Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a vyššieho územného celku za rok 2024

Dôležitou súčasťou návrhu záverečného účtu je správny výpočet výsledku hospodárenia obce a vyššieho územného celku. V procese zostavenia záverečného účtu ide o dôležitú povinnosť obce a vyššieho územného celku, ktorá má vplyv aj na ich hospodárenie v roku 2025.

OBSAH:

1. Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a VÚC – prebytok rozpočtu

2. Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a VÚC – schodok rozpočtu

 

Obec a vyšší územný celok (VÚC) pri spracovaní návrhu záverečného účtu a pri výpočte výsledku hospodárenia postupujú podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Vyrovnanie finančných vzťahov obce a VÚC a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov vyplývajúcich z týchto vzťahov je základom pre správny výpočet výsledku hospodárenia obce a VÚC. Finančné prostriedky vyplývajúce z finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce a VÚC, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce a VÚC. Zúčtovanie týchto finančných prostriedkov je rovnako dôležité pri výpočte výsledku hospodárenia obce a VÚC.

Obec a VÚC v rámci finančného usporiadania svojho rozpočtového hospodárenia a zúčtovania finančných prostriedkov vyplývajúcich z finančných vzťahov zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov, vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie príjmov a výdavkov obec a VÚC zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárili, vypočíta výsledok rozpočtového hospodárenia. Výsledkom hospodárenia obce a VÚC môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Do príjmov rozpočtu obce a VÚC sa započítavajú len bežné a kapitálové príjmy (bez príjmových finančných operácií) a do výdavkov rozpočtu obce a VÚC sa započítavajú len bežné a kapitálové výdavky (bez výdavkových finančných operácií).

 

Otázka:

Tvorí výsledok hospodárenia obce a VÚC aj rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami?

Súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu nie sú finančné operácie. Zákon č. 583/2004 Z. z. presne zadefinoval spôsob zisťovania prebytku rozpočtu a schodku rozpočtu a z príjmov a výdavkov rozpočtu vylúčil finančné operácie. Finančné operácie sú súčasťou rozpočtu, ale nie sú súčasťou bilancie príjmov a výdavkov rozpočtu. Prostredníctvom finančných operácií sa vykonávajú prevody prostriedkov peňažných fondov a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie. Za finančné operácie sa považujú aj poskytnuté pôžičky a návratné finančné výpomoci z rozpočtu a ich splátky, vystavené a prijaté zmenky, predaj a obstaranie majetkových účastí.

 

 

UPOZORNENIE: Zisťovanie výsledku hospodárenia obce a VÚC za rok 2024 môže byť ovplyvnené novelou zákona č.583/2004 Z. z. zákonom č.85/2024 Z. z. (ďalej len „novela“), ktorá bola účinná do 31.12.2024. Podľa § 21j zákona č. 583/2004 Z. z. ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 obec a VÚC neboli povinné vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu na úhradu bežných výdavkov uplatňovať do 31. decembra 2024; v tomto období obec a vyšší územný celok neboli povinné uplatňovať vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3.

 

 

Možné uplatnenie novely zákona v aplikačnej praxi znamenalo, že obec a VÚC nemuseli pri zostavení a plnení rozpočtu dodržať pravidlo vyrovnanosti ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z. Bežný rozpočet nemusel byť vyrovnaný alebo prebytkový, ale mohol byť schodkový, a to nielen z dôvodu, že vo výdavkoch bežného rozpočtu sa rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch, ale aj z dôvodu použitia prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky. Obec a VÚC mali oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez zákonných obmedzení ustanovených v § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého, ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce a VÚC, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec a VÚC na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu, podľa ktorého prostriedky rezervného fondu môže obec a VÚC na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Súvisiace vzory zmlúv a právnych podaní

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

31.03.2025

Právne oblasti

Rozpočtové právo
Samospráva

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.