V príspevku prinášame základné informácie o výkone finančnej kontroly v orgánoch verejnej správy po novele zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov zákonom č. 294/2025 Z. z. Účinnosť novely zákona č. 357/2015 Z. z. je od 1. januára 2026 a cieľom príspevku je na tie najdôležitejšie zmeny upozorniť.
Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly a auditu sú upravené v zákone č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z. z.“).
Najdôležitejšie zmeny vyvolané novelou zákona č. 357/2015 Z. z.:
- posilnenie inštitútu vnútorného kontrolného systému orgánu verejnej správy, ktorý bude vychádzať zo základných princípov kontrolného systému COSO, ktorý definuje požiadavky na existenciu vnútornej kontroly v rámci orgánu verejnej správy a nastavuje komplexne celý kontrolný systém;
- určenie, aké vlastnosti a prvky musí vnútorný kontrolný systém obsahovať, aby ciele a úlohy orgánu verejnej správy boli stanovené a aj dosiahnuté;
- zabezpečenie dosiahnutia cieľov finančného riadenia, ktorým je efektívne využívanie verejných zdrojov (hospodárnosť), dosiahnutie maximálnych výsledkov s minimálnymi nákladmi (efektívnosť), splnenie vytýčených zámerov (účinnosť), overenie, že finančné operácie sú v súlade s plánovanými cieľmi a normami (účelnosť) a zníženie rizika korupcie a iných podvodných aktivít (prevencia podvodov a nezrovnalostí);
- zefektívnenie a zjednodušenie súčasného modelu finančnej kontroly, ktorá sa vykonáva ako základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste.
1. Vnútorný kontrolný systém
Orgán verejnej správy má povinnosť vytvoriť, rozvíjať a udržiavať funkčný vnútorný kontrolný systém tak, aby zabezpečil hospodárne, efektívne, účinné a účelné nakladanie s verejnými financiami.
Vnútorný kontrolný systém je súbor všetkých riadiacich opatrení, ktorý zvyšuje účinné a efektívne splnenie cieľov a úloh orgánu verejnej správy včas, v súlade s výkonnostnými štandardmi a v rámci stanoveného rozpočtu orgánu verejnej správy.
Podľa dôvodovej správy k novele zákona č. 357/2015 Z. z. vytvorenie a nastavenie vnútorného kontrolného systému by malo vychádzať z medzinárodne uznávaného rámca COSO štandardov, ktorý definuje požiadavky na existenciu vnútornej kontroly v rámci orgánu verejnej správy a nastavuje komplexne celý kontrolný systém.
Podľa dôvodovej správy k novele zákona č. 357/2015 Z. z. základným predpokladom COSO modelu je, že na efektívne riadenie rizík a kontroly v orgáne verejnej správy sú zavedené tzv. tri línie obrany:
Prvú líniu obrany predstavuje riadiaca (manažérska) zodpovednosť, tzv. riadiaca (manažérska) kontrola. Manažérska zodpovednosť je založená na pravidelnej dennej zodpovednosti vedúcich zamestnancov (úroveň stredného manažmentu) za všetky aktivity, ktoré vykonávajú, t. j. za zabezpečenie prevádzky, vnútorného kontrolného systému ...