VZOROVÝ ŠKOLSKÝ PORIADOK
Jednotlivé články vzorového školského poriadku obsahujú základné informácie týkajúce sa ich obsahovej náplne, ktoré môžu byť modifikované a majú byť prispôsobené vo vzťahu k špecifikám a konkrétnym podmienkam jednotlivých škôl a školských zariadení.
Vzor
Názov školy
Čl. 1 Úvodné ustanovenia
Školský poriadok je vydaný riaditeľom školy na základe § 153 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej „školský zákon“). Škola je zodpovedná za realizáciu práva na vzdelanie tým, že organizuje vnútorný chod školy, výchovu a vzdelávanie žiakov a vytvára podmienky pre fungujúce, otvorené, vzájomne prospešné a podporujúce medziľudské vzťahy. Škola je miestom efektívneho využitia času výchovy a vzdelávania. Školský poriadok je vypracovaný na základe medzinárodných dohovorov a zmlúv, ku ktorým sa prihlásila Slovenská republika, ako sú Deklarácia práv dieťaťa a Listina základných práv a slobôd, tiež ďalšie legislatívne a všeobecne záväzné právne normy, ktoré sa týkajú výchovy a vzdelávania detí a žiakov uvedených na konci školského poriadku (s odkazom na tento text je potrebné na konci školského poriadku uviesť legislatívne znenia zákonov, predpisov, usmernení a pokynov, ktoré je možné nájsť v článku). Školský poriadok je vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi vzdelávania podľa § 3 a § 4 školského zákona a štandardov pri dodržiavaní zákazu segregácie podľa § 145 ods. 1 školského zákona. Školský poriadok predstavuje súhrn záväzných noriem, zásad a pravidiel zabezpečujúcich spolužitie kolektívu žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických i ostatných zamestnancov školy. Zákonným zástupcom sa rozumie rodič žiaka, iná fyzická osoba ako rodič, ktorá má žiaka zvereného do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, poručník, opatrovník alebo zástupca zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, neodkladné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody.
Čl. 2 Organizácia vyučovania a činností v škole a výchovno-vzdelávacom zariadení, ktoré je súčasťou školy
2.1. Organizácia vyučovacieho dňa
1. Vyučovací proces sa riadi platným rozvrhom hodín, ktorý určuje riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade. Počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v základnej škole môže riaditeľ určiť rozvrh hodín aj bez prerokovania pedagogickou radou. Rozvrh hodín je zverejnený v každej triede a na webovej stránke školy. Rozvrh dozorov, podľa ktorého sa vykonáva dozor nad bezpečnosťou a ochranou žiakov, je prerokovaný so zástupcami zamestnancov a pedagogickou radou a je zverejnený na príslušných chodbách a miestach dostupných všetkým zamestnancom a žiakom základnej školy. Rozvrh hodín tvoriaci ďalšiu dokumentáciu školy musí rešpektovať každý žiak, pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec a ostatní zamestnanci školy. Vyučovacie hodiny a prestávky:
Vyučovacia hodina
| Začiatok hodiny
| Koniec hodiny
| Prestávka
|
1.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
2.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
3.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
4.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
5.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
6.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
7.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
8.
| [čas]
| [čas]
| [čas trvania]
|
2. Začiatok školského vyučovania je určený riaditeľom po prerokovaní v pedagogickej rade a v rade školy o _____ hod. (napísať presnú hodinu a minútu – najskôr to môže byť o 7.00 hodine a najneskôr o 9.00 hodine).
3. Začiatok vyučovania nepovinných predmetov je od ________ hod. Koniec vyučovania nepovinných predmetov je o ________ hod. (doplniť konkrétnu hodinu)
4. Za každou vyučovacou hodinou nasleduje prestávka. Poradie a dĺžka prestávok sa určujú po prerokovaní pedagogickou radou. Veľká prestávka trvá ____ minút (doplniť konkrétne trvanie v rozsahu 15 minút až 45 minút). Obedňajšia prestávka trvá najmenej 30 minút. Obedňajšia prestávka pre žiakov prvého ročníka a druhého ročníka sa začína najneskôr po piatej vyučovacej hodine. Obedňajšia prestávka pre žiakov tretieho ročníka až deviateho ročníka sa začína najneskôr po šiestej vyučovacej hodine.
5. Ak škola využije možnosť započítania náhrady vyučovania tretej hodiny telesnej a športovej výchovy za jednu hodinu z voliteľných hodín v podobe realizácie pohybových a športových aktivít počas prestávok v rámci vyučovania – aktívne prestávky, považuje sa to za účasť na vyučovaní. Aktívne prestávky sú trikrát týždenne v dĺžke 15 minút pri celkovej dĺžke prestávky minimálne 20 minút alebo päťkrát týždenne 10 minút pri celkovej dĺžke prestávky minimálne 15 minút.
2.2. Organizácia vyučovania a dochádzky žiakov do školy
1. Budova školy sa otvára o ________ hod. (doplniť konkrétnu hodinu). Žiak prichádza do školy najneskôr ________ minút (doplniť údaj o počte minút) pred začiatkom vyučovania, v odôvodnených ojedinelých prípadoch aj neskôr.
2. Po príchode do školy žiak nesmie svojvoľne opustiť areál školy. V nevyhnutných prípadoch tak možno urobiť len so súhlasom triedneho učiteľa.
3. V určených priestoroch je žiak povinný sa prezuť do obuvi, ktorá je vhodná na bezpečný pohyb po priestoroch školy a je v súlade s hygienickými a zdravotnými požiadavkami.
4. Vyučovanie začína zvonením (hudobnou zvučkou) o ________ hod. (doplniť konkrétnu hodinu).
5. Vyučovací deň môže mať najviac ________ vyučovacích hodín (uviesť počet hodín). Po skončení vyučovania sa žiaci môžu zdržiavať v priestoroch školy iba s pedagogickým dozorom a poverenými zamestnancami školy, ktorí zabezpečujú krúžkovú činnosť, doučovanie a vopred ohlásené akcie a podujatia.
6. Výchovno-vzdelávací proces prebieha v priestoroch na tento účel určených – triedy, odborné učebne, laboratórium, dielne, telocvičňa, posilňovňa, školský bazén, športový areál školy a vonkajšie priestory určené na pestovateľské práce.
7. Na hodinách realizovaných v laboratórnych priestoroch, pri pracovnom vyučovaní a pri vyučovaní telesnej a športovej výchovy žiaci majú na sebe oblečenie podľa predpísaných noriem.
8. Vo vstupných priestoroch školy, školskej jedálni a na jednotlivých chodbách v stanovených časoch pri príchodoch žiakov do školy, počas prestávok, pri presunoch žiakov a pri odchodoch zo školy zabezpečujú dozor riaditeľom poverení pedagogickí zamestnanci a prípadne aj ďalší zamestnanci podľa určeného a zverejneného rozpisu.
9. Dozor nad žiakmi vykonávajú učitelia, pedagogickí asistenti alebo vychovávatelia. Ak nie je možné zabezpečiť vykonávanie dozoru týmito zamestnancami, dozor môže vykonávať iný poučený zamestnanec základnej školy, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom, a ak taký nie je, dozor môže vykonávať aj školský špeciálny pedagóg alebo odborný zamestnanec. Pedagogický dozor je zodpovedný za dodržiavanie školského poriadku. Vzájomné navštevovanie žiakov počas vyučovacích hodín nie je dovolené, s výnimkou vzniku mimoriadnej situácie.
2.3. Organizácia činnosti v Školskom klube detí ako súčasti školy
1. Výchovno-vzdelávacia činnosť školského klubu detí (ďalej len „ŠKD“) sa organizuje ako pravidelná činnosť zameraná na prípravu na školské vyučovanie; pravidelná záujmová činnosť na uspokojovanie a rozvíjanie individuálnych potrieb detí; príležitostná činnosť najmä formou podujatí, súťaží, exkurzií a pohybových aktivít. Spravidla je v prevádzke každý deň, keď prebieha vyučovanie. Počas školských prázdnin je v prevádzke v čase určenom zriaďovateľom za podmienky, že sa prihlási najmenej ________ žiakov (uviesť počet žiakov).
2. ŠKD sa riadi vnútorným poriadkom, ktorého súčasťou je režim dňa v ŠKD.
3. Výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD sa poskytuje v čase od ___hod. (uviesť konkrétnu hodinu, pričom najskôr to môže byť od 6:00 hodiny) do ___ hod. (uviesť konkrétnu hodinu, pričom najneskôr to môže byť do 18:00 hodiny). Rozsah dennej dochádzky určí zákonný zástupca žiaka v zápisnom lístku. Zmeny v dochádzke a spôsobe ranného príchodu a popoludňajšieho odchodu rodič oznamuje škole písomne. Zo ŠKD alebo pri činnosti ŠKD nie je dovolené svojvoľne odísť. Odchod žiakov zo ŠKD v popoludňajších hodinách prebieha od ________ do ________ hod. (doplniť konkrétne hodiny). Odchod zo ŠKD je vyznačený v triednej knihe ŠKD príslušného oddelenia.
4. Do ŠKD sa na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu prijíma žiak základnej školy, ktorý je prihlásený na pravidelnú dochádzku.
5. Do ŠKD možno prijať žiaka aj na nepravidelnú dochádzku alebo na prechodné obdobie, ktorého dĺžka je vyznačená ...