo
  6. žiak nezískal predprimárne vzdelanie.

V nadväznosti na uvedené treba pripomenúť, že novela školského zákona priniesla zmeny v osobných údajoch získavaných školami podľa § 11 ods. 6 školského zákona okrem iného v tom, že sa bude získavať aj údaj o dosiahnutom vzdelaní zákonného zástupcu.

Dieťa/žiak zo SZP je aj vtedy, ak absolvoval diagnostické vyšetrenie v zariadení poradenstva a prevencie (ďalej ako „ZPP“) so záverom, že vyrastá v prostredí, v dôsledku ktorého dieťa/žiak nemá veku primerane rozvinuté vedomosti, schopnosti, zručnosti, emocionálne vlastnosti a táto skutočnosť nevyplýva zo zdravotného znevýhodnenia; zisťuje sa vyšetrením na žiadosť školy s informovaným súhlasom zákonného zástupcu. Správu z diagnostického vyšetrenia poskytne príslušné ZPP zákonnému zástupcovi a informáciu o tejto skutočnosti oznámi škole. Po potvrdení tejto skutočnosti dieťa/žiak absolvuje diagnostické vyšetrenie na tento účel každoročne (§ 145ca ods. 4 školského zákona). Z uvedeného vyplýva zmena spočívajúca v tom, že ak škola bude viesť deti/žiakov zo SZP na základe diagnostického vyšetrenia ZPP, takéto vyšetrenie v ZPP bude mať platnosť jeden rok a bude sa musieť každoročne opakovať.

2. Štátny vzdelávací program, školský vzdelávací program a individuálny vzdelávací program

Vo vzťahu k deťom/žiakom so ŠVVP sa v štátnom vzdelávacom programe časť „Osobitosti výchovy a vzdelávania detí so zdravotným znevýhodnením, žiakov so zdravotným znevýhodnením, detí s nadaním a žiakov s nadaním v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania“ mení na „Osobitosti výchovy a vzdelávania detí/žiakov so ŠVVP v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania“. Uvedená zmena teda zohľadňuje rozšírenie definície ŠVVP, vrátane zahrnutia detí a žiakov zo SZP.

Školský vzdelávací program po novom má obsahovať systém podpory detí alebo žiakov v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania. Ak škola vzdeláva deti/žiakov so ŠVVP, vytvára pre ne podmienky na základe vyjadrenia ZPP prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu (ďalej ako „IVP“), vzdelávacích programov pre deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie alebo poskytovaných podporných opatrení.

V súvislosti s vyššie uvedenými zmenami vzťahujúcimi sa k štátnym vzdelávacím programom pre školský vzdelávací program je dôležitý § 161y ods. 1 a 2 školského zákona (prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2026), podľa ktorého obsah štátnych vzdelávacích programov schválených do 28. februára 2023 zostáva zachovaný. Ministerstvo školstva zosúladí do 30. júna 2027 štátne vzdelávacie programy schválené od 1. marca 2023 s predpismi účinnými od 1. januára 2026. Škola zosúladí do 31. augusta 2026 školský vzdelávací program s predpismi účinnými od 1. januára 2026.

IVP je v zmysle § 5 ods. 4 písm. c) školského zákona v znení účinnom od 1.1.2026 vzdelávacím programom podobne ako štátny vzdelávací program a školský vzdelávací program. Novela školského zákona upresnila cieľové skupiny, pre ktoré je určené takéto vzdelávanie. Podľa IVP sa s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia môže vzdelávať:

  1. dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelával podľa školského vzdelávacieho programu školy, ktorú navštevuje, alebo
  2. dieťa umiestnené vo výchovnom zariadení; ak je dieťa umiestnené vo výchovnom zariadení na základe rozhodnutia súdu, informovaný súhlas zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia nahrádza vyjadrenie ZPP.

Zo školského zákona sa zároveň vypustila povinnosť vypracúvať IVP pri individuálnom vzdelávaní žiaka na žiadosť zákonného zástupcu podľa § 24 ods. 2 písm. b) zákona, ak ide o žiaka bez ŠVVP.

Ak ide o žiaka základnej školy najmenej v piatom ročníku alebo o žiaka strednej školy, IVP sa má vypracovať aj za účasti tohto žiaka (do 31.12.2025 školský zákon uvádzal, že to má byť po konzultácii s týmto žiakom). V tejto súvislosti treba rešpektovať prípady, keď konzultáciu tvorby IVP zdravotný stav alebo vývinová úroveň žiaka objektívne neumožňuje.

Podľa § 16 ods. 3 písm. b) školského zákona v znení účinnom od 1.1.2026 nižšie stredné vzdelanie získa žiak aj absolvovaním posledného ročníka triedy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením ZŠ alebo posledného ročníka ZŠ pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, ak ide o žiaka s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia, ktorý splnil požiadavky minimálneho učebného výstupu; dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 85 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Zmeny v systéme poradenstva a prevencie, podporných opatreniach a výchove detí a žiakov so ŠVVP po novele školského zákona účinnej od 1.1.2026

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.

AUTOR

PhDr. Marek Havrila, PhD.

foto_havrila - orig..jpg

Pracuje ako odborný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách rôzneho druhu a typu. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Uvedeným oblastiam sa venuje aj lektorsky a publikačne.

Dátum publikácie

07.11.2025

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.