Financovanie originálnych školských kompetencií v roku 2025

V článku sa venujeme problematike financovania originálnych školských kompetencií z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku v roku 2025. Upozorníme na zmeny vo financovaní originálnych školských kompetencií od 1. januára 2025.

V článku sa venujeme problematike financovania originálnych školských kompetencií z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku v roku 2025. Upozorníme na zmeny vo financovaní originálnych školských kompetencií od 1. januára 2025. Ide o realizáciu zákona č. 290/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V článku rozoberieme zmeny účinné od 1. januára 2025, ktoré sa dotknú financovania originálnych školských kompetencií.

Financovanie originálnych školských kompetencií upravujú zákony:

  • zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“),
  • zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“).

Zákonom č. 290/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len novela), boli uvedené zákony novelizované.

 

Pozn. autorky: Pre úplnosť treba uviesť, že zákonom č. 290/2024 Z. z. bol novelizovaný aj zákon č. 245/2008 Z. z. školský zákon.

 

Aj v roku 2025 ostáva pre obce a vyššie územné celky (VÚC) povinnosť zabezpečiť financovanie originálnych školských kompetencií – škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti.

 

Upozornenie: Od 1. januára 2025 pod originálne školské kompetencie v rámci financovania nepatria materské školy. Nastáva veľká zmena v ich financovaní. Obec a VÚC už nebude zo svojho rozpočtu zabezpečovať financovanie materských škôl vo svojej územnej pôsobnosti, materské školy bez rozdielu zriaďovateľa budú financované zo štátneho rozpočtu.

 

Financovanie originálnych školských kompetencií sa realizuje z rozpočtov obcí a rozpočtov VÚC, do ktorých na tento účel plynie výnos z dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou (ďalej len „daň z príjmov“) v súlade so zákonom č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Výnos dane z príjmov územnej samospráve sa rozdeľuje a poukazuje orgánom územnej samosprávy podľa kritérií, ktoré sú ustanovené v nariadení vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

Od 1. januára 2025 sa zákonom č. 278/2024 Z. z. – lex konsolidácia mení zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

Pre obce sa novelou od 1. januára 2025 mení v § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. výška výnosu dane z príjmov územnej samospráve zo 70,0 % na 55,1 % (vplyv materských škôl a vplyv konsolidácie), čo znamená pre obec nižšie príjmy do rozpočtu.

Pre VÚC sa mení v § 3 zákona č. 564/2004 Z. z. výška výnosu dane z príjmov územnej samospráve z 30,0 % na 29,5,1 % (vplyv konsolidácie), čo znamená pre VÚC nižšie príjmy do rozpočtov.

Kritériá a spôsob rozdeľovania výnosu dane z príjmov obciam a ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace články z aktualít

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

10.12.2024

Právne oblasti

Finančné právo
Samospráva
Materské školstvo
Základné školstvo

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.