
OBSAH:
1. Postavenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC
2. Obsah a členenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC
3. Rozpočtový proces
4. Príručka na zostavenie rozpočtu
5. Schvaľovanie rozpočtu
Legislatívne východiská tvorby a schvaľovania rozpočtu
Legislatívnou normou, ktorá vymedzuje postavenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC, je:
- zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Obec je povinná zverejniť rozpočet pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce;
- zákon č. 302/2001 Z. z. o samosprávnych krajoch, podľa ktorého základom finančného hospodárenia VÚC je rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka. Návrh rozpočtu, rovnako ako v prípade rozpočtu obce, musí byť pred schválením najmenej 15 dní verejne prístupný.
Citované právne predpisy upravujú postavenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC veľmi všeobecne, odkazujú na osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) upravuje:
- rozpočty územnej samosprávy, ktorými sú rozpočet obce a rozpočet VÚC,
- rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a schvaľovanie záverečného účtu obce a záverečného účtu VÚC,
- finančné vzťahy medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí a štátnym rozpočtom a rozpočtami VÚC, finančné vzťahy medzi rozpočtami obcí a rozpočtami VÚC navzájom, ako aj finančné vzťahy rozpočtov obcí a rozpočtov VÚC k iným právnickým osobám a fyzickým osobám.
Na obce a VÚC a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie ako súčasti sektora verejnej správy sa vzťahuje, s odchýlkami uvedenými v cit. zákone, zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“), ktorý je základným finančným zákonom verejnej správy. Tento zákon upravuje aj tvorbu a zostavovanie rozpočtu obcou a VÚC zriadených rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií.
K legislatívnym východiskám tvorby a schvaľovania rozpočtu obce a rozpočtu VÚC (ďalej len „rozpočet“) ďalej patria najmä:
- ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti,
- zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.
1. Postavenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC
Rozpočet predstavuje strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce a VÚC, prostredníctvom ktorého sa realizujú ich základné úlohy a funkcie. Jeho základnou úlohou je zabezpečovanie financovania obce a VÚC, a to nielen v príslušnom rozpočtovom roku, ale najmenej v troch po sebe nasledujúcich rozpočtových rokoch.
Rozpočet sa zostavuje ako viacročný rozpočet, ktorý sa člení na:
- rozpočet na príslušný rozpočtový rok,
- rozpočet na rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
- rozpočet na ďalší rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet po príslušnom rozpočtovom roku.
Rozpočet sa tiež zostavuje ako programový rozpočet; na základe jeho programov, obec a VÚC plánuje realizáciu a finančné zabezpečenie svojich úloh a povinností, ktoré plní v súlade s osobitnými predpismi.
Programové rozpočtovanie v podmienkach územnej samosprávy je systém plánovania, rozpočtovania, monitorovania a hodnotenia, ktorého cieľom je dlhodobo dosahovať hospodárnosť, efektívnosť a výkonnosť pri využívaní verejných zdrojov, zvyšovať kvalitu poskytovaných služieb obyvateľstvu, zabezpečiť transparentný a zodpovedný prístup pri rozdeľovaní a čerpaní verejných prostriedkov.
Pri tvorbe programového rozpočtu ide najmä o vytvorenie programovej štruktúry, formulovanie zámerov a cieľov, vytvorenie merateľných ukazovateľov, rozdelenie výdavkov rozpočtu do jednotlivých programov, podprogramov, prvkov a projektov.
Otázka:
Uplatňuje sa programové rozpočtovanie vo všetkých subjektoch územnej samosprávy?
Odpoveď:
Obecné zastupiteľstvo obce do 2000 obyvateľov môže rozhodnúť o neuplatňovaní programovej štruktúry v rozpočte obce.
Programové rozpočtovanie bolo v malých obciach vnímané veľmi problematicky. Kontrolné orgány odhaľovali nedostatky v procese programového rozpočtovania. Obce mali spracované strategické materiály a plány hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ale často išlo len o splnenie zákonnej podmienky pre čerpanie zdrojov z európskych fondov. Zámery a ciele v týchto dokumentoch neboli zohľadňované pri tvorbe viacročného programového rozpočtu obce. V praxi často pri zostavovaní rozpočtu ako programového dokumentu išlo len o formálne a administratívne úkony, ktoré nemali s podstatou programového rozpočtovania nič spoločné a boli len márnou snahou dodržať zákon č. 583/2004 Z. z.
Z uvedených dôvodov bol zákon č. 583/2004 Z. z. novelizovaný a s účinnosťou od 1. januára 2014 môže obecné zastupiteľstvo obce do 2000 obyvateľov rozhodnúť o neuplatňovaní programovej štruktúry v rozpočte obce.
Je potrebné upozorniť, že rozhodnutie obecného zastupiteľstva o neuplatňovaní programu obce v rozpočte obce musí byť prijaté uznesením.
2. Obsah a členenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC
Rozpočet sa vnútorne člení na bežné príjmy a bežné výdavky – bežný rozpočet, kapitálové príjmy a kapitálové výdavky – kapitálový rozpočet, finančné operácie.
Bežné príjmy rozpočtu tvoria:
- vlastné príjmy (daňové a nedaňové),
- cudzie, získané príjmy.
Vlastné daňové a nedaňové príjmy rozpočtu sú výnosy miestnych daní a miestneho poplatku podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady a podiely na daniach v správe štátu podľa zákona č. 564/2004 Z. z., príjmy z podnikania a vlastníctva majetku obce a VÚC a príjmy z činnosti obce a VÚC a ich rozpočtových organizácií, t. j. administratívne poplatky, poplatky a platby za tovary a služby, pokuty, penále a iné sankcie za porušenie finančnej disciplíny uložené obcou a výnosy z finančných prostriedkov obce a VÚC.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení celé znenie nájdete tu:
Zostavenie a schvaľovanie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Dátum publikácie: 13. 10. 2020
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková