Príspevok sa zaoberá aktuálnou otázkou oznamovania protispoločenskej činnosti v podmienkach územnej samosprávy. Venuje sa povinnostiam hlavných kontrolórov, ktorí sú zodpovednými osobami v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“), a upozorňuje ich na nové úlohy, ktoré im vyplývajú z novely zákona zákonom č. 189/2023 Z. z. s účinnosťou od 1. júla 2023, niektoré ustanovenia sú platné od 1. septembra 2023.
Hlavný kontrolór je v obci a vo vyššom územnom celku zodpovednou osobou podľa § 10 ods. 1 zákona. V zmysle § 10 ods. 3 zákona hlavný kontrolór plní úlohy zodpovednej osoby aj vo vzťahu k rozpočtovej organizácii a príspevkovej organizácii, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti obce a vyššieho územného celku, ak táto právnická osoba zamestnáva viac ako 5 a menej ako 50 zamestnancov.
Upozornenie!
Novelou zákona sa zúžil okruh právnických osôb, v ktorých hlavný kontrolór plní úlohy zodpovednej osoby, na:
- obec a vyšší územný celok,
- rozpočtovú a príspevkovú organizáciu v zriaďovateľskej pôsobnosti obce a vyššieho územného celku, ktorá zamestnáva viac ako 5 a menej ako 50 zamestnancov.
Hlavný kontrolór po novele zákona už nie je zodpovednou osobou voči rozpočtovej organizácii a príspevkovej organizácii, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti obce a vyššieho územného celku a ktoré zamestnávajú najmenej 50 zamestnancov. Tieto musia mať stanovenú zodpovednú osobu, ktorá bude plniť úlohy podľa zákona, z radov vlastných zamestnancov a zároveň si musia vytvoriť vnútorný systém prijímania, evidovania a preverovania oznámení o protispoločenskej činnosti.
Hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba má povinnosť plniť úlohy podľa zákona, t. j. najmä prijímať, evidovať a preverovať oznámenia o protispoločenskej činnosti.
Oznámenie protispoločenskej činnosti
Za oznámenie protispoločenskej činnosti sa na účely zákona považuje uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti. Ak oznámenie môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa, ide o kvalifikované oznámenie. V zmysle zákona sa oznámenie viaže na protispoločenskú činnosť, v rámci ktorej je vymedzená v § 2 závažná protispoločenská činnosť. V zákone nie je definícia protispoločenskej činnosti, na rozdiel od závažnej protispoločenskej činnosti, protispoločenskú činnosť možno vymedziť ako konanie, ktoré je nielen trestným činom, priestupkom alebo iným správnym deliktom, ale je to aj konanie, ktoré pôsobí negatívne na spoločnosť tým, že ohrozuje verejný záujem (napr. ide o konanie v rozpore so zákonom, o kriminalitu, korupciu, nekalé praktiky a pod.).
Podľa usmernenia Úradu pre ochranu oznamovateľov (ďalej len „úrad“) oznámenie tvorí súhrn niekoľkých definičných znakov, ktoré vo svojej vzájomnej súvislosti tvoria jeden celok. Ide o:
- oznamovateľom je fyzická osoba alebo anonymný oznamovateľ,
- skutočnosti uvedené v oznámení, o ktorých sa oznamovateľ dozvedel v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme,
- skutočnosti ...