Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2019 Z. z. a zákona č. 310/2019 Z. z. bol od 1. januára 2022 novelizovaný dvakrát, a to dvoma zákonmi. Prvýkrát bol novelizovaný článkom VII zákona č. 271/2021 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menili a dopĺňali niektoré zákony. Druhýkrát bol novelizovaný zákonom č. 414/2019 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menili a dopĺňali niektoré zákony.
Článkom II zákona č. 414/2021 Z. z. bol novelizovaný aj zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“). V článku sa budeme zaoberať uvedenými novelami zákona č. 138/2019 Z. z., ako aj zákona č. 553/2003 Z. z. podľa jednotlivých novelizačných bodov.
Uvedenou novelou boli v zákone č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“) v nadväznosti na odčlenenie odborov školstva z okresných úradov v sídle kraja a zriadením samostatných orgánov miestnej štátnej správy pre oblasť školstva, ktorými sú od 1. januára 2022 regionálne úrady školskej správy, nahradili vo všetkých tvaroch v celom texte zákona č. 138/2019 Z. z. slová „okresný úrad v sídle kraja“ slovami „regionálny úrad školskej správy“, resp. jeho legislatívnou skratkou „regionálny úrad“ v príslušnom tvare.
Novela zákona č. 138/2019 Z. z. realizovaná zákonom č. 414/2021 Z. z. bola rozsiahlejšia. V článku sa budeme podrobnejšie zaoberať jednotlivými novelizačnými bodmi, najmä tými, ktoré sa týkajú pracovnoprávnych vzťahov a odmeňovania pedagogických a odborných zamestnancov.
1. V § 2 ods. 5 sa za slovo „nevzťahujú“ vkladajú slová „§ 11 ods. 1 písm. a),“.
Komentár:
Do § 2 ods. 5 zákona, ktorý ustanovuje, ktoré ustanovenia zákona č. 138/2019 Z. z. sa na zamestnancov vykonávajúcich pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca na základe dohôd o prácach vykonávajúcich mimo pracovného pomeru nevzťahujú, doplnil aj § 11 ods. 1 písm. a) zákona. § 11 ods. 1 písm. a) zákona ustanovuje, že na vykonávanie pracovnej činnosti učiteľa základnej školy, učiteľa strednej školy, učiteľa jazykovej školy, učiteľa profesijného rozvoja, školského špeciálneho pedagóga, digitálneho koordinátora a odborného zamestnanca je vyžadovaným stupňom vzdelania najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Uvedené je dosť zásadnou zmenou a znamená, že od 1. januára 2022 možno na vykonávanie pracovnej činnosti učiteľa základnej školy, učiteľa strednej školy, učiteľa jazykovej školy, učiteľa profesijného rozvoja, školského špeciálneho pedagóga, školského digitálneho koordinátora a každého odborného zamestnanca uzatvoriť dohodu o prácach vykonávajúcich mimo pracovného pomeru, t. j. dohodu o pracovnej činnosti alebo dohodu o brigádnickej práci študentov, aj s uchádzačom, ktorý nezískal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, t. j. napr. aj so študentom vysokej školy.
2. V § 4 ods. 2 úvodnej vete sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou a za slová „odborného zamestnanca“ sa vkladajú slová „alebo fyzickú osobu, ktorá nevykonáva pracovnú činnosť a ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedela ako pedagogický zamestnanec alebo ako odborný zamestnanec pri výkone pracovnej činnosti,“.
Komentár:
Do § 4 ods. 2 zákona, ktorý ustanovuje, kto môže zbaviť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca povinnosti zachovávať mlčanlivosť, sa okrem pedagogického alebo odborného zamestnanca dopĺňajú aj fyzické osoby, ktoré už nevykonávajú pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca a ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedeli, keď vykonávali pracovnú činnosť ako pedagogický zamestnanec alebo ako odborný zamestnanec, ktorých môže zbaviť mlčanlivosti o týchto skutočnostiach tiež len zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka, žiak, ktorý dovŕšil 18 rokov veku, a ministerstvo školstva na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní a súdov.
3. K zmene dochádza aj v definícii pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca uvedenej v § 6 ods. 1 zákona. Do 31. 12. 2021 sa pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca rozumela:
- priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program, výchovný program alebo program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „program vzdelávania“),
- ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku,
- poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu,10)
- poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v organizácii zriadenej ministerstvom školstva, organizácii zriadenej iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov alebo v katolíckom pedagogickom a katechetickom centre a spolupráca so školami, školskými zariadeniami a zariadeniami sociálnej pomoci pri profesijnom rozvoji,
- činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii alebo
- výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.
Komentár:
Od 1. januára 2022 sa pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca rozumejú:
- priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program alebo výchovný program, t. j. odčlenili sa do samostatného bodu činnosti, ktorými sa uskutočňuje program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- činnosti, ktorými sa uskutočňuje program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „program vzdelávania“),
- ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku – bez zmeny znenia,
- poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu – bez zmeny znenia,
- poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom a spolupráca so školami, školskými zariadeniami, zariadeniami sociálnej pomoci a pracoviskami praktického vyučovania pri profesijnom rozvoji – z tohto bodu bolo vypustené znenie, v ktorých organizáciách sa toto poradenstvo malo uskutočňovať na uvedené účely, ktorou bola organizácia zriadená ministerstvom školstva, organizácia zriadená iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a katolícke pedagogické a katechetické centrum,
- odborná pomoc spojená s výchovou a vzdelávaním – nový bod,
- poradenstvo a odborná pomoc spojené s využívaním digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní, – nový bod v nadväznosti na zriadenie profesie školského digitálneho koordinátora ako novej kategórie pedagogického zamestnanca,
- činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii – bez zmeny alebo
- výkon špecializovaných činností, alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení – tiež bez zmeny znenia.
K definícii pracovnej činnosti odborného zamestnanca novelou nedošlo.
4. § 6 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Pracovnú činnosť podľa odsekov 1 a 2 vykonáva pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec len na základe pracovnoprávneho vzťahu.“
Komentár:
Okrem toho sa § 6 zákona doplnil odsekom 3, podľa ktorého pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca zadefinovanú § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona môže vykonávať pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec len na základe pracovnoprávneho vzťahu, t. j. len na základe pracovnej zmluvy alebo dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, teda nie napr. na základe živnosti, príkaznej zmluvy a pod.
5. V § 7 odsek 4 znie:
„(4) Za jednu hodinu práce nadčas11) sa považuje vykonaná hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorá prevyšuje základný úväzok
a) pedagogického zamestnanca, ak splnil svoj základný úväzok, alebo
b) vedúceho pedagogického zamestnanca, ktorý nie je štatutárnym orgánom, ak splnil svoj základný úväzok.“
Komentár:
Zmenila a upresnila sa aj definícia práce nadčas pedagogického zamestnanca uvedená v § 7 ods. 4 zákona. Po novele sa za jednu hodinu práce nadčas pedagogického zamestnanca naďalej považuje vykonaná hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorá prevyšuje základný úväzok pedagogického zamestnanca, ak splnil svoj základný úväzok, alebo vedúceho pedagogického zamestnanca, ktorý nie je štatutárnym orgánom, ak splnil svoj základný úväzok.
Poznamenávam, že aj naďalej platí, že ak pedagogický zamestnanec, napr. učiteľ, neodučil základný úväzok z dôvodu dôležitej osobnej prekážky v práci, ako je napr. pracovná neschopnosť, návšteva lekára na ošetrenie alebo vyšetrenie alebo sprevádzanie na ošetrenie a vyšetrenie k lekárovi, ako aj prekážky v práci na strane zamestnávateľa, napr. ak učiteľ, neodučil vyučovaciu hodinu, teda nesplnil základný úväzok z dôvodu, že žiaci triedy, v ktorej mal učiteľ hodinu, nie sú v škole prítomní, považuje sa to za plnenie základného úväzku a tieto hodiny nemožno dať učiteľovi dodatočne nadpracovať.
6. V § 8 ods. 1 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak ide o strednú odbornú školu, ktorá poskytuje praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania, v rozsahu najviac desať hodín týždenne.“
Komentár:
Do ustanovenia § 8 ods. 1 zákona, podľa ktorého riaditeľ môže pedagogickému zamestnancovi umožniť dopĺňanie si základného úväzku v rozsahu najviac sedem hodín týždenne pracovnou činnosťou v ďalšej kategórii alebo v ďalšej podkategórii pedagogického zamestnanca, sa pripájajú slová „ak ide o strednú odbornú školu, ktorá poskytuje praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania, v rozsahu najviac desať hodín týždenne“. Tým sa zvýšila možnosť dopĺňania si úväzku pedagogických zamestnancov stredných odborných škôl, ktoré poskytujú praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania, až na desať hodín týždenne.
7. § 8 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Pedagogický asistent si dopĺňa základný úväzok výkonom pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy, ak spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy.“
Komentár:
V § 8 sa novým odsekom 5 umožňuje dopĺňať si úväzok aj pedagogickému asistentovi, a to výkonom pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy tiež v rozsahu najviac sedem hodín týždenne s výnimkou pedagogických asistentov stredných odborných škôl, ktoré poskytujú praktické vyučovanie, u ktorých to môže byť až desať hodín týždenne. Pedagogický asistent si však môže dopĺňať úväzok výkonom pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy len v prípade, ak spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy, na rozdiel od učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy, ktorí nemusia spĺňať kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti tej kategórie a podkategórie pedagogického zamestnanca, ktorej činnosťou si dopĺňajú úväzok.
8. V § 9 ods. 3 sa slovo „učiteľa“ nahrádza slovom „vyučovanie“.
Komentár:
Predpokladom na vyučovanie predmetu v jazyku národnostnej menšiny v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a na výkon pracovnej činnosti v školskom zariadení s výchovným jazykom národnostnej menšiny alebo v zariadení sociálnej pomoci s výchovným jazykom národnostnej menšiny je aj ovládanie jazyka príslušnej národnostnej menšiny; to neplatí, ak ide o vyučovanie slovenského jazyka v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny. To znamená, že výnimka sa týka len vyučovania slovenského jazyka, nie učiteľa slovenského jazyka vo všeobecnosti, ako to bolo do 31. 12. 2021.
9. § 10 vrátane nadpisu znie:
„§ 10
Kvalifikačné predpoklady
(1) Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii a podkategórii pedagogického zamestnanca a na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca sú vzdelanie a dĺžka výkonu pracovnej činnosti, ak sa vyžaduje.
(2) Ak ide o pedagogického zamestnanca školy, školského zariadenia a triedy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vyžaduje sa získanie vzdelania v odbore vzdelávania zameranom na špeciálnu pedagogiku alebo v študijnom programe zameranom na špeciálnu pedagogiku v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy alebo absolvovanie kvalifikačného vzdelávania podľa § 43 ods. 1 písm. g); to sa nevzťahuje na učiteľa, ktorý v triede pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vykonáva priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť v rozsahu najviac desať hodín týždenne.
(3) Ak ide o pedagogického zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci, ktorý poskytuje výchovu v špecializovanej samostatnej skupine pre deti s poruchami správania a v špecializovanej samostatnej skupine pre deti, ktoré vyžadujú zvýšenú starostlivosť z dôvodu, že boli týrané, sexuálne zneužívané alebo boli na nich páchané trestné činy ohrozujúce ich priaznivý psychický vývin, fyzický vývin alebo sociálny vývin, vyžaduje sa získanie vzdelania v
- odbore vzdelávania zameranom na špeciálnu pedagogiku, ak ide o pedagogického zamestnanca s úplným stredným odborným vzdelaním alebo vyšším odborným vzdelaním,
- študijnom programe zameranom na špeciálnu pedagogiku alebo sociálnu pedagogiku v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy alebo v študijnom programe zameranom na liečebnú pedagogiku v študijnom odbore logopédia a liečebná pedagogika, ak ide o pedagogického zamestnanca s vysokoškolským vzdelaním prvého stupňa alebo s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa, alebo
- absolvovanie kvalifikačného vzdelávania podľa § 43 ods. 1 písm. g).
(4) Ak ide o školského digitálneho koordinátora, vyžaduje sa výkon pracovnej činnosti v kategórii učiteľ najmenej tri roky a splnenie predpokladov na zaradenie najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec.
(5) Ak ide o učiteľa profesijného rozvoja, vyžaduje sa
- získanie vzdelania v príslušnom študijnom programe v príslušnom študijnom odbore na výkon pracovnej činnosti,
- najmenej sedem rokov výkonu pracovnej činnosti a
- vykonanie prvej atestácie.
(6) Ak ide o metodika profesijného rozvoja a konzultanta atestačného konania, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov podľa odseku 5 aj najmenej päť rokov výkonu
- činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca,
- pracovnej činnosti lektora vzdelávania,
- činnosti vysokoškolského učiteľa v študijnom programe, v ktorom sa získava vzdelanie požadované na splnenie kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v príslušnej kategórii a podkategórii alebo na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v príslušnej kategórii alebo
- činnosti lektora vzdelávacieho programu ďalšieho vzdelávania,11a) ktorý súvisí s výkonom pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.
(7) Ak ide o učiteľa profesijného predmetu, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov podľa odseku 1 aj
- odborná spôsobilosť na výkon zdravotníckeho povolania a najmenej dva roky zdravotníckej praxe podľa osobitného predpisu,12) ak ide o strednú zdravotnícku školu,
- odborná prax podľa osobitných predpisov,4) ak ide o policajnú školu a školu požiarnej ochrany.13)“
Poznámka pod čiarou k odkazu 11a znie:
„11a) § 3 písm. d) zákona č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní“.
Komentár:
K zmene došlo aj v § 10 zákona ustanovujúcom kvalifikačné predpoklady pedagogických a odborných zamestnancov. V § 10 ods. 1 zákona, podľa ktorého kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii a podkategórie pedagogického zamestnanca a na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca sú vzdelanie a dĺžka výkonu pracovnej činnosti, ak sa vyžaduje, k zmene nedošlo.
V § 10 ods. 2 zákona sa novým znením len upresnilo, ako možno získať kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca školy, školského zariadenia a triedy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a podľa dôvodovej správy sa zosúladila právna úprava s aktuálnou štruktúrou skupín študijných odborov a vnútorným usporiadaním nového študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy, ktorý nahrádza aj bývalý študijný odbor 1.1.6 Špeciálna pedagogika. Ide len o úpravu textu bez zmeny vecného významu ustanovenia.
V § 10 ods. 3 zákona ustanovujúcom kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov v zariadeniach v pôsobnosti MPSVaR SR sa rozšírili vzdelávacie možnosti na splnenie kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti vychovávateľa, ktorý poskytuje výchovu v špecializovanej samostatnej skupine pre deti s poruchami správania a v špecializovanej samostatnej skupine pre deti, ktoré vyžadujú zvýšenú starostlivosť z dôvodu, že boli týrané, sexuálne zneužívané alebo boli na nich páchané trestné činy ohrozujúce ich priaznivý psychický vývin, fyzický vývin alebo sociálny vývin.
Vzhľadom na ustanovenie novej kategórie pedagogického zamestnanca, ktorou je „školský digitálny koordinátor“, v § 10 ods. 4 zákona sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady pre školského digitálneho koordinátora. Kvalifikačným predpokladom na výkon ...