Príspevok sa bližšie venuje povinnostiam a upozorneniam do dennej praxe a je vhodný najmä pre nových kontrolórov v druhom polroku 2025. Venovať sa budeme aj procesnej stránke a pravidlám kontrol či kontrolnej činnosti z vlastnej praxe autora príspevku. Hlavný kontrolór obce vykonáva vždy kontroly (bez rozdelenia kontrol na finančné a nefinančné či následné kontroly) po procesnej stránke a iba podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V tejto úvodnej časti nášho príspevku treba dodať, že zákon č. 357/2015 Z. z. bude novelizovaný od 1. januára 2026, a to aj v časti procesného výkonu kontrol. Teda aj hlavný kontrolór obce alebo mesta bude postupovať v budúcom roku pri výkone kontrolnej činnosti v zmysle novelizovaných pravidiel. Tu by som upriamil pozornosť najmä na vlastné spracovanie, respektíve aktualizovanie Pravidiel kontrolnej činnosti (prijímané sú vždy a povinne uznesením obecného/mestského zastupiteľstva).
Hlavný kontrolór spadá do vnútorného kontrolného mechanizmu. Vonkajším kontrolným mechanizmom je najmä Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, kontroly realizované z prostredia Ministerstva financií Slovenskej republiky či Úradom vládneho auditu alebo kontrola miestne príslušnou prokuratúrou, inšpekciou práce, štátnym archívom a podobne.
V rámci kontrol nepostupuje hlavný kontrolór v zmysle ustanovení zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. Samotný výkon kontroly môže byť interne doplnený o podrobnosti o kontrolnej činnosti v zmysle pravidiel kontrolnej činnosti (alebo zásad), pričom takýto interný predpis schvaľuje obecné zastupiteľstvo uznesením a nesmie byť v rozpore so zákonom o finančnej kontrole a audite.
Hmotnoprávnym normatívnym aktom je výlučne zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Bližšie treba dodať, že: