K novej právnej úprave regionálnej investičnej pomoci

Zákonom č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa zrušuje zákon č. 561/2007 Z. z. Táto regionálna investičná pomoc môže byť poskytnutá za presne určených podmienok na podporu realizácie investičného zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre a centre podnikových služieb, a to viacerými formami, o. i. dotáciou na dlhodobý hmotný alebo nehmotný majetok a úľavou na dani z príjmov.

Obsah článku:

1. Poskytovanie regionálnej investičnej pomoci

2. Oblasti, do ktorých možno za určených podmienok túto pomoc na podporu realizácie investičného zámeru poskytnúť

3. Okruh žiadateľov – prijímateľov

4. Formy investičnej pomoci

5. Rozhodovanie o poskytnutí investičnej pomoci

6. Povinnosti prijímateľa

7. K spoločným, splnomocňovacím a prechodným ustanoveniam

8. Novela zákona o dani z príjmov

V tomto príspevku svoju pozornosť sústredíme na novú právnu úpravu regionálnej investičnej pomoci, a to aj z aspektu účtovného a daňového. Ide o zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj „zákon o regionálnej investičnej pomoci“) zo 6. februára t. r., ktorým sa zrušuje zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení n. p. Táto regionálna investičná pomoc môže byť poskytnutá za presne určených podmienok na podporu realizácie investičného zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre a centre podnikových služieb, a to viacerými formami, o. i. dotáciou na dlhodobý hmotný alebo nehmotný majetok a úľavou na dani z príjmov.

1. Poskytovanie regionálnej investičnej pomoci

Podľa § 1 ods. 1 tento zákon upravuje poskytovanie regionálnej investičnej pomoci [pričom nasleduje odkaz na § 3 ods. 2 písm. a) zákona č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj „zákon o štátnej pomoci“)], práva a povinnosti prijímateľa investičnej pomoci a pôsobnosť orgánov štátnej správy pri jej poskytovaní a kontrole.

V zmysle § 1 ods. 2 regionálna investičná pomoc (ďalej aj „investičná pomoc“) sa poskytuje v súlade s pravidlami pre poskytovanie štátnej pomoci, pričom nasleduje odkaz o. i. na čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016), nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26. 6. 2014), ako aj už uvedený zákon č. 358/2015 Z. z. o štátnej pomoci. V zmysle § 3 ods. 2 uvedeného zákona č. 358/2015 Z. z. štátnu pomoc možno poskytnúť aj na rozvoj regiónov.

Poznámka:

V dôvodovej správe sa o. i. uvádza: „Návrh zákona bol vypracovaný ako iniciatívny materiál a je v súlade s návrhom opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia a zníženie administratívnej záťaže podnikateľov prijatým Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky dňa 4. mája 2017. Platný zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov nadobudol účinnosť 1. januára 2008 a doposiaľ bol jedenásťkrát novelizovaný. Za toto obdobie prešla globálna a slovenská ekonomika významným vývojom, na ktorý je potrebné reagovať aj v oblasti podpory investícií. Navrhovaná právna úprava reflektuje zmeny potrieb Slovenskej republiky v oblasti podpory investícií, zmeny potrieb investorov a zmeny v európskej legislatíve, ktoré vyžadujú priamu aplikáciu. Vytvára väčší priestor pre znižovanie regionálnych rozdielov v Slovenskej republike.“

Poskytovanie regionálnej investičnej pomoci a kontrolu riadi a koordinuje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“). V zákone o regionálnej investičnej pomoci je však vymedzený aj pojem „poskytovateľ investičnej pomoci“; je ním (podľa formy pomoci):

  1. ministerstvo hospodárstva, ak ide o investičnú pomoc, ktorou je dotácia na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok podľa § 10,
  2. Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), ak ide o investičnú pomoc, ktorou je úľava na dani z príjmov podľa § 11,
  3. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo práce“) prostredníctvom Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie práce“), ak ide o investičnú pomoc, ktorou je príspevok na vytvorené nové pracovné miesta podľa § 12,
  4. vlastník nehnuteľnosti, ktorým je štát zastúpený príslušným správcom majetku štátu, vyšší územný celok, obec, právnická osoba s majetkovou účasťou štátu alebo právnická osoba zriadená zákonom (ďalej len „vlastník nehnuteľnosti“), ak ide o investičnú pomoc, ktorou je prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku podľa § 13.

2. Oblasti, do ktorých možno za určených podmienok túto pomoc na podporu realizácie investičného zámeru poskytnúť

Podľa § 2 ods. 1 zákona o regionálnej investičnej pomoci sa investičná pomoc poskytuje na podporu realizácie investičného zámeru v:

  1. priemyselnej výrobe,
  2. technologickom centre,
  3. centre podnikových služieb.

V zmysle § 5 na účely tohto zákona sa investičným zámerom rozumie projekt počiatočnej investície do dlhodobého hmot­ného majetku a dlhodobého nehmotného majetku zameraný na:

  • zriadenie novej prevádzkarne,
  • rozšírenie kapacity existujúcej prevádzkarne,
  • ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Valéria Jarinkovičová

Snímka-profil.PNG/Image55274.png

Odborníčka na dane, najmä na zdaňovanie príjmov fyzických osôb,  s dlhoročnou praxou aj vo  Finančnej správe SR.

Dátum publikácie

17.07.2018

Právne oblasti

Dane a poplatky
Daň z príjmov

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.