Zákon č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 182/2023 Z. z.“), priniesol s účinnosťou od 30. 5. 2023 novú definíciu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (ďalej ako „ŠVVP“) detí a žiakov a na to nadväzujúci koncept nárokovateľných podporných opatrení poskytovaných v kontexte princípov inkluzívneho vzdelávania.
Nová definícia ŠVVP
V § 2 písm. i) školského zákona v znení účinnom od 30. 5. 2023 je uvedená nová definícia toho, čo sa rozumie pod ŠVVP: Je to požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi podľa písmen j) až p) (t. j. so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia a s nadaním) a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.
Z uvedeného vyplýva, že došlo k rozšíreniu ŠVVP o deti/žiakov, ktoré z dôvodu vymedzených ťažkostí rôzneho druhu potrebujú podporné opatrenia. Týmto sa plní záväzok vyplývajúci z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky (Komponent 6, Reforma 2) „Definícia konceptu ŠVVP detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania.“ Zavádzanie podporných opatrení nadväzuje aj na dokument Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Tento dokument bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020 – 2024, oblasť Rovnosť príležitostí vo vzdelávaní a bol schválený uznesením vlády SR č. 732 z 8. decembra 2021.
Systém poradenstva a prevencie tvoria ...