1 Úvod
Nedávno boli publikované novely dvoch zákonov, ktoré prinášajú ďalšie nástroje na boj s vizuálnym smogom, a to:
Ako uvádza predkladateľ novely stavebného zákona, tieto zmeny sú motivované aj tým, že expertný odhad hovorí, že už dnes cca 20 % – 30 % všetkých reklamných stavieb porušuje zákon. Nelegálne reklamné stavby majú pritom negatívny vplyv aj na vlastníkov legálnych reklamných stavieb, a to hlavne v prípadoch vysokého počtu takýchto stavieb na jednom mieste. Proces odstraňovania takýchto reklamných stavieb je komplikovaný a vlastníci môžu používať rôzne obštrukcie, aby tento proces ešte predĺžili.
2 Zmeny v stavebnom zákone
Na úvod je potrebné pripomenúť definíciu reklamnej stavby podľa § 43 ods. 2 stavebného zákona (ktorá ostáva nezmenená).
Reklamná stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo upevnená strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ na zemi alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu a ktorej funkciou je šírenie reklamných, propagačných, navigačných a iných ...