
Príspevok upozorňuje na legislatívne východiská zostavenia a schvaľovania rozpočtu obce a rozpočtu VÚC na roky 2021 – 2023 so zreteľom na aktuálnu úpravu rozpočtových pravidiel, ktoré sú pre oblasť verejnej správy upravené v zákone o rozpočtových pravidlách verejnej správy a pre oblasť územnej samosprávy v zákone o o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Zároveň v príspevok rozoberá zmenu rozpočtových pravidiel, ktorá nie je vykonaná novelou zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ale zákonom o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Týmto zákonom sa ustanovili opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.
V príspevku upozorňujeme na legislatívne východiská zostavenia a schvaľovania rozpočtu obce a rozpočtu VÚC na roky 2021 – 2023 (ďalej len rozpočet) so zreteľom na aktuálnu úpravu rozpočtových pravidiel, ktoré sú pre oblasť verejnej správy upravené v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov a pre oblasť územnej samosprávy v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Legislatívnou normou, ktorá vymedzuje postavenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC, je:
- zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Obec je povinná zverejniť rozpočet pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce;
- zákon č. 302/2001 Z. z. o samosprávnych krajoch, podľa ktorého základom finančného hospodárenia VÚC je rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka.
Citované právne predpisy upravujú postavenie rozpočtu obce a rozpočtu VÚC veľmi všeobecne a odkazujú na osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zmena rozpočtových pravidiel nie je vykonaná novelou zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon č. 523/2004 Z. z.) a zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon č. 583/2004 Z. z. ), ale zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len zákon č. 67/2020 Z. z.). Týmto zákonom sa ustanovili opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len „pandémia“).
Opatrenia sa uplatňujú počas obdobia od 12. marca 2020, kedy vláda Slovenskej republiky vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda Slovenskej republiky mimoriadnu situáciu odvolá a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z. z.
Novelou zákona č. 67/2020 Z. z. (zákonom č. 264/2020 Z. z.) sa upravila platnosť uplatňovania opatrení, s tým, že pre opatrenia podľa § 3 a § 4, § 6, § 8 až § 12, § 16 až § 18a, § 20 až § 24a, § 24c až § 24h, § 24j, § 24n a § 24o, § 33, § 34, § 36 ods. 1 a 3, § 36a a § 36c ods. 1 a 2 sa obdobie pandémie považuje za skončené 30. septembra 2020 a pre opatrenia podľa § 7, § 24i a § 31 sa obdobie pandémie považuje za skončené 31. decembra 2020. Ostatné opatrenia ostávajú v platnosti, a to do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá alebo až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z. z.
1. Zostavenie rozpočtu a zmena rozpočtových pravidiel verejnej správy
Podľa prijatých opatrení v § 33 zákona č. 67/2020 Z. z. sa predlžuje lehota použitia bežných výdavkov z 31. marca do 30. novembra.
V súvislosti s tvorbou rozpočtu je z opatrení pre verejnú správu úpravou rozpočtových pravidiel v zákone č. 523/2004 Z. z. treba upozorniť na § 8 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého, ak boli príslušným správcom kapitoly poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe bežné výdavky po 1. auguste rozpočtového roka, ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno ich použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka; ak boli z týchto prostriedkov poskytnuté preddavky podľa § 19 ods. 8, musia byť finančne vyrovnané rovnako v tomto termíne. Podmienkou je, aby tieto bežné výdavky boli poskytnuté ako bežný transfer po 1. auguste rozpočtového roka a nebolo možné ich použiť do konca príslušného rozpočtového roka. Táto výnimka sa nevzťahuje na bežné výdavky, ktorými sú mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania a odmeny vyplácané na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
!!! Podľa prijatých opatrení v § 33 zákona č. 67/2020 Z. z. sa predlžuje lehota použitia bežných výdavkov z 31. marca na obdobie najneskôr do dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po skončení obdobia pandémie. Podmienkou je, že tieto bežné výdavky nebolo možné použiť z dôvodu negatívnych následkov pandémie. Podľa novely zákona č. 67/2020 Z. z. termín skončenia pandémie je 30. septembra 2020, a tak je lehota použitia bežných výdavkov do 30. novembra. |
Pre zostavenie rozpočtu je z opatrení pre verejnú správu dôležitá aplikácia § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Kapitálové výdavky poskytnuté na účel ustanovený osobitným predpisom [§ 2 písm. c) zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov] možno použiť aj v nasledujúcich piatich rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Prostriedky Európskej únie, prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu, uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení celé znenie nájdete tu:
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Dátum publikácie: 30. 10. 2020
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková