Každý riaditeľ školy alebo školského zariadenia má povinnosť vypracovať viaceré interné normy, predpisy a smernice, ktoré upravujú podrobnosti o organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu, administratívno-správny manažment školy alebo školského zariadenia a pracovnoprávne vzťahy u zamestnávateľa. Medzi základné vnútorné normy popri organizačnom, pracovnom a prevádzkovom poriadku patrí predovšetkým školský poriadok, ktorý má v rámci dokumentácie školy osobitné postavenie, pretože definuje normy spolužitia a kooperácie školského kolektívu detí a žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických a odborných zamestnancov i ostatných zamestnancov. Východiskom vypracovania školského poriadku musia byť všeobecne záväzné právne predpisy, pričom znenie školského poriadku nesmie byť v rozpore s nimi a stanovovať adresátom také povinnosti, ktoré nemajú oporu v právnych predpisoch. Pôsobnosť školského poriadku sa môže vzťahovať len na činnosť školy (vrátane ŠKD, školskej záujmovej činnosti, školského stravovania pod.) a výchovno-vzdelávaciemu procesu vrátane akcií usporiadaných školou. V tomto zmysle školský poriadok nemôže upravovať napríklad voľný čas detí a žiakov či iné aktivity, ktoré s činnosťou školy a využívaním jej priestorov nijako nesúvisia.
Základný legislatívny rámec stanovujúci povinnosti školy pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb je uvedený v § 153 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“). Ide však o pomerne stručné a veľmi všeobecné vymedzenie problematiky pri zabezpečení bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov.
ZÁSADY PRÍPRAVY A IMPLEMENTÁCIE ŠKOLSKÉHO PORIADKU
Pri tvorbe a spracovaní školského poriadku sú riaditeľom škôl k dispozícii nasledovné legislatívne predpisy a normy, metodické a organizačné pokyny i usmernenia:
- zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – § 3, § 55 – § 58, § 144 – § 145, § 152 a § 153,
- zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- vyhláška č. 223/2022 Z. z. o základnej škole v znení účinnom od 1.9.2023,
- vyhláška č. 231/2009 Z. z. o podrobnostiach o organizácii školského roka na základných školách, na stredných školách, na základných umeleckých školách, na praktických školách, na odborných učilištiach a na jazykových školách,
- vyhláška č. 527/2021 Z. z. o edukačných publikáciách,
- dohovor o právach dieťaťa prijatý dňa 20.11.1989 Valným zhromaždením OSN,
- sprievodca školským rokom, ktorý vydáva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR,
- smernica MŠVVaŠ SR č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach,
- metodické usmernenie č. 4/2009-R z 11. februára 2009 k zavedeniu jednotného postupu škôl, školských zariadení a vysokých škôl pri vzniku registrovaného školského úrazu a pri evidencii nebezpečných udalostí,
- metodický pokyn Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl,
- usmernenie k súhrnnému hodnoteniu žiakov stredných škôl (aktualizácia k 26. 7. 2023),
- metodický pokyn Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy,
- rozhodnutia ministra školstva vydávané podľa § 150 ods. 8 školského zákona,
- organizačné pokyny pre zriaďovateľov a riaditeľov škôl a školských zariadení v územnej a zriaďovateľskej pôsobnosti príslušného regionálneho úradu školskej správy,
- ďalšie usmernenia, záväzné štandardy a manuály uvedené v tomto článku.
Školský zákon predpokladá, že podrobnosti o ochrane a bezpečnosti zdravia detí a žiakov (v rámci toho sa predpokladá aj tematizovanie riešenia krízovej situácie a krízovej intervencie) si každá škola a školské zariadenie zapracuje podľa svojich individuálnych podmienok a potrieb do školského poriadku [ustanovenie § 153 ods. 1 písm. c) školského zákona s tým, že to musí byť v súlade s § 152 školského zákona].
Spomedzi všeobecných požiadaviek pri tvorbe školského poriadku je potrebné zdôrazniť jeho normatívnosť, ktorá vyplýva zo skutočnosti, že má obsahovať konkrétne pravidlá ...