OBSAH:
1. Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a VÚC – prebytok rozpočtu
2. Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a VÚC – schodok rozpočtu
Obec a vyšší územný celok (VÚC) pri spracovaní návrhu záverečného účtu a pri výpočte výsledku hospodárenia postupujú podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Vyrovnanie finančných vzťahov obce a VÚC a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov vyplývajúcich z týchto vzťahov je základom pre správny výpočet výsledku hospodárenia obce a VÚC. Finančné prostriedky vyplývajúce z finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce a VÚC, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce a VÚC. Zúčtovanie týchto finančných prostriedkov je rovnako dôležité pri výpočte výsledku hospodárenia obce a VÚC.
Obec a VÚC v rámci finančného usporiadania svojho rozpočtového hospodárenia a zúčtovania finančných prostriedkov vyplývajúcich z finančných vzťahov zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov, vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie príjmov a výdavkov obec a VÚC zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárili, vypočíta výsledok rozpočtového hospodárenia. Výsledkom hospodárenia obce a VÚC môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Do príjmov rozpočtu obce a VÚC sa započítavajú len bežné a kapitálové príjmy (bez príjmových finančných operácií) a do výdavkov rozpočtu obce a VÚC sa započítavajú len bežné a kapitálové výdavky (bez výdavkových finančných operácií).
Otázka:
Tvorí výsledok hospodárenia obce a VÚC aj rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami?
Súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu nie sú finančné operácie. Zákon č. 583/2004 Z. z. presne zadefinoval spôsob zisťovania prebytku rozpočtu a schodku rozpočtu a z príjmov a výdavkov rozpočtu vylúčil finančné operácie. Finančné operácie sú súčasťou rozpočtu, ale nie sú súčasťou bilancie príjmov a výdavkov rozpočtu. Prostredníctvom finančných operácií sa vykonávajú prevody prostriedkov peňažných fondov a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie. Za finančné operácie sa považujú aj poskytnuté pôžičky a návratné finančné výpomoci z rozpočtu a ich splátky, vystavené a prijaté zmenky, predaj a obstaranie majetkových účastí.
UPOZORNENIE: Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a VÚC za rok 2024 môže byť ovplyvnené novelou zákona č.583/2004 Z. z. zákonom č.85/2024 Z. z. (ďalej len „novela“), ktorá bola účinná do 31.12.2024. Podľa § 21j zákona č. 583/2004 Z. z. ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 obec a VÚC neboli povinné vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu na úhradu bežných výdavkov uplatňovať do 31. decembra 2024; v tomto období obec a vyšší územný celok neboli povinné uplatňovať vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3.
Možné uplatnenie novely zákona v aplikačnej praxi znamenalo, že obec a VÚC nemuseli pri zostavení a plnení rozpočtu dodržať pravidlo vyrovnanosti ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z. Bežný rozpočet nemusel byť vyrovnaný alebo prebytkový, ale mohol byť schodkový, a to nielen z dôvodu, že vo výdavkoch bežného rozpočtu sa rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch, ale aj z dôvodu použitia prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky. Obec a VÚC mali oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez zákonných obmedzení ustanovených v § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého, ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce a VÚC, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec a VÚC na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu, podľa ktorého prostriedky rezervného fondu môže obec a VÚC na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva ...