Mzdové zvýhodnenia po novom a 13. a 14. mzda

V tomto príspevku sa budeme zaoberať najmä aktuálnou problematikou zmien v Zákonníku práce a ďalších siedmich právnych normách, a to so zameraním najmä na novelu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, druhú v roku 2018. Hlavným cieľom novely bolo zvýšiť mzdové zvýhodnenia poskytované za nočnú prácu a za prácu vo sviatok a zároveň zaviesť nové mzdové zvýhodnenia za prácu v sobotu a v nedeľu.

Obsah článku:

Úvod

1. K najdôležitejším zmenám ZP – Mzda a priemerný zárobok

2. K novele zákona o službách zamestnanosti

3. K novele zákona o minimálnej mzde

4. K novele zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme

5. K novele zákona o štátnej službe

6. K novele zákona o dani z príjmov

7. K novele zákona o sociálnom poistení

8. K novele zákona o zdravotnom poistení

Záver

Úvod

Dňa 1. 5. 2018 nadobudne účinnosť zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Národná rada Slovenskej republiky sa na ňom uzniesla 14. februára t. r.

Hlavným cieľom tohto zákona bolo zvýšiť mzdové zvýhodnenia poskytované za nočnú prácu a za prácu vo sviatok a zároveň zaviesť nové mzdové zvýhodnenia za prácu v sobotu a v nedeľu.

Na základe pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov v rámci II. čítania v NR SR boli do návrhu tejto právnej normy tiež zakomponované (aby sa nemuseli zaviesť ďalším novým zákonom) už dlhšie pripravované nové inštitúty: peňažné plnenia, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť za prácu pri príležitosti obdobia letných dovoleniek (tzv. 13. plat, resp. 13. mzda) a za prácu pri príležitosti vianočných sviatkov (tzv. 14. plat, resp. 14. mzda), a to so špecifickým zvýhodnením vo vzťahu k plateniu poistného a s daňovým zvýhodnením (zrealizovaným postupne).

Zákonom č. 63/2018 Z. z. bolo celkovo novelizovaných osem právnych noriem, o. i. zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. (ďalej aj „zákon o sociálnom poistení), zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení n. p. (ďalej aj „zákon o zdravotnom poistení), zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení n. p. (ďalej aj „zákon o odmeňovaní pri výkone práce vo verejnom záujme) a zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 334/2017 Z. z. (ďalej aj „zákon o štátnej službe).

V uznesení NR SR (1066) zo 14. 2. t. r. sa o. i. uvádza, že NR SR po prerokovaní uvedeného návrhu zákona v druhom a treťom čítaní ho schvaľuje v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.

V zmysle Dôvodovej správy zvýšenie sadzby mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu má (okrem pozitívneho vplyvu na príjem zamestnanca) súčasne napomôcť zníženiu rozsahu nočnej práce, ktorá v istej časti nie je nevyhnutná; podľa údajov Eurostatu Slovenská republika má zo všetkých štátov Európskej únie najvyšší podiel počtu zamestnancov, ktorí pravidelne vykonávajú prácu v noci (až 16,4 % zamestnancov v SR, pričom priemer za 28 štátov EÚ je len 6,1 %). Zavedenie nového mzdového zvýhodnenia za prácu v sobotu a za prácu v nedeľu je opodstatnené najmä tým, že práca v sobotu, ale najmä v nedeľu predstavuje zásah do rodinného života. Podobne sa to týka práce vo sviatok. Zároveň ide o jedno z opatrení s cieľom súčasne znížiť rozsah výkonu práce v tieto dni, a to aj v prípade dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (aby sa zabránilo zneužívaniu prác vykonávaných na základe týchto dohôd na prácu práve v noci, vo sviatok, ale aj počas sobôt a nedieľ).

Očakáva sa, pochopiteľne, zvýšenie mzdových nákladov zamestnávateľov; na druhej strane popri tomto negatívnom vplyve na podnikateľské prostredie by pozitívum predstavovalo naplnenie jedného z cieľov zákona, a to zníženie rozsahu práce v noci, vo sviatok, v sobotu a nedeľu.

Na rozpočet verejnej správy má zákon pozitívny vplyv z dôvodu zvýšenia vymeriavacích základov na účely odvodov (povinného poistného) zamestnanca aj zamestnávateľa na zdravotné a sociálne poistenie, ako aj zvýšenie daňových príjmov ŠR (dane z príjmov zo závislej činnosti).

Je potrebné hneď v úvode uviesť, že v zmysle prechodného ustanovenia zvýšenie mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu a nové mzdové zvýhodnenia za prácu v sobotu a v nedeľu sa zrealizujú v dvoch etapách – do konca apríla 2019 v princípe v polovičnej výške a od 1. mája 2019 v plnej výške. Zároveň boli zmenené a doplnené aj niektoré ďalšie ustanovenia týchto zákonov.

1. K najdôležitejším zmenám ZP – Mzda a priemerný zárobok (§ 118 – § 135).

Zmena § 118 ZP

V prvom rade zmenený a doplnený je § 118 ZP, ktorý (popri § 119 ZP) upravuje mzdu. Touto novelou sa zavádzajú nové peňažné plnenia pri príležitosti obdobia letných dovoleniek a vianočných sviatkov.

Podľa § 118 ods. 1 ZP zamestnávateľ je povinný poskytovať zamestnancovi za vykonanú prácu mzdu. V súlade s § 118 ods. 2 ZP mzda je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda).

Za mzdu sa nepovažuje najmä náhrada mzdy, odstupné, odchodné, cestovné náhrady, príspevky zo sociálneho fondu a iné plnenia poskytované zamestnancovi v súvislosti so zamestnaním podľa tohto zákona (ZP), osobitných predpisov, kolektívnej zmluvy alebo pracovnej zmluvy. Za mzdu sa tiež nepovažuje ďalšie plnenie poskytované zo zisku po zdanení (podiel na zisku). Na druhej strane ako mzda sa posudzuje aj plnenie poskytované zamestnancovi za prácu pri príležitosti jeho pracovného výročia alebo životného výročia, ak sa neposkytuje zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu.

Touto novelou sa § 118 ZP dopĺňa odsekom 4 tohto znenia:

„Ako mzda sa posudzuje aj peňažné plnenie, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi za prácu pri príležitosti

a) obdobia letných dovoleniek,

b) vianočných sviatkov.“.

Poznámka:

Ide o dlhšie pripravované zavedenie 13-teho a 14-teho platu (mzdy). Zamestnávateľ nie je povinný tieto plnenia poskytnúť (báza dobrovoľnosti). Faktom však je, že v dnešnej dobe, keď na Slovensku máme najnižšiu mieru nezamestnanosti za posledné roky a v mnohých firmách (najmä v strojárstve, automobilovom priemysle a pod.) pociťujú nedostatok odborne zdatných zamestnancov, pričom v rámci „súťaženia“ medzi spoločnosťami poskytujú rôzne benefity, je to jedna zo zaujímavých možností na získanie nových zamestnancov, pričom (resp. keďže) zároveň ide o príjmy výhodnejšie posudzované na účely odvodové a daňové – za akých podmienok, to si rozoberieme v ďalších častiach príspevku.

Zmena v § 130 ZP

Zároveň v § 130 ZP, ktorý upravuje výplatu mzdy, sa v ods. 2 na konci pripája táto veta: „Mzda podľa § 118 ods. 4 písm. a) ZP sa vypláca v mesiaci jún príslušného kalendárneho roka a mzda podľa § 118 ods. 4 písm. b) ZP sa vypláca v mesiaci december príslušného kalendárneho roka.“

Peňažné plnenie za prácu pri príležitosti obdobia letných dovoleniek sa bude vyplácať v mesiaci jún príslušného kalendárneho roka a peňažné plnenie za prácu pri príležitosti vianočných sviatkov v mesiaci december príslušného kalendárneho roka.

Mzdové zvýhodnenie za prácu

Výrazne sa zvyšuje mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok v § 122 ZP „Mzda a náhrada mzdy za sviatok“ (presnejší názov tohto ustanovenia by – podľa môjho názoru –mal byť: „Mzda, mzdové zvýhodnenie a náhrada mzdy za sviatok“).

Podľa súčasného znenia § 122 ods. 1 ZP za prácu vo sviatok zamestnancovi patrí dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie najmenej 50 % jeho priemerného zárobku. Mzdové zvýhodnenie patrí aj za prácu vykonávanú vo sviatok, ktorý pripadne na deň nepretržitého odpočinku zamestnanca v týždni. V tomto ustanovení sa slová „najmenej 50 %“ nahrádzajú slovami „najmenej 100 %“. Mzdové zvýhodnenie sa teda zvyšuje až na dvojnásobok.

V zmysle § 122 ods. 2 ZP ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodne na čerpaní náhradného voľna za prácu vo sviatok, patrí zamestnancovi ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Valéria Jarinkovičová

Snímka-profil.PNG/Image55274.png

Odborníčka na dane, najmä na zdaňovanie príjmov fyzických osôb,  s dlhoročnou praxou aj vo  Finančnej správe SR.

Dátum publikácie

31.03.2018

Právne oblasti

Daň z príjmov
Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.