1. Zmeny podľa novely – zákona č. 331/2017 Z. z. o sociálnych službách

Udržateľnosť bývania a jeho dostupnosť je základnou potrebou ľudskej dôstojnosti, ktorá zároveň predstavuje základnú životnú potrebu. Z tohto dôvodu novela zákona dopĺňa a nanovo zaraďuje medzi súpis nepriaznivej sociálnej situácie aj ohrozenie fyzickej osoby sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti spoločensky sa začleniť a samostatne riešiť svoje problémy z dôvodu straty bývania alebo ohrozenia stratou bývania.

Cieľová skupina tejto sociálnej služby je širšia a špecifickejšia oproti fyzickým osobám nachádzajúcim sa v nepriaznivej sociálnej situácii z dôvodu, že nemajú zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb.

Nová právna úprava novo vymedzuje odborného zamestnanca v previazanosti na vykonávanie alebo riadenie vykonávania odbornej činnosti podľa § 16 zákona, alebo na vykonávanie špecifických iných činností priamo orientovaných na prijímateľa sociálnej služby, ktoré tento zákon upravuje v § 61 ods. 9 a ktorými sú liečebno-výchovná starostlivosť, psychologická starostlivosť a špeciálno-pedagogická starostlivosť, a ktoré sú realizované v záujme uspokojovania špecifických individuálnych potrieb cieľových skupín prijímateľov sociálnej služby.

V súvislosti s uvedenou zmenou sa v zákone v ust. § 15 ods. 2 v záujme jednoznačnosti explicitne ustanovuje, že vykonávanie muzikoterapie, art terapie, hipoterapie, canisterapie, biblioterapie, hydroterapie, aromaterapie a činnostnej terapie podľa § 61 ods. 8 zákona na účely zvýšenia kvality poskytovanej sociálnej služby sa považuje za činnosť podľa § 15 ods. 2.

V záujme zosúladenia úpravy § 17 ods. 3 s § 15 ods. 1 zákona a tiež s cieľom zamedzenia interpretačným problémom došlo k vypusteniu možnosti neposkytovať stravovanie pri ambulantnej sociálnej službe v zariadení. To znamená, že ak ide o poskytovanie druhu sociálnej služby, v rámci ktorého sa poskytuje v súlade s rozsahom poskytovaných činností aj stravovanie, ak bude poskytovateľ poskytovať túto sociálnu službu v zariadení aj formou ambulantnej sociálnej služby, bude povinný prijímateľom tejto sociálnej služby poskytovanej ambulantnou formou toto stravovanie poskytovať.

V zariadeniach, v ktorých vzhľadom na povahu a účel poskytovanej sociálnej služby ambulantnou formou a súvisiaci čas poskytovania služby konkrétnym prijímateľom počas dňa nie je opodstatnené vyžadovať od poskytovateľa stravovanie, je upustenie od povinnosti poskytovať stravovanie obsiahnuté priamo v hmotnoprávnom ustanovení upravujúcom príslušný druh sociálnej služby v zariadení (napr. v prípade ambulantnej sociálnej služby v rehabilitačnom stredisku podľa § 37 ods. 3 zákona).

V rámci ďalších činností podľa § 18 ods. 1 písm. a) sa novoustanovila samostatná činnosť, ktorou je utváranie podmienok na upratovanie, za ktoré sa považuje najmä poskytnutie základných čistiacich prostriedkov, utierok, zmetáka, mopu, lopatky, vysávača a priestoru na ich uskladnenie, a to na možnosť upratovania priestorov užívaných prijímateľom sociálnej služby v rámci poskytovanej sociálnej služby, priamo týmto prijímateľom sociálnej služby.

Zároveň sa v rámci ďalších činností tiež novoustanovila samostatná činnosť, ktorou je pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva. Úprava je vykonaná v súvislosti s úpravou § 34 – s rozsahom poskytovaných činností pri poskytovaní sociálnej služby v zariadení podporovaného bývania, kde sa vzhľadom na účel týchto zariadení a cieľovú skupinu, pre ktorú je služba určená, novo- ustanovilo utváranie podmienok na pranie, žehlenie a údržbu bielizne a šatstva, za ktoré sa považuje najmä vybavenosť bytovej jednotky práčkou, žehliacou doskou, sušiakom na prádlo, šijacími potrebami, čistiacimi prostriedkami na obuv.

1.1. Sociálne služby na podporu rodiny s deťmi

Vzhľadom na významové odlíšenie pojmov „vývin“ a „vývoj“ vo vzťahu k príslušnému druhu sociálnej služby, ktorý sa viaže na vymedzenú cieľovú skupinu detí, došlo v označení „stimulácia komplexného vývoja dieťaťa“ v celom znení zákona k nahradeniu pojmu „vývoj“ slovom „vývin“, ktoré túto odbornú činnosť vystihuje vhodnejšie.

Zákonodarca v ust. § 23b novovymedzuje stimuláciu komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím, a to v záujme precizovania obsahu tejto odbornej činnosti, ktorým je najmä vykonávanie konkrétnych postupov a techník, ktoré podporujú psychomotorický vývoj dieťaťa, rozvoj komunikácie a adaptáciu dieťaťa na vonkajšie prostredie, a to v súlade s jeho individuálnymi potrebami. Stimulácia komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím ako odborná činnosť je súčasťou služby včasnej intervencie, ktorej cieľom je pozitívne ovplyvniť vývoj dieťaťa so zdravotným postihnutím s ohľadom na jeho individuálne a špecifické potreby a naučiť ho v maximálnej miere využívať oslabené funkcie a vytvárať kompenzačné mechanizmy za stratené schopnosti. Túto činnosť nie je možné realizovať bez zapojenia odborníkov z relevantných oblastí na základe multidisciplinárneho posúdenia so zapojením odborníkov príslušných profesií a tiež so zaangažovaním súčinnosti rodiny dieťaťa pri starostlivosti o dieťa so špeciálnymi potrebami. Právna úprava preto predpokladá zapájanie odborníkov v prospech dieťaťa so zdravotným postihnutím. Tieto intervencie odborníkov nenahrádzajú, ale len dopĺňajú rozsah poskytovanej zdravotnej starostlivosti, výchovy a vzdelávania podľa osobitných predpisov a sú realizované spravidla formou konzultácií a poskytnutia alternatívnych, doplňujúcich a nadväzujúcich možných foriem pomoci a podpory.

Zákon ustanovil prednosť poskytovania služby včasnej intervencie prioritne terénnou formou sociálnej služby prostredníctvom terénneho programu pred ambulantnou formou sociálnou službou. Táto úprava vychádza z povahy a účelu poskytovania služby včasnej intervencie, ktorými sú najmä stimulácia vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím s cieľom docieliť maximálne využívanie jeho oslabených funkcií a vytvárať kompenzačné mechanizmy namiesto oslabených schopností, podporovať a rozvíjať jeho schopnosti, zručnosti a sociálne kontakty.

Mení sa maximálny čas poskytovania sociálnej služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života poskytovanej terénnou formou i ambulantnou formou mimo zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Poskytovanie starostlivosti o dieťa bude možné jednotne do 31. augusta bezprostredne nasledujúceho po dovŕšení troch rokov dieťaťa – teda deťom narodeným od januára do 31. augusta príslušného roka do 31. augusta príslušného kalendárneho roka a deťom narodeným od septembra do decembra príslušného roka do 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka. Právna úprava analogicky rieši poskytovanie tejto starostlivosti deťom s nepriaznivým zdravotným stavom do šiestich rokov ich veku.

Došlo k upresneniu možnosti poskytovania starostlivosti o dieťa do troch rokov veku v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku rodičovi tohto dieťaťa alebo fyzickej osobe, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

JUDr. Renáta Považanová

autor_Renata-Meckova_120x181.jpg

V súčasnosti pôsobí v územnej samospráve ako vedúca právneho oddelenia. Doterajšie pracovné skúsenosti zahŕňajú aj prácu vyššej súdnej úradníčky na okresnom súde. Vo svojej doterajšej praxi sa venovala predovšetkým obchodnému, občianskemu, pracovnému právu vrátane práva nehnuteľností, správnemu právu ako aj ďalším disciplínam práva v samospráve.

Dátum publikácie

20.03.2018

Právne oblasti

Samospráva
Sociálna pomoc
Sociálna starostlivosť

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.